Leren solderen - volgens de Lapidee methode

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RM
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 582
Lid geworden op: donderdag 25-06-2009, 23:31
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Heemstede

Leren solderen - volgens de Lapidee methode

Bericht door RM »

Vanmorgen heb ik een uurtje of twee zitten stoeien met de soldeer oefening die Ruud heeft opgegeven.

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtop ... 4659#34659

Over het algemeen toon ik mijn werk natuurlijk pas als het 100% naar mijn zin is. Maar in dit geval hebben 'wij beginnelingen' daar dan natuurlijk niets aan. Hier dus deel 1 van mijn moeizame weg naar soldeer perfectie. (pffffffffff)

De voorbereiding:

Volgens de aanwijzingen van Ruud heb ik 1 mm zilverdraad terug gebracht naar 0,7 mm en daarvan een lengte van ongeveer 1 meter rond drie vingers gewikkeld. Daarna heb ik ??n deel van deze ovale draadbos naar elkaar toegeknepen en met ??n van de uiteinden van de draad voor een deel omwikkeld om het goed bijeen te houden. De overige draden, 17 stuks, heb ik aan de bovenkant doorgeknipt en vervolgens onderaan afgezaagd, zodat er stompjes van zo'n 10 mm bleven staan.
Afbeelding
Op deze foto zie je het resultaat dat ingeklemd zit in een vuurpincet, een aantal kleine pioentjes van 720 graden zilver soldeer, kleine en middelgrote exact brander koppen, de Lidl creme brulee brander en mijn titanium pincet.

Als het om vloeimiddel gaat werk ik over het algemeen met flussmittel H van Braze-Tec, maar in dit geval leek Boraxine mij handiger omdat ik daar mooi de zilverdraadjes in kan dopen. De eerste pogingen heb ik gedaan met mijn all-time favoriete middel grote branderkop van Exact. En inderdaad het resultaat was matig :evil:
Afbeelding

Vervolgens over naar de creme brulee brander die ik in navolging van Arie heb aangepast door sabotage van het kinderslot. Lipje afgezaagd en als vergrendeling bovenop het resterende stuk gedrukt en met een stuk tape geborgd :D
Afbeelding

Deze brander ging direct een stuk prettiger, hoewel ik er wel fanatiek mijn vingers mee heb geschroeid :lol: Bijgaand het resultaat. Twee draadjes waren tijdens de eerste poging dermate gesmolten dat ze niet meer toepasbaar waren.
Afbeelding
Het ziet er niet uit, ik weet het, maar ze zitten iig wel stevig vast.

Conclusie, gebruik de juiste brander/vlam. Hou je vingers niet in het vuur. Gebruik pioentjes met een correcte afmeting zodat je niet te zuinig of te vet soldeert.

Volgende week deel 2.

Robert
Niets blijft zoals het is
(en met een flexibele en volwassen houding vormt dat zelden een probleem)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

\:D/ \:D/ \:D/ .

Je hebt wel iets gesmokkeld . Namelijk had ik gemeld 3 tot 5 mm erboven afknippen dan is het nog ff lastiger.

Maar ehhh dit ziet er toppie uit. Mooi in het verlengde gesoldeerd!!

nog een tip; na bestudering van m'n staiger. Ben je rechtshandig leer dan je brander links te bedienen, dan heb je je goede hand voor de vuurpincet.

Voor dit soort werk is de cr?me brulee brander van de lidl erg grof.
Van de blokker oid ( vlam diameter ca tot 5 mm) gaan wat lekkerder.

Groet Ruud
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

dat lnkshandig solderen heb ik meteen in eerste jaar geleerd......
er is zelfs topic over ;)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie