Firescoff RH

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Firescoff RH

Bericht door @tjuh »

Ik wou het jullie niet onthouden:

Ik heb laatst bij Riogrande Firescoff RH gekocht (afdek+vloeimiddel) aangezien er in de omschrijving bijstond dat het afgewerkte sieraden beschermt bij het solderen. en deze variant (RH) voornamelijk zilveren en gerhodineerde werken..... het was niet bepaald goedkoop, maar als het werk scheelt...

van de week voor het 1st gebruikt bij een zilveren ring....en het werkte erg goed, wel ervoor zorgen dat het hele sieraad is bedekt, en na het solderen alleen maar in heet water leggen (of ultrasoon). er bleven wat bruinige vlekken op het oppervlak achter na het schoonmaken maar dat was met heel kort polijsten alweer weg.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Interessant @tjuh, Dus ongeacht de hitte tijdens de soldering toch de glans gehandhaafd bij zilver? wauw.

en wat is niet goedkoop?

ari
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

$32,95 voor 125ml sprayflacon

ongeacht de hitte weet ik niet, had nu een soldering met zachtsoldeer (zware zilveren ring). zal hopelijk de komende weken meer experimenteren met zilveren sieraden en de bevindingen hier plaatsen.
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Vind je dit fijner werken dan Blanca (wat ook een afdekmiddel en vloeimiddel is). Geeft het een beter resultaat net als Boorzuur (poedervorm) echter dit is alleen een afdekmiddel. Ben heel nieuwsgierig hoelang zo'n spray in de praktijk meegaat...
Bedankt voor het mededelen van je ontdekking :)
Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

de enige reden voor mij om dit te kopen en uit te proberen is dat het veel tijd kan schelen qua het opnieuw polijsten van zilver.

blanca vindt ik zelf niet echt prettig werken...maar goed heb er daardoor ook niet vaak mee gewerkt...

Deze was bij 1ste gebruik al goed. Persoonlijk denk ik wel (ondanks een hele fijne nevel) dat de spray zwz sneller opgaat dan het gewone gebruik, maar op hoogglans materiaal werkt het wel erg prettig.

Persoonlijk zal ik dit middel dan ook alleen gebruiken bij het aanpassen van sieraden die reeds klaar zijn en/of gerhodineerd.

hier wat meer info:
http://www.nventa.com/firescoff.php
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door lapidato »

Vandaag heb ik dit middel geprobeerd op een gerhodineerde ring met diamant. Er zat een rij baguetjes op de ring en die wilde ik er niet uithalen... Mijn ervaring met blanca is ook niet je van het dus ik dacht ik geef dit een poging. Het werkt opzich erg fijn, fijner als blanca! Wel is mijn Rhodium donker gekleurd en er zit een vlammende zwarte aanslag op het Rhodium :(. Dit is er met mijn ultrasoon op 50 graden nog niet afgegaan... Morgen even op 70 graden proberen en kijken of dat zwarte erafgaat met vitrex of een bufje! Keep you posted :)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

je weet zeker dat je de RH variant hebt? want alleen deze is beschermend voor rhodiumlaagjes; het klinkt namelijk als de gewone aanslag de je krijgt als je niet goed hebt afgedekt: en dan dus de 2de...heb je alles wel goedgenoeg afgedekt en eventueel bijgewerkt indien je te heet hebt gewerkt en de afdeklaag eraf gaat.


en in principe gebruik je voor dit middel geen vitrex....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb t ook ,verget alsmaar op te lossen in lauw water en automatisch in mn vitrex bad.
T werkt wel goed al heb ik t ide dat de meeste spray elder komt dan het sieraad.

En wat adem ik in!=
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik gebruik het gewoon met een kwastje
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door lapidato »

Ik weet zeker dat ik de RH variant heb... Rode flesje! Heb het ook heel goed afgedekt, dikke witte poederlaag, overal! Bovendien heb ik expres de bovenkant (waar ik soldeerde) extra ingespoten en zachtsoldeer gebruikt. Heel voorzichtig verwarmd en nogmaals meer opgespoten. Zojuist nogmaals in de ultrasoon gehad... Aanslag is er niet af :(... Misschien is het alsnog te warm geworden maar dat zou betekenen dat je met BM zachtsoldeer nogsteeds niet zou kunnen solderen :S.
Gebruikersavatar
TomTom
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zaterdag 14-01-2012, 22:04
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door TomTom »

Het is nu ook te koop bij Bijou Modern in Bleiswijk. Dat scheelt weer in de verzendtijd en inklaringskosten vanuit de US. Ik heb bij Bijou wat testflesjes gekocht om uit te proberen. Ben benieuwd!
Ervaring komt in stapjes
lapidato
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: donderdag 28-06-2012, 13:03
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Amersfoort
Contacteer:

Bericht door lapidato »

Hoor het graag als het iemand anders wel lukt met Rhodium... Ik heb alles eraf moeten halen...
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Ik heb een test faconnetje bij Bijou gekocht. Een dingetje er mee geslodeerd bakje op een zilveren plaat. Als afdek middel werkt het beter dan Blanca is mijn impressie, als vloeimidel werkt het een stuk minder dan de borax die ik gewend ben te gebruiken. Nadeel vind ik ook dat als je het volgens de gebruiksaanwijzing toepast je eerst je werkstuk moet voorverwarmen alvorens erop te spayen. Dat betekent in de praktijk dus ondergrond voorverwarmen en spayen en het erop te solderen stuk ook voorverwarmen alvorens te sprayen.

Voor mij geldt dat ik voorlopig nog even bij mijn oude werkwijze blijf; Blanka en borax
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik ben eruit, ik vind het niets...
Ik heb net een kwartier in een 70 graden ultrasoon laten hangen. toen nog paar minuten laten trillen en uiteindelijk in de vitrex gegooid om het schoon te krijgen, zowel met geel als witgoud als zilver
Het opbrengen gaat wel goed, maar ik vind het stukje dat ik voor veiligheid het niet moet inademen en dan sprayen niet fijn. Want ik adem met spray toch meer in als met opkwasten, is mijn idee


Prijs kwaliteit verhouding, ik blijf het bij mn boraxpoeder, fluoron en blanke houden :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Borax ok, fluoron laat ik mooi voor wat het is, is niet zo'n gezonde boel als je er met je neus boven zit.
Plaats reactie