Slotjes solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Lapidee schreef:Zoals Marco zegt, hij loopt nu stage bij me, " ik ben op school niet leren solderen" Hier leert hij het wel.
Ruud
Hij had beter Nederlands geleerd op school als hij d?t zegt :mrgreen:

Ik ben ook een lekker vervelende mopperaar op school.
Je moet echt je eigen inzicht volgen en een beetje een eigen manier ontwikkelen hoe jij het wil doen, want iedereen doet het toch anders. Ook elke leraar op school heeft iets anders, en je word toch vrij gelaten.
Solderen ga ik niet meer doen komend trimester, lekker thuis met de Little Torch ipv die grote aanstekers daarzo.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

ik ben op school niet leren solderen
Het was zondag ochtend Jaahhh...


Tuurlijk moet iedereen z'n eigen manier ontdekken, maar wat meer begeleiding is wel nodig.

Ruud
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Even een stukje over een soldeer oefening die ik iedereen kan aanraden.

Een soldeer oefening die leuk heftig is, is de volgende; neem een meter 0,7 mm zilverdraad wikkel die strak om 3 vingers, wrik je vinger er tussenuit en tors ??n uiteinde vast , eventueel met een hamer of een bankschroef.

Knip de open lussen door en op 3 / 5 mm van de tors af.
Buig nu de draden boven de tors iets uiteen en soldeer de losse draden er weer op.

Hiervoor zet je de tors in een klem pincet, de draden ook in een klempincet ( vuur pincet) en doe je de draad voor-solderen met een klein stukje soldeer dan de tors verwarmen en met de hand ( in een vuur pincet ?p het draadje in je tors solderen.
Als het goed is heb je een tors met 15 tot 20 draden.
Om de 5 solderingen afkoken oid.
Zijn ze allemaal gelukt ( mooi hoeft niet wel stevig. )
Dan knip je 3 mm boven het 1e soldeerpunt weer af en doe je het opnieuw.

Is dat allemaal gelukt en sping je nog niet tegen het plafond dan komt de echte uitdaging.
Knip nogmaals af ca 5mm
en soldeer deze haaks tegen het 1e soldeerpunt zonder dat de rest er af smelt.

Dit vergt zeer goede temperatuur beheersing en is de zwaarste opdracht ooit in je soldeer carri?re. Maar als het lukt of bijna lukt, ben je klaar en ben je een topper op soldeerwerk.
Uiteraard alles met de hand positioneren ( via een vuurpincet) anders is het wat gevoelig en stinkt het naar verbrand vlees. :mrgreen:

Het geeft inzicht in wisselwerking van je vlam, flux/borax gebruik,tussendoor afkoken waardoor smelt temperatuur verhoogt wordt.

Probeer het eens :oops: en ja het kost meerdere dagen om het voor elkaar te krijgen voor een beginner/ staiger.
Een pro vindt dit ook zeer lastig overigens. Ik heb er een uur voor nodig exclusief de tijd voor afkoken.
Met de fijne vlammetjes van tegenwoordig is het meer dan goed te doen. ( pukken is verboden!! )


Ruud
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Constance Geeve »

En als je van een extra uitdaging houdt, doe je het in een atelier waar het 35?C is. :mrgreen:
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
Plaats reactie