Contaminatie deel 4 kristalisatie

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

1 ste Waarom ik als tegen stander van ijzer toch met rood polijst vet (ijzerhoudend) afwerk ,wel eenvoudig , dit zou de laatste behandeling moeten zijn en dan is het product klaar , nog even met en doek nawrijven . er wordt dus niet meer verhit enz.
Nou, dat ligt eraan, soms is het beter eerst delen te polijsten en dan in elkaar te zetten. bij goud meer dan bij zilver omdat zilver toch weer witkookt.
Maar het komt hier wel degelijk voor dat ik voor solderen onderdelen zo goed mogelijk afwerk want straks kan ik er niet meer goed bij en nu wel.
4 de Hematiet is de algemene benaming voor hoog ijzer gehaltige steen , er zijn heel veel mooie varianten aanwezig , die goed te verwerken zijn , maar het geeft een enorme rotzooi , bij her slijpen
Waarom heet pyriet dan geen hematiet?
Want die heeft ook een hoog ijzergehalte?

volgens mij is hematiet de benaming voor een steen die bestaat uit ijzeroxide anders dan pyriet die bestaat uit ijzersulfide. En nog weer anders is dan de geperste menselijke variant, gesintede ijzeroxide. Deze is lich magnetisch, hematiet niet.
En slijpen moet je hematiet toch altijd met water en daar is de synomien onstaan. Bloedsteen. Omdat het water bloedrood wordt?


Kun je al die varianten benoemen van de stenen die onder hematiet vallen?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Erika , goede vraag Hematiet is een verzamelnaam voor ijzeroxiden
ofwel Fe3O4 en daar zijn er nog alwat van , komen over de hele wereld voor in verschillende kristal struktueren als zijnde :
hexagonale circels vormd ijzerrozen. of wel kubische rombo?drische kristallen zg. Oligisten ofwel mica achtige vezels of zelfs in stalactiet vormige aggregaten enz . enz.
Compact microvezelig hematiet wordt veel gebruikt in het juwieliers vak voor came?en of intaglio?s in plaats van zwarte diamanten .
Leuk he ik wist ervan ,moest het toch even opzoeken in Mineralen van jean- Paul Poirot. ik wordt oud.
Oja Pyriet is geen oxide maar en sulfide zoals je al zei en dus geen hemateit
Ijzerstenen zoals ik die verwerk heb in het sierraad DE MISTERIUS is denk ik ook een hematiet, maarzeker weett ik dat niet , is ook niet van belang.
Groeten herman
Laatst gewijzigd door Herman op dinsdag 02-03-2010, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb geleerd dat Hematiet Fe2O3 is en dus niet Fe3O4

Ze zijn niet kubisch maar trigonaal rhombo?ders, skaleno?ders.

Oligist heb ik nog nooit van gehoord en helaas mn vaktheorie edelsteenkunde kan ik het niet op terugvinden en ook niet in de mineral datebase,
Mss kun je dat uitleggen wat dat dan is, want ik kan het niet vinden en vind t wel interessant nl.


http://www.webmineral.com/data/Hematite.shtml



Ook wordt nergens de soorten hematiet benoemd die jij zegt er in grote getalen bestaan.
Maar mss begrijp ik je verkeerd;

Ik denk nu dat je bedoelt zoals het bijv bij kwarts zit. Een grote familie vele soorten, maar dat telt niet voor hematiet.
Of ik heb het verkeerd geleerd


maar in elk geval klopt je info in de basis al niet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

en dan snap ik deze zin niet
Compact microvezelig hematiet wordt veel gebruikt in het jumieliers vak voor came?en of intaglio?s in plaats van zwarte diamanten .
Want hematiet is voor snijden van Camee's of intaglios toch gewoon te zacht met hardheid 5,5/6.5 tegenover die van agaat 6.5/7.
Het zou net kunnen maar hmm...ook dit kan ik niet terugvinden in mn theorie helaas. en het ligt te diep in het verleden om het nog te weten.



voor de rest is het niet hematiet die wordt gebruikt als roosjes, als zettingen van andere stenen, maar dat is dan weer pyriet



Markasiet althans wat het vaak wordt genoemd zie je vaak in sieraden, maar schijnbaar is wat de echte naam markasiet draagt niet geschikt voor sieraden omdat het vervalt.


Ui Tirion
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Erika, In de ijzersulfiden vind je nogal wat mogelijkheden voor verwerken in sierraden ,ik heb geen ervaring mee , behalve dat ik ooit een halve dag door een rivietje in frankrijk struide op jacht naar goud, ik vond een een zakje vol , maar savonds bij het kampvuur en borreltje kwam langzaam het verstand terug .
gelukkig maar.
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja maar ik snap dus niet waar je het over hebt. Zoveel soorten mineralen die onder de noemer hematiet vallen en een heel ander kristalstelsel

Hebben we het wel over dezelfde steen,

en wat is een oligit en wat is een jumielier?
Waarom noem jij de dingen waar pyriet wordt geb

voor de rest is het niet hematiet die wordt gebruikt als roosjes, als zettingen van andere stenen, maar dat is dan weer pyriet
ik zeg dat toch ook niet dat sulfiden niet te bwerken zijn maar dat blijkbaar hetgen Echte markasiet is en niet wat we in de handel noemen niet te vewerken is omdat het vergaat..



Ik zpu toch graag snappen waarom jou checmische formule anders is dan de mijnen.
Wat een oligit is
Wat je bedoelt met jumieliers en die gehele zin want ik snap t echt niet. Bedoel je nu dat er met hematiet word versnden in stenen of dat ze worden gebruikt als stenen....


Sry ik haal het niet uit je posts en op mn vragen geef je geen antwoord.
al vind ik het leuk te lezen dat je 'goud hebt gevonden in frankrijk.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Erika,
Hematiet is een ijzeroxide , daar zijn twee soorten in, het FeO ofwel het 2 waardige ferro oxide genoemd ,1 atoom Fe heeft zich verbonden aan 1 atoom zuurstof. Daarnaast bestaat ook het 3 waardige ferri oxide ,Fe2O3 waarin2 atomen Fe gebonden zijn aan 3 atomen zuurstof . Twee verschillende oxides die beide los voorkomen, maar ze kunnen ook gezamenlijk voorkomen en dan ontstaat FeO +Fe2O3-->Fe3O4 en dit mengsel heeft een diep rode kleur .Genaamd Dodekop en gebruikt als kleurstof zover ik mij herinner.

Waar komt dit voor en wat is de praktijk,. In het riviertje de Rurh in Duitsland bevind ijzer voorkomende als oxide FeO opgelost onzichtbaar en je proeft het, ze willen van dat ijzer af en daarom laten ze het via een 10 meter hoge trap omlaag denderen, onderweg mengt het met lucht (zuurstof) en oxideerd het 4 FeO +O2 --> 2 Fe2O3 onderaan in die sloot ontstaat een mengsel van Feo en Fe2O3 en slaan beide neer als Fe3O4 dat zich bruinrood afzet aan zijn omgeving waardoor een bruin sloot ontstaat . Voor een chemicus is dit een mengsel en niet een verbinding .

((Nu komt de milieu deskundige Nederlander daar langs gelopen of gefietst en er is weer sprake van een milieu schandaal , gevonden in Duitsland waar ze zomaar alle zooi in de sloot gooien .))

Overal in de wereld komen Fe2O3 of Fe3O4 in boden lagen voor en die zijn er nog al veel , deze zijn in de tijd onder invloed van druk /temperatuur/ vocht zich gaan kristalliseren in kubis -rombis enz.en daar zullen ook nog al wat andere zaken een rol hebben gespeeld , het resultaat is een grote verschijnden heid aan kristal vormen met verschillende kleur schakeringen , je kunt er een levens lange studie van maken maar je kunt ook zeggen het zijn allemaal Hematieten ; in het door jou aangehaalde www. Is ook sprake van Defernite en Rutiel en van de rode kleur van Hematiet , allemaal voer voor boden logen

Oja die jumilier is al een ander geworden .
Voorlopig laat ik het hierbij hopelijk wordt het nu iets duidelijke .

Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik ben het helemaal kwijt ik vraag hoe het kan dat jou stelsel kubiscih is van de hematiet en ik in al mn theorie en op die www zie staan trigonaal.

De link naar de www werkt niet :(

En ik begrijp ook niet dat al mn theroie het over Fe2O3 hebt en er dan opeens zomaar van hematiet een Fe3O4 gemaakt wordt?! Hoe komt die FeO er dan bij.

En dan heb ik t niet over water neerslaan en ijzerhoudende grond. nee ik heb het over de stenen die ik als hematiet koop en zet.


Ik ga het loslaten want hoe meer je uitleg des te verwarrender het voor me wordt en ghoe minder mn vaktheorien overeenkomen...


Echt het goudsmeden klopt al niet en da edelsteenkunde ook niet


alle kennis voor jan lul opgedaan zogezegd want het klopt allemaal niet.





Hoe komt het trouwens dat als je oxides hebt vanwege die ijzeren pincet het metaal niet roze kleurt, ik heb de vraag eeder gezien het antwoord heb ik wrs overheen gelezen?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Het is heel moeilijk , het is een manier van abstract denken die je alleen door zeer intensief bestuderen kan begrijpen en dit is nog maar het prille begin , het is wijs om Hematiet gewoon als een soort ijzersteen te beschouwen , daar is niets mis mee.
Nog even over die rode kleur van ijzer die niet of wel over gaat op zilver , iemand had het een dezer dagen over een titaan pincet ,ijzer en rood geworden zilver .Zilver kan onder bepaalde omstandigheden een zg. comlpex vormen, dit complex kan een heldere rode of blauwe kleur hebben , soms slaat die kleur (dus het complex )neer op het zilver en krijgt het aan het oppervlak een iets andere kleur.
Waarom dat is een verhaal over kenetische energie en dat laat ook maar zitten.
Wat ik beschreef over Duitsland moet je als voorbeeld beaschouwen .

Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik moet zeggen dat je voor mij wrs een paar stappen te ver gaat, het is ietwat droog voor mij dus ik probeer je te volgen.


Dat zilver roze wordt in vitrex: stel je hebt met binddraad je materiaal voor solderen gefixeerd. Na solderen denk je alle stukken weer te hebben verwijderd en gooit het in vitrex.
Als je het eruit haalt is je werkstuk mooi roze, dit beurt ook met goud btw.....

Dat gebeurt als er een ferro metaal in komt.
Dus als je met een ijzeren pincet verbindingen veroorzaakt door conteminatie zou dat dan toch hetzelfde moeten doen, dus roze worden in vitrex.
Waarom gebeurt dat dan niet?
En waarom geeft goud dan dezelfde neerslag bij ijzer.



maar ik zeg t ik volg mn kennis en die van jouw gaat daarin stukken verder, alleen hoe het dan zit met al die vaktheorie en alle kennis van jaren nu opeens weggegooid want c hemisch zu het zo moeten zijn


Abstract denken doe ik best, zo jij begon over een kubisch stelsel voor hematiet dat zie ik voor me en zo wist ik dan per ongelijk dat ik heb geleerd dat het trigonaal was......zie ik ook vor me dan.



Ik volg je teksten en beredeneringen wel maar kan ze niet inpassen in de kennis die mij is gegeven en geleerd
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Hoi Herman;

Tijdens het bezoekje dat je bij mij hebt gebracht hebben we een en ander besproken. Aansluitend hierop ben ik door je geplaatste artikelen gelopen en wil daarop wat reactie's hier plaatsen.
Ik doe het hier maar centraal maar nogmaals het betreft alles wat je tot nu toe hebt geplaatst (denk ik).

1)

Tijdens het lezen van het slijten van zaagjes kwam er bij mij de volgende vraag bovendwarrelen.
Wat zou beter zijn, walshard metaal zagen of gegloeid. Deze vraag leg ik tevens bij alle forumbezoekers neer. Wie gloeit per defenitie eerst voordat er gezaagd wordt en wie niet....
Deze vraag is vooral bedoeld n.a.v. het dichttrekken van de zaagsnede.
Zou wel of niet gloeien hierop invloed kunnen hebben.

2)

Je beschrijft een chemische reactie in het verhaal over het blauw worden van zilver in een Giebelton. Zou het mogelijk zijn er een chemische formule bij te zetten.

3)

Tijdens wat proefjes van je beschrijf je op een gegeven moment dat je ca. 10x een plaatje zilver hebt gegloeid zonder dat er vlekken ontstonden en na het solderen kwamen er wel vlekken (invloed van ijzerverontreinigingen).
Zilver af kabriek is toch ook door ijzeren walsrollen geweest. Het zilver dat je inkoopt is toch altijd al met metaal gereedschap bewerkt. Dit zou dan toch gevolgen moeten hebben op de vlekvorming.

4)

Er wordt gesproken over het wel of geen invloed hebben van de zuurstof vanuit de vlam op het zilver.
Ik denk dat daar het probleem ook niet zit met vlekvorming maar wanneer je een werkstuk verhit dan is er meer oppervlak niet in de vlam dan wel. Je moet, vooral bij zilver omdat het supergoed de warmte geleidt, het hele werkstuk opwarmen. Een heet werkstuk waar geen vlam opstaat, daar kan zuurstof vanuit de atmosfeer toch gaan werken. Niet onder de vlam....O.K. maar daarnaast....

5)

Een soldeerpen van een oude spaak.... daarmee ben ik na 1 dag op school al mee gestopt. Wanneer je met verschillende soolten soldeer werkt dan weet je onderhand niet wat er aan het puntje zit. Aan titaan blijft niets vastzitten en werkt daarom al veel beter....

6)

De slijtage van een zaagblad. Ik weet niet of het ook invloed heeft maar ik kan me voorstellen dat je ook mee moet tellen dat een zaagje onder behoorlijke spanning in de zaagbeugel zit. Ga je zagen dan kan het zaagblad behoorlijk warm worden , mogelijk met blijvende rek op het zaagblad.....
Of is dit tever gezocht....

7)

Je hebt het er over dat er in werkelijkheid maar 1 soort zilveroxide is. Maar we hebben het toch over een zilverlegering. Met de mogelijkheid in samenstelling van zuiver zilver, zuiver koper, gedeeltelijke mengkristallen en volledige mengkristallen van zilver/koper.
Deze kunnen toch op verschillende manieren oxidevormen geven.

8 )

Ook vertel je dat goudsmeden afkeurend naar je reageerde wanneer je vertelde dat je een zuurstofbrander had gekocht...
Dit is niet zozeer omdat er zuurstof aan het gas wordt toegevoegd maar omdat het van belang is om (door de goede warmtegeleiding) heel het werkstuk goed op temperatuur te kunnen brengen. Dergelijke branders hebben meestal een veel te kleine kegel. Met een grotere bolle vlam gaat dit veel beter. Je loopt met een zuurstofbrander snel het risico (zeker in het begin) dat je te snel plaatselijk gaat doorverhitten waardoor het soldeer kan gaan koken en niet uit wil vloeien.

9)

Het verhaal betreft het wel of niet aflessen om iets na het gloeien zacht te houden...
Mij is altijd wijsgemaakt dat je juist aflest om te voorkomen dat er teveeel kristalgroei gaat plaatsvinden. Hoe groter de kristallen hoe harder het materiaal.
Overigens is dit per metaal verschillend. Koolstofstaal hard juist door het af te schrikken.

10)

Ter volledigheid,....
Nederlandse munten vanaf 1925 zijn inderdaad van een eutectische samenstelling 72% fijnzilver gemaakt. Alleen zijn in 1921 de halve guldens hier ook in geslagen en in 1922 de zilveren guldens.
De zilveren dukaat met Beatrix is vanaf 1980 in gehalte 873/1000 gemaakt, de 10 gld in 95-'99 in 800/1000.
Vanaf 1990 zijn de 50 gld. stukken in 925 geslagen en alle zilveren eurostukken zijn ook in 925/1000.

Ik ben heel erg benieuwd waar je uiteindelijk uitkomt met alles wat je aan het onderzoeken bent......
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Herman »

Hallo Eljas
Net terug van vakantie werd ik verblijd met je lijstje met maar 10 vragen , waardoor ik weer helemaal terug ben in de wereld van de realiteit , ik zal mijn best doen
1) Uitgloeien of niet . Ik gloei alleen uit bij plaat van af 2 mm of meer en bij meer dan enkele centimeters zaag lengte , waarom , ik heb het gevoelsmatige idee dat dit beter zaagt en minder trekt . Bewijs hiervoor heb ik niet . Ik vind wel dat een fabrikant die zaagjes levert op dit niveau wel wat meer zijn best mag doen om zaagjes zonder bramen te leveren , ik heb geen idee hoe dit zit bij andere fabrikanten .

2) Blauw zilver , ik weet niets van het bestaan van een Giebelton , maar uit het voor gelegde verhaal concludeerde ik dat het een ge?soleerd ( dus niet geleidend ) vat moest zijn dat rond moet draaien .,dit is belangrijk voor het proces .
Veel reactie vergelijkingen zijn hier niet aan de orde , maar ik zal het toch wat toe lichten
Zeep in water levert een beetje OH- ionen op ,we noemen dit basisch en het zorgt er voor dat bij het handen wassen de huid enigszins oplost en daar mee het vuil , voegen we da n Ammonia toe NH4OH dan zijn aanwezig in het vat NH4+ ionen en OH- ionen , het basisch karakter neemt toe ,er onstaat nu door de volgende evenwicht reactie NH4 + + OH - <= > NH3 + H2O . NH3 gas =(Ammoniak)
In dit milieu wordt zilver niet aangetast , maar koperatomen aan het oppervlak worden onttrokken en dan verloopt de volgende reactie .
Cu 2+ + 4 NH3 => Cu(NH3)4 2+ en dit is een sterk blauw gekleurde complex verbinding met 2 positieve ladingen .
In het vat zit dus zilver waaraan koper onttrokken is en daardoor is het zilver negatief geladen dat we aangeven als Ag2-,verder aanwezig water , zeep , OH- ionen , NH4 + ionen ,NH4OH atomen , NH3 moleculen als gas en het blauwe kleurige koper complex . Wat nu gebeurd of kan gebeuren is het Ag2- wordt gekoppeld aan het complex Cu(NH3)4 2+ samen zijn ze neutraal en het zilver wordt blauw.
Daniel Houwer , de man van de vraag , vroeg , waarom verloopt dat proces niet altijd het zelfde , nu moet ik bekennen dat ik mij er wat gemakkelijk vanaf heb gemaakt door te stellen soms gaat het goed soms gaat het fout .

Waar we mee te maken hebben is met Entropie (tweede wet van de thermodynamica ) .De ketting in het vat rolt om en om en legt dus een bepaalde weg af ,er ontstaat binnen in het vat een hoeveelheid vrije energie en deze energie zorgt er voor dat de vernoemde reactie tussen zilver en complex kan verlopen. Dat aan een groot aantal voorwaarden moet worden voldaan zal duidelijk zijn , zeker als we bedenken dat volgens de Entropie de meeste systemen uit zijn om maximale wanorde te scheppen .

3 ) Als ik een plaatje zilver bestel ,dan krijg ik plaatje dat voorzien is van een blauw kleurig folie ,als ik dan zeer nauwkeurig het zilver oppervlak bekijk en zie hoe glad en hoe weinig fouten er aanwezig zijn dan kan het niet anders dan dat de industri?le wals rollen en natuurlijk ook de overige verwerkings apparatuur van een uitzonderlijke kwaliteit zijn ,waardoor contaminatie wordt voorkomen . En wie zegt dat er ijzeren wals rollen worden gebruikt , ik heb ooit hard verchroomde wals rollen gezien waar ook metaal platen mee werden gewalst .
Ik verwacht dat dit het 925 zilver wordt samen gesteld uit zilver en koper welke een zuiverheid hebben van 3x 9 of wel 99,999 % en dan is er echt niet veel ijzer aanwezig

4) Ik had uitgerekend , uitgaande van een propaan brander type 3939 dat er per seconde 800 ml restgas ,dus een mengsel van (waterdamp ,koolzuurgas , stikstof gas ) door de brander wordt uitgestort . Stel nu dat deze brander gebruikt wordt voor het verhitten van een plaatje van 15 x15 cm , lijkt mij toch behoorlijk groot voor deze brander capaciteit dan wordt er 800 cm3 : 225 cm2 =~3 a 4 cm3 restgas per seconde over 1 cm2 uit geblazen .
We zien het niet gebeuren maar de rest gassen zijn er wel ,.de kans dat zuurstof kan toetreden is hinil .

5) Oke.maar waarom hebben ze dat niet bij de eerste les verteld .

6) Vraag snap ik niet

7) Je spreekt over mengkristallen van zuiver zilver en koper en dan in een verhouding 925 /75 ; ik heb absoluut geen kennis hoe de reactiviteit is tov.zuurstof , maar ik denk dat bij 20 ?C dit 0.0 is .

8) Daar heb je helemaal gelijk in en met schade en schande heb ik geleerd , maar in beide gevallen is het een zaak van gewenning , maar dat was niet de intentie van de heren . Een zuurstof /propaan brander geeft veel meer energie af je kunt dus alsje wilt of nodig hebt snel plaatselijk extra enerig (warmte ) toevoegen .

9) Zonder goede Electronen Microscoop foto,s wat er zoal plaats vind met zilver bij verschillende verwarmings en koelings trajekten , valt er niet veel van te zeggen , mogelijk weet onze vriend Brepohl daar iets meer over .

10) Achteraf gezien had ik natuurlijk zuiniger moeten leven , dan had ik nu meer zilver geld gehad , maar ja , achteraf .

Hopende hiermee enigszins tegemoet te komen aan je vragen .

groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Weer terug van vakantie. Toch niet weggespoeld in zuid-Frankrijk? Zelf ben ik in de meivakantie weggeregend uit Orange. Kan er wel eens echt regenen.
Bedankt voor je reactie tot zover. Wanneer je weer goed bent uitgepakt wil ik graag 'n keertje naar je toe komen. Kunnen we wat bijpraten. Laat maar even weten middels een P.B. wanneer het gelegen komt.
Een Giebelton is trouwens een andere naam voor een polijsttrommel.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Bericht door Herman »

Ik dacht al ,het zal wel geen tonnetje zijn met daarin een Giebel visje,
Gr. herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Protonplopper
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 7
Lid geworden op: donderdag 03-02-2022, 6:33
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: Contaminatie deel 4 kristalisatie

Bericht door Protonplopper »

Goedemorgen Herman,
Als ik het goed begrijp gaat deze draad over ‘huidvlekken’. Ik heb het vakboek er even op na geslagen. Samengevat: De zuurstof in de lucht reageert op de koper deeltjes in het zilver (niet met de zilver deeltjes) en vormt zo oxide. Er bestaan 2 soorten koper-zuurstof verbindingen: Cu2O (cupro oxyde, zuurstof arm, rood) en CuO (cupri oxyde, zuurstof rijk, zwart). De rode vlekken zijn van het cupro oxyde en die lost niet op in vitriool. (Nb editie van mijn vakboek is 1988, er bestaan nu vele soorten afkook middelen)

De zwarte vlekken zijn dus cupri oxydes, die wel oplossen in ‘zuur’. Een belangrijk punt is hier dat de cupri oxides zich niet alleen op de huid vormen maar ook ietsjes dieper. Ik citeer nu:”er kan zich dus zowel een koperoxydelaag aan het buitenste oppervlak vormen, maar ook -en dat is juist het gevaarlijke- als dun laagje dicht onder het oppervlak. Bij het ‘witkoken’ lost nu de buitenste laag koperoxyde op en er blijft dus een buitenlaag van fijnzilver over.” - einde citaat.

Zoals ik het geleerd heb is de remedie om je werkstuk helemaal af te werken, polijst klaar zeg maar, en dan nog een keer verwarmen tot verkleuring. Dan nog een laatste keer witkoken en polijsten. En dit verhinderd jammer genoeg niet, dat er bij het buffen toch nog een vlekje tevoorschijn kan komen.
Over solderen:
Ik soldeer al 100 jaar met een oude fiets spaak waar ik een puntje aan heb geslepen, en dat gaat prima. Er komen geen problemen van qua contaminatie.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Plaats reactie