Contaminatie deel 4 kristalisatie

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Herman »

Als aanvangend amateur zilversmidje kocht ik 8 jaar geleden oa. een Propaan/Zuurstof brander ,met enige trots vertelde ik dit aan een oudere edelsmid wat mijn stoutste plannen waren , waarna mijn ideaal beeld werd verscheurd door voorspellingen over toekomstige grijze oxidatie vlekken welke mijn werk zouden gaan ontsieren en zeker door deze brander. Nog niet eens begonnen en nu al vlekken en ja hoor die vlekken kwamen en ik zocht een oplossing in en bij , boeken , recepten , cursus , zilversmeden, leraren en vond het zoals ik schreef in deel 2 beschreven de RODE vlek
Laten we eens zien wat we hebben :
A ) zilverlegering een metaal met een POREUSE kristal structuur , eutecticum met koper , smelttraject van 820-960?C ; bevat 7,5 % aan koper welke niet aan zilver atomen gebonden zijn.
Zilver en koper vormen vele verbindigen in de kleuren zwart /grijs en blauw/ groen achtige, rode kleuren komen alleen voor in combinatie met Antimoon en Arseen .
B ) ijzer een onedel mataal ,kan onder bepaalde omstandigheden reageren met koper en zilver , met vele zuren en basen vormt het vele verbinding over het algemeen niet rood van kleur .wel bekent zijn 3 oxidevormen FeO grijs/ zwart Fe2O3 ROOD en een mengvorm Fe3O4 ROOD ,bekend zijn de namen Bloedrood en Steenrood .
C ) Soldeer smelten van verschillende elementen in verschillende in verhoudingen met vaste smelt temperaturen .
D ) Borax een vloeimiddel met de samenstelling van Na2B4O7, 10 H2O is reageert basis bij kamer temperatuur Bij verhitting verliest het kristal water en dissocieert (valt uiteen ) en vormt een sterk alkalische milieu.
Dat de aanwezigheid van ijzer niet ongewoon is, is duidelijk beschreven indeel 1 en 2, zeker in deel 2 waarbij mbv.Ijzeren hulp gereedschap het voorwerp werd gemonteerd daarnaast geeft de foto van de tang aan dat deze zwaar was aangetast door het agressieve basische ( Borax) milieu.
E ) De Oxidatie vlek, Deze vlek bevindt zich aan het oppervlak, (kan door schuren verwijderd worden), heeft in veel gevallen een rond achtige vorm, De aanwezigheid wordt duidelijker bij toenemende hoogglans, kleur is grijs metalig, bevind zich meestal in de directe omgeving van de soldering. Heeft een stollings temperatuur die valt binnen die van zilver/koper metaal
Ik ga geen speculaties doen betreffende reactie vergelijkingen welke mogelijk bij hogere temperaturen zich voordoen.

Verloop van proces ;: Uitgaande van de geschetste situatie zien we de gesmolten heldere ( borax) het metaal oppervlak blank etst TGV. van het sterke basische karakter, alle daar bij vrijkomende atomen worden opgelost. Ten gevolge van het poreuze kristal structuur worden tevens zilvermetaal kristallen met het daar tussen aanwezige koper op enige diepte ook worden ge?tst om bij het vloeien van het soldeer een hechter contact te doen ontstaan. Andere aanwezige metalen bv. (ijzer) zullen ook worden ge?tst evenals die van het toegevoegde soldeer, al deze atomen worden door de( borax) opgelost (Titaan reageert niet op dit milieu)

Als ijzer in contact komt met een sterk basische milieu dan zal het metaal atoom direct Fe2O3 vormen welke de zichtbare rode verkleuring veroorzaakte, waarna het direct kleurloos oplost in de(Borax).
Na het tot stand komen van de soldering, stopt de verhitting, de( borax) oplossing koelt af raakt oververzadigd en moet uitkristalliseren maar door de aanwezigheid van ijzer kan dit niet plaats vinden op het bestaande zilver kristallen,(populair gezegd het past niet) waardoor een uitkristallisatie wordt geforceerd
Deze uitkristallisatie vindt nu plaats tussen het bestaande zilver kristallen(POREUS) en zo veel mogelijk aan het aan het ge?tste oppervlak. ( Bij het afkoelen zal de vloeibare borax zich samentrekken en TGV. de oppervlakte spanning en zoveel mogelijk een ronde druppel vorm aannemen)

Na dit proces en het afkoken van het restant Borax met Vitrex bevat de oplossing geen zilver atomen. Was er geen ijzer aanwezig geweest dan was het zilver/koper mengsel normaal uitgekristalliseerd, als er onvoldoende ijzer in oplossing is dan is het niet waarschijnlijk dat er een vlek ontstaat omdat een bepaald zilver/ijzer verhouding is vereist
Bewijs,: A) De beschreven proef te herhalen met zilver en fijn ijzer aan de Borax toe tevoegen voor het verhitten, zie foto?s
Afbeelding
grof voorbewerkt opp.
Afbeelding
fijn afgewerkt opp.
B ) Door geen ijzeren hulp middelen te gebruiken, maar pincetten, tangen enz. van Titaan,of waarvan de punten zijn vervangen door Titaan , zoals bijgaande foto laat zien .
Afbeelding
Het te solderen zilver vooraf te ontdoen van eventuele ijzer resten wordt het ontstaan van grijs vlekken tegen gegaan.
Conclusie,: vervuiling van ijzer, is de oorzaak van het ontstaan van grijs vlekken in zilver
Voetnoot :Toen ik enige tijd geleden in een topic las dat iemand bijna klaar was maar alleen nog de grijsvlekken moest weg schuren, toen dacht ik, ik moet mijn verhaal publiceren.
Dat had ik natuurlijk ook in ??n topikje kunnen doen, maar een ijzer sterk verhaal over een vlam met hier en daar een klodder zuurstof, tja daar kan ik bijna niet tegen op bieden.

Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Conclusie,: vervuiling van ijzer, is de oorzaak van het ontstaan van grijs vlekken in zilver


maar dan vraag ik me dus dan af hoe ik aan vlekken kom als er geen ijzer in de buurt komt..... optewel uitgloeien


en dan stel ik mn vraag uit t vorige topic nog een keer:

is het niet zo dat je bij uitgloeien misschien gewoon een grote oxide hebt gekweekt omdat je niet hebt afgedekt. En dat dus zilver gesoldeerd vlekkerig is omdat je daar wel afdekmiddel bij gebruikt Herman?
_________________
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Erika , sinds ik werk met titaan en mijn werkregelmatig schoon kook heb ikgeen vlekken , het afdekken heb ik wel eens geprobeerd
maar hielp niet, volgens mij hoe meer ik afdek hoe groter de kans dat ik ergens ijzer op doe , dus mijn werk vervuil.
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Waarom heb ik met mijn vuurpincet(ijzer), en mijn propaan/zuurstof brander dan sinds ik met deze brander werk never nooit meer een oxide vlek gehad?
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Die brander speeld geen rol ,je zal dan met je pincet niet in de hete borax roeren ,geen ijzer spijkres gebruiken enz. ,je doet het waarschijnlijk ge woon goed ,zoals het moet , .
Andere werken anders en hebben wel vlekken , jammer
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

maar tpch snap ik het nog niet.
Ik doe regelmatig uitgloeien en bepoeder ik het zilver.
komt geen metaal bij in de buurt.
Geen pincet, geen kwast, .. alleen mn handen

en toch kan ik vlekker hebben hoe kan dat dan..





Schone nieuwe steen, schone werkplek


of laatst in mn zandgieting ook vlekken, ook niet in de buurt van metalen geweest...... alleen zand
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Herman schreef:Die brander speeld geen rol ,je zal dan met je pincet niet in de hete borax roeren ,geen ijzer spijkres gebruiken enz. ,je doet het waarschijnlijk ge woon goed ,zoals het moet , .
Andere werken anders en hebben wel vlekken , jammer
Groeten herman
Waarom zou ik met mijn pincet in hete borax roeren? Klinkt als een soort bosjesmannenritueel :P Ik gebruik dat ding alleen om iets eventjes vast te houden, daar is ie toch voor?
En spijkers gebruik ik zo goed als nooit
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Erika, ik begon mijn verhaal met contiminatie , ellende door onbewuste vervuiling ,ik wou dat ikje kon helpen ,
Thijmen zegt ,nooit problemen gehad ,wat doen jullie dan anders, ik kan alleen maar stellen dat het naar mijn ervaring niet komt door oxidatie .
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

dus als ik je goed begrijp is het afdekken van je materiaal om oxides tegen te gaan pure onzin???



Ik heb vaak pas vlekken als ik heb geslepen met triple, )
:roll:



Ik stel deze vrgen vanwege je conclusie, vlekken is van je pincet.


Mn hele vaktheorie kan zo het raam uit, mn boeken als oppi en schoolboeken allemaal niets meer waard zo :)
koper I oxide en koper II oxide etcetc

altijd geleerd dat die oxides komen door zuurstof.
Want andere metalen en middelen geven andere vlekken


komma goud en komma zilver onstaant dus ook dor ijzer, gezien dat met oxides te maken heeft.


Tis gewoon wat verwarrend voor mn brein haha. kan ook door adminsitratie doen nu komen hoor
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Herman »

Erika , Ik heb een nieuw plaatje zilver dat gegloed is op~700 -800?C
dit plaatje heb ik zonet even gevreven met schuurdoek van 12000 mesh ofwel 1 um direct ontstond er glim gewoon zoals het hoort ik laat je 3 fotos zien , waarop geen oxidatie te zien is alleen gelige uitslag Microlaag van koper .
groeten herman

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Herman op dinsdag 09-02-2010, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

dat is toch ook oxidatie?!

Enne als je nu met triple slijpt krijg je dan vlekken?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Tripel heeft de neiging te onderslijpen op de zachtere delen, dus zal je vlek altijd geaccentueerd worden.

Hexenvet doet dat minder tot niet.

Ruud

Hoe je het ook bekijkt het is een oxidatie effect op een of ander metaal.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Herman »

Erika , Je zegt zelf oxidatie ontstaat door metaal te verbinden met zuurstof bv. ijzer geeft roest .
Het plaatje zilver dat ik laat zien is verhit en koper is is een heel klein beetje naar buiten getreden,maar er is toch niets door zuurstof zwart of bruin geworden ,deze metalen doenhet niet.er oxideerd niets.
Het koper zit los in het zilver , je kunt het wit koken ,koper weg.
alleen tot net onder het opper vlak .
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Herman »

sorry Ruud , je hebt gelijk,maaaaar ik durf het haast niet te zeggen
Koolstof is toch niet echt een metaal , maar het wordt wel geoxideerd door zuurstof en dan C+O2-->CO2 je weet wel , nogmaals sorry , ikk heb het niet uitgevonden

Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Constance Geeve
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 628
Lid geworden op: vrijdag 11-01-2008, 10:17
Ervaring: Overig
Woonplaats: Hellevoetsluis
Contacteer:

Bericht door Constance Geeve »

Nou Herman, het wordt er niet echt duidelijker op ](*,)
"Some people laugh because we're different... We laugh because they're all the same..... "
Plaats reactie