Contaminatie deel 2 Solderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Contaminatie deel 2 Solderen

Bericht door Herman »

Met het zaagje kon ik met wat reken werk aantonen dat er dingen gebeuren waar we niet op bedacht zijn , zo zal het slaan met een dure hamer met een geharde en gepolijste kop ,op een plaatje zilver dat gelegen is op een aanbeeld van pisbakken staal in dit kader weinig zinvol zijn. Laten we maar stellen dat bij alle mechanische handelingen uitgevoerd met apparatuur geconstrueerd van ijzer
(staal)contaminatie plaats vindt .
Maar niet moeilijk gedaan we gaan afkoken ,vroeger met zwavelzuur (Vitrool) nu met Vitrex ; wat dat is weet niemand ,dus wat het doet weet niemand ,we hopen maar dat het doet wat het moet doen nl. oplossen van verontreinigingen .
Oke al dat voorberijdend gerommel hebben we achter de rug , we beginnen met een schone lei : Solderen , om dit proces gemakkelijker te laten verlopen schaffen we ons een derde handje aan of zelfs een soldeer plaat met 2 ijzeren tangen een paar stalen pincetten een zakje stalen spelden ,een bosje bind draad .
Als vloeimiddel nemen we Borax en een brander die een vlam geeft niet teveel of te weinig oxydeerd .
Omdat we wat goeds willen maken brengen we de losse onderdelen zo dicht mogelijk bij elkaar en zo onstaat er geklemd tussen tangen , naalden en draad een stevig geheel ,Borax er bij paillons er bij en stoken , oja bijna vergeten het zilver af te dekken tegen oxydatie vlekken , U proef het al de spannig stijgt ,de borax bruist wordt doorzichtig de paillons drijven weg , gouw even met de rvs pincet de paillons terug leggen , misschien ziet u even een rode kleur op lichten . Nu de vlam nog even opvoeren, pasop dat hij niet gaat oxyderen en dan BINGO de soldeer vloeit perfect,
even schoon koken ,wat schuren , oxydevlekje weg werken,polijsten en klaar .

Afbeelding
ziet uw derde handje na verloop van tijd er ook zo uit


De sitiatie zoals ik die hier schets is gebaseerd op praktische ervaring en theoretische kennis opgedaan uit oa,Rod Edwards

De reden van mijn verhaal is dat ik het niet eens ben met de theorie omtrent het ontstaan van grijs vlekken, door aan te tonen dat daar andere oorzaken aan ten grondslag liggen .

Ik ben mij terdege er van bewust dat ik mij in een zeer uitgelezen gezelschap bevindt , maar ik durf de uitdaging aan.
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dat is een interessante eindconclusie van je Herman, ik ben blij dat je die handschoen oppakt.
Ikzelf ben er nog niet achter wat nu specifiek de oorzaak is van de grijze huid.
Soms heb ik hem wel en vaak ook niet, alleen ik registreer niet wat mijn bewerkingen zijn geweest en het verschil daar in.
Ik ben dus reuze benieuwd naar je eindvisie hierop.
Groet, Willem
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Je vuurpuncet ziet er als vrijwel nieuw uit :mrgreen: :mrgreen: .

Maar de geschetste interactie geeft reden tot nadenken.Maar nu even niet ](*,) .
Zelf gebruik ik voor soldeerwerk hoofdzakelijk titanium pincetten en pennen , oa om rode ijzer vlekken te voorkomen.

Ruud
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

oa om rode ijzer vlekken te voorkomen.
En verbrande vingers!!! :D
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

En verbrande vingers!!!
Dat voel ik toch allang niet meer \:D/ .


Feit is gewoon dat tijdens het werk je altijd te maken hebt met vervuiling. Zowel van je werkstuk als van je vijlsel / slijpsel.
Een goed ultrasoon reinigt je werkstuk ruim voldoende al in nastomen nog beter.

Je vijling kan je zo zuiver mogelijk houden door goed te scheiden en veelvuldig reinigen tussen de verschillende materialen.
In nieuwwerk ateliers is dat goed te doen, in reparatie ateliers is dat geen haalbare kaart als je ook nog wat wilt verdienen.
En zul je moeten overgaan door of voor-selectie bv eerst alles van goud, dan bank en vijlen / zagen etc reinigen dan zilver.
Of je pleurt gewoon alles op 1 grote hoop en 1 lever de zooi in bij een reinigingsbedrijf , of past een reinigings stappenplan toe waarbij in verschillende stappen vet-achtigen, vreemde metalen, ferro metalen, zilver verwijderd ( en terug gewonnen) worden zodat je relatief zuiver materiaal overhoudt. Dit materiaal lever je dan in tegen karaat/koers prijs.
Wat ik persoonlijk het meest rendabel vindt.
Maar het het eerder genoemde SHOR systeem is dit op te werken tot 99.5 % zuiver goud.
Zonder al te veel problemen.

Maar omdat mijn aanvoer schoon sloop-goud ruim afdoende is pak ik dat liever dan dat ik het omwerk naar bijna 24 karaat.

Ruud
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 166
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

Bericht door Jewels »

hoi,

ikke ff verhaal niet snap.... :-k
gaat het nu om een soldering,
het ontstaan van grijsvlekken(wat bedoel je hier nu precies mee),
of het ambachtelijk vervaardigde vuurpincet?

gr. Barry
never ending hobby
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Het gaat on het ontstaan van grijze vlekken is zilver.
Maar er wordt niet gesproken over de grijze vlekken die ontstaan bij nikkel/ rhodium lagen die pas echt een probleem zijn, helaas.
Daar wil iedereen graag een oplossing voor hebben.

De vuurpincet geeft Ferryoxide( roest ) af waardoor rode vlekken ontstaan in de vitrex/ vitriool.

Ruud
Plaats reactie