Water in de delfse gietaarde ??!!!

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

He Ruud,

Goed he? Die bankhamer.
Gooi een grote berg op 1 van de gietmalkanten en sla hem zo snel en zo vast mogelijk met een flinke bankhamer (800 of 1000gr.) Uiteraard vanaf de buitenzijde en zorg dat je niet rechtstreeks op de rand slaat. Of aarde ertussen of binnen de rand meppen.
Dat getik met lichte hamertjes of met "stokjes" zoals ik wel eens heb zien doen "om de gietmal niet te beschadigen" is mijns inziens voor mensen die niet doorhebben waar ze mee bezig zijn. Net als een flinke ring rondslaan met een nylon hamertje van 100 gram. :evil:

1 Kant via de buitenkant, volladen, erin meppen, afsnijden en omdraaien. Talkpoeder, model erin, 2de ring er stevig opdrukken en volladen, met 1 hand de helft op de onderste drukken en op je ondergrond (anders sla je de aarde de onderste ring uit), flink de hamer erover, afsnijden en je hebt een haarscherpe afdruk.

Als de structuur nog te korrelig lijkt of scheurachtig in de hoeken sla je nog niet met overtuiging. Bij het afwerken van de gietingang en wat minder bij de ontluchtingen is het van essentieel belang alle kruimeltjes weg te werken met b.v. een bruneerstaal, bolpons of pinknagel. Alle kruimeltjes die nog in je gietingang aanwezig zijn zullen ingesloten worden in je werkstuk en meestal aan de buitenkant.
Goed idee om hier wat extra tijd aan te besteden.

Geweldige manier om binnen korte tijd een leuk sieraad te fabriceren.

Groeten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Diane
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 57
Lid geworden op: dinsdag 13-03-2007, 22:21
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Huizen

Bericht door Diane »

Meppen dus! Dat van die gietgang is ook een goeie tip voor een volgende keer, ik had inderdaad wat aarde in m'n olifant. De luchtgangen (7 of 8 van 1,5 mm) waren ok, niet volgelopen.
Dank voor de tips.
kevindm
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: maandag 16-04-2007, 22:18
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door kevindm »

De delftse gietmethode heeft toch te maken met de vorm van de gietfles ?

Ik gebruik een standaard gietfles ( vierkant van vorm met gietmond) in combinatie met brusselse aarde.

Of is er ook een verschil tussen delftse aarde en brusselse aarde?

Kevin
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Ik maak mijn beluchtingsgaten met een pennetje van 0,7 mm, en inderdaad liever veel dunne kanaaltjes dan weinig dikke.

Eljas
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Plaats reactie