Contaminatie deel 4 kristalisatie

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

als jij uitgloeit van zilver gebruik je dan vloeimiddel?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Antwoordt Erika , Nee , ik volg ongeveer de aanwijzingen volgens Sch?ne ,
Gloei zilverlegeringen met vlam in een donkere ruimte. U ziet dan duidelijk de noodzakelijke donkerrode gloeikleur en deze temperatuur zult U niet overschrijden .
Algemene regels voor Zilver legeringen bij het gloeien :
- zo weinig mogelijk
- zo kort mogelijk
- zo laag mogelijk (450 -550)
Het verhaal over koperoxiduul vlekken en insmeren met degussa
H ; snap ik niet , krijg ik niet , doe ik niet .
Ik krijg bij die temperatuur geen vlekken , maar ik ga uit van een schoon stuk zilver .
Ook zegt Sch?ne : Gloei zilververbindingen bij voorkeur uit in een beschermgas oven.:: En dat heb ik in mijn verhaal deel 3 duidelijk willen maken door het verschil te laten zien koper verhit in een lucht oven en met een vlam , bij zilver is dat veel onduidelijker zichtbaar .
Het is en het blijft een interessant vak ,
groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja maar ik vraag me dus nu af in hoeverre dan je oxides onder de fijnzilver laag zit

Want ik heb laatst een gloednieuwe steen gepakt een andere plek genomen en zonder een metalen pincet uitgegloeit maar bij tripple kwamen er toch vlekken naar boven
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Ik zou je graag willen helpen,maar ik spreek jou taal niet, je zegt :ik heb een gloednieuwe steen gepakt,Vraag( Wat is dat voor steen en wat is de funktie van de steen) en je hebt een andere plek genomen Vr.( wat is dat voor plek en wat was er mis met de oude) en je hebt geen metalen pincet gebruikt, Vr. (waar is een pincet voor nodig en heb je nu iets anders gebruikt en zo ja waar van gemaakt) dan spreekje over uitgloeien , Vr.( hoe heet , hoe lang en waar mee) en bij trippel kwamen er vlekken , Vr.( Waar voor dient trippel ,wat is trippel, )het zal niet het Trippel zijn dat ik konsumeer. Vr. ( wat voor kleur vlekken, overal , plaatselijk, scherp omlijnd of anders )
Dan de vraag wat ga je nu doen om die vlekken te verwijderen, en wat is het eind resultaat en als laatste vraag welk materiaal heb je eigenlijk uit gegloeid, 1ste. 2de, nieuw ,oud , zelf gesmolten , voorbewerkt ,
Sorry erika , in die ene zin van jou zitten voor mij veel vragen verscholen , als ik inzicht wil krijgen in het probleem , dan zal ik wat meer moeten weten, zoals je ziet ik ben een heel andere , maar dat wist je al.
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb een gloednieuwe soldeersteen gepakt dan, noemt men bij bijou ook niets meer dan soldeersteen


De ander plek was om dat mn werkplek viezer is dan die andere plek.... dus om vervuiling zo ver mogelijk tegen te gaan


Uitgloeien is toch duidelijk dat heb je net zelf uitgelegd...

Triple is een slijpvet, grover dan hexenvet. Dus als polijsten maar dan met een slijpvet.
Als ik daarmee over het plaatje gaat krijg ik donkergrijze vlekken, die pas gaan opvallen als ik materiaal heb wegeslepen, oftewel de oxyde heb weggesslepen, en omdat je constant beweegt als je dat doet. dus je houdt de plaat niet stil tegen de schijf dan zie je vlekken onstaan
Waar triple is geweest is het lichter dan andere plekken

bij een ring bijvoorbeeld: de randjes worden lichter maar het midden van de band is donkergrijs gekleurd en de glans is ook niet zo enorm hoogglans als zilver kan hebben

Pincet bij gloeien is nodig om af te lessen, daar zijn ook weer verschillende meningen voor maar ik heb geleerd dat ik moet aflessen.
Zo begrijp ik ook de vervuiling van ijzer die je noemt en dergelijke.... Dus ik heb al dat uitgesloten...
Ik heb het nu van de hete steen in schoon vers (overdreven) bronwater gegooid...

Alles wat ik anders dus nooit doe, maar wat jij omschrijft dat daar oxydes van komen.




Sry ik gebruik alleen maar 925 zilver, nooit minder.
En hiervoor een nieuwe plaat gebruikt. via bijou. maar das van schone


Wat ik doe om die vlekken te verwijderen, wat ik altijd doe met oxide vlekken , schuren, slijpen en polijsten.


Als het goed is dit koper(II) oxyde...

Ik heb nl al meermaals gehad dat ik een reparatie had, steen terugzetten ofzo en dan ging ik polijsten en daar kwamen ze weer die oxides, Niet mijn werk, niet mijn sieraad, maar volgens mij dan een paar keer witgekookt en dan gepolijst. Dus verstopt onder een fijnzilverlaagje.


Afbeelding

Afbeelding
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Herman »

Petra ,er is mij veel duidelijk geworden na 3 uur denken en lezen.

Ik volg even jou werk wijze : na het gloeien, aflessen,( je spreekt niet over vijlen , schuren,) je gaat slijpen met tripel dan polijsten en nu ontstaan er kleur verschillen .
Ik heb 4 boeken bestudeerd en gezocht naar een zeer interessante foto ,doch niet gevonden jammer .Laat ik voorop stellen dat ik niet denk dat ijzer hier iets van doen heeft , ik denk het volgende:zilver is een gekristalliseerd poreus materiaal ,zoals de foto laat zien ,met daar tussenin gelegen koper ,
Afbeelding

Als je gaat gloeien dan gaat de structuur van het metaal openstaan ,(( een stukje glanzend zilver wordt mat )). Strijk je nu met een Bruneer staal of iets ander hards er overheen dan wrijf je her oppervlak weer dicht en er onstaat weer glans ,hoe meer het oppervlak wordt dicht gesmeerd hoe hoger de glans,
Na het gloeien ga je AFLESSEN,waarom , wat is her doel ,je zilver schikt zich kapot ,alle atomen krimpen in elkaar, dus het zilver wordt hard (geld voor veel metalen )en voor mijzelf ook; is met een zeer eenvoudig proefje te bewijzen , Doe ik. Nu ga ik afwerken, vijlen schuren ,dat schuren doe ik tot 6000 mesh,zeer fijn dus er is al glans en nu ga ik pas voorzichtig polijsten , soms met Dialux Blanc en vaker allen met Dialux rouge, probeer verbranden te voorkomen Vroeger ging men na het schuren bruneren ofwel met een hard hoogglanzend staal wrijven over het zilver , het oppervlak verdichten en daarna pas polijsten IK zag ze zo ook werken in zuid Amerika .
Waarom werk ik zo, de tekening laat het zien,
Afbeelding

Bovenaan een doorsnede van een ge?tst zilver plaatje een open structuur. Na het grof schuren worden de toppen verwijderd , dat zet zich voort en bij het fijn schuren hebben we al een behoorlijk spiegelend oppervlak. Bij het polijsten wordt het zilver oppervlak dicht gevloeid, echt gevloeid je kunt de vloeilijnen zien en er ontstaat hoog glans, hier moet voorzichtig worden gemanipuleerd

Afbeelding
Als je nu te vroeg met polijsten begint , dan loop je de kans dat vet , tippel en van alles wat er is ,ingesloten raakt in het oppervlak, ( poreus , pori?n staan te veel open, grootte krachten , veel warmte het zilver vloeit dicht maar sluit ook in .
Mogelijke reden van verkleuring welke plaats vind aan het opervlak .
Hopelijk van dienst te zijn geweest , Ps rode stippen stellen koper atomen voor.
groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Zeer boeiend allemaal en ik lees dit met veel intresse.

Maar nu een nieuwe vraag Herman.
Hoe kunnen we nu dit verontreinigde zilver het best reinigen.
Of behandelen?

Ik zelf zou het zilver electrolitisch oplossen in verdunt salpeterzuur en neerslaan met koperreductie waardoor de fijn-zilver over houdt.
Maar zijn daar beter methoden voor?

Zodat je niet hoeft op te lossen.
En opnieuw te maken.

Groet Ruud
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Herman »

Ik dacht , kom laat ik wat gaan opsteken bij zilvermaan,.ik weet zo geen antwoordt te geven, nooit overna gedacht, morgen als ik tijd heb misschien.
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Even snel: nee een proefplaatje vijl ik niet, het ging me om het verwarmen zonder ijzer in de buurt en of er dan wel vlekken komen/
Had ik ook met vijlen kunnen bekijken. en ik spreek wel over schuren.

Vijlen en schuren doet ook wel zeer als je je materiaal hebt uitgegloeid en zonder afkoelen direct mee aan t werk gaat. :o
Uitgloeien is bij mij zonder vijlen en schuren. ik ga pas dat weer doen als het nodig is. als ik aan t gloeien ben betekend dat ik plastisch aan t vervormen ben en niet verspanend :)

Ik krijg het niet uitgelegd.

Als het kan moet je eens goudsmid vaktheorie lezen en dan snap waar al die vragen van ons vandaan komen

Voor de rest vertel je in je laatste post duidelijkheden, gewoon wat ik al wist


Bruneren wordt ook vaak gedaan met hematiet aan een stok, in verschilldende vormen en het is een vak apart


Maar je uitleg over triple en te vroeg polijsten en ingesloten raken nee dat klopt niet met wat ik bedoel
Want ook met schuren kan dit voorkomen die vlekken, en het zit in het mateiraal het zijn vlakken.


Als ik het goed heb heeft Atjuh in haar topix een foto van een ring waar ze nog mee bezig is, op de scheen zie je donkere vlekken
Afbeelding
De ring is nog niet afgewerkt.

(@atjjuh als je leiver hebt dat ik de foto niet quote dan haal ik m weg, laat het even weten, maar tis zo'n goede foto )

Die vlekken ..... en aangezien zij nog niet heeft afgewerkt en denk niet met triple werkt.

Wat zijn dat dan voor vlekken als ik gewoon gloei, zoals ik eerder omschreef, zonder pincetten, net gepoetste ruimte, afles, afkook. e.d.

Als ik met afdenkmiddel uitgloei krijg ik de vlekken wel op de plekken waar de borax net van weg is getrokken, oftwel waar de zuurstof met metaal in aanraking is geweest.


Heb je de theorie gelezen over de oxydes die ik heb geplaatst en wat zeg je daar dan van.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Er is 1 ding dat ik met zilver nooit doe en dat is aflessen. Altijd rustig laten afkoelen.

Dit heb ik geleerd van mijn 4e jaars leraar, Hr v/d Berge. Hij verklaarde dat door te lessen vocht in het zilver wordt ingesloten dat bij latere gloei of soldeer beurten grijze vlekken veroorzaakt.

Misschien het proberen waard.

Ruud

Bij lostwax gieten idem ditto, door de cuvette te laten afkoelen tot 300 C oid en pas daarna in water te laten uitborrelen heb je weinig tot geen zwarte giethuid.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik ga dat dan eens proberen,

Tis niet dat ik er erg veel last van heb. Het gebeurd nog wel eens bij grotere oppervlakten als mn rammelaars en wie weet het keten.

laat je t aan lucht afkoelen of doe je er een kapje overheen?!

Maar hoe doe je dat dan met bij zo vlekekn als in die ring, want ik had dat laatst ook weer en geen idee wat ik anders deed dan de andere keer..dat ik het niet had
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Herman »

Erika een pracht foto , waarvan ik alleen kan zeggen , dit is niet de ijzer vlek die ik voor ogen heb ,opvallend is dat de donker kleuring evenwijdig aan de rand loopt Toeval ? en dat de vlek scherp omlijnd is .er is niet een zg overgangs gebied naar een zachter verloop . Ook ik ben wel eens met dit soort vlekken gecomfronteerd en zie ze pas ontstaan bij het afwerken , ik verwijder de vlek door opnieuw te schuren en te polijsten. dwz. de vlek zit in de top laag van het zilver Een passend antwoordt heb ik niet , ik moet hier over na denken .
Alle verhalen van Paanakker, Edwards, Mc Grath,en Erika heb ik gelezen , zie soms grote verschillen in werkwijze en theorie , maar nergens wordt dit probleem besproken.
groetn herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

naar wat ik weet is dit dus een koper(II) oxyde, En ja je ziet het pas vaak bij schuren ontstaan omdat het een diepte oxide is....

Waarvan ik heb geleerd het tegen te gaan door af te dekken bij solderen en uitgloeien, zodat het zuurtstof geen verbinding kan aangaan.
En volgens mij doelde Karin hier ook op En zie de teksten die ik heb gescand. Die komen, net als die plaatjes van vlam en dergelijke uit het Vaktheorie boek van de Vakschool


Wat bedoel jij dan met metalieke, ijzer vlekken, want dit is dus dan volgens de theorie die ik heb geleerd een niet metallieke verbinding.


Dat ie strak omlijnd is komt dus volgens mij door als de borax wat wegtrekt van plekken en dat er dan dus een onbedekte plek is waar zuurstof bij het metaal komt en verbindingen aangaat.

Het komt ook vaak, dat heb ik wel met mn rammelaars (die triple ik wel vaak vanwege de bollingen en hollingen, kwa schuren altijd wat ingewikkelder dan een strakke ring) .
De randen schuur, vijl, slijp je het eerste weg en deze ring is niet afgewerkt maar ik zie wel dat ie wel al onderweg is, Want solderranden zijn al netjes weg. Dus hier is wel al aan geschuurd en dergelijke.
Dus ik denk dat ook dat kan zorgen dat het zo mooi meeloopt met de rand.

Die vlekken ga je vaak pas zien bij afwerken, hoogglans zie je ze, maar bij smokkelen en dus zandstralen (zo dacht ik eens op school) zie je ze gewoon nog beter!


Ik heb het dus constant al over dit soort vlekken en daarom vraag ik dingen of je afdekt en als je hebt verwarmd schuur en vijl je dan nog en ga je dan polijsten off verwarm je het eerst weer, zodat er een fijnzilver laag onstaat welke je polijst (en bij polijsten op schijven bruneren we inprincipe ook dicht)



heb je misschien een foto van de vlekke die jij dan bedoelt die door ijzer onstaan of ingesoten vet?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Herman »

Ja Ruud , dat aflessen zou best eens een basis kunnen zijn van het probleem er gebeurn dan heel vreemde dingen .Je komt er achter door heel sistymatische en op exacte wijze te werken .
Jaren geleden toen ik nog veel met koper werkte ,werd er ook gebruik gemaakt van aflessen , ik vond het niks en had veel problemen bij het emailleren. ik belde 9 koper slagers op in nederland , 6 zeiden te lessen om het materiaal zachter te maken , en 3 zeiden niet te lessen waardoor het zachter werd .
Met een kleine proef kom ik zeer duidelijk aantonen dat lessen waardeloos was voor koper . Het emailleren ging sinds dien hardstikke goed .
Wie weet .
groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Herman »

Ja Ruud , dat aflessen zou best eens een basis kunnen zijn van het probleem er gebeurn dan heel vreemde dingen .Je komt er achter door heel sistymatische en op exacte wijze te werken .
Jaren geleden toen ik nog veel met koper werkte ,werd er ook gebruik gemaakt van aflessen , ik vond het niks en had veel problemen bij het emailleren. ik belde 9 koper slagers op in nederland , 6 zeiden te lessen om het materiaal zachter te maken , en 3 zeiden niet te lessen waardoor het zachter werd .
Met een kleine proef kom ik zeer duidelijk aantonen dat lessen waardeloos was voor koper . Het emailleren ging sinds dien hardstikke goed .
Wie weet .
groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie