Aldi gassoldeerset

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Aldi gassoldeerset

Bericht door RiMa »

Hallo,

Deze week hebben ze bij de Aldi een gassoldeersetje in de aanbieding.
Heeft iemand van jullie ervaring met dit setje? Mijn man heeft hem vanmorgen voor me meegenomen, en ik ga dalijk eens op internet rondstruinen of ik er iets meer info over kan vinden dan wat in de wel erg beknopte gebruiksaanwijzing staat...
Op het doosje staat dat hij kan solderen tot 400?C, en de max brandertemperatuur is 1300?C.
Ik ben heel benieuwd of iemand het setje kent en me iets meer kan vertellen wat ik er allemaal mee kan doen... Er zitten ook nog allerlei hulpstukjes bij die heet kunnen worden en daar schijn ik dan mee te kunnen krimpen en heet snijden...
Ik ben een echte beginneling, dus ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen.
Hij is van het merk Top-Craft.

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

http://www.kortingzoeker.nl/aanbiedingen.asp?ID=21686

ff opgesnord op inet ;)
lijkt dit niet op die brander uit de BM gids pagina 478? (Iroda Solderpro 70 of 100K)

Ik ken iemand die 'm heeft en die vind 'm wel prettig werken, maar die doet dacht ik niet veel meer dan oogjes dichtsolderen, dus qua bruikbaarheid voor ander werk kan ik er niet veel over zeggen.
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Hoi!

Dank je voor je antwoord.. ik ga vanavond eens uitproberen of ik er iets mee kan.
Ik heb geen gids van de BM, als ik naar hun site ga zie ik dat ze alleen aan bedrijven leveren, en aangezien ik dat niet ben, heb ik niet verder gekeken. Ik zag ook op de site nergens prijzen bij staan, dus voor mij op het moment niet interessant....
Ik oefen nu op materialen die ik voor niks krijg, zoals koper, plaat en draad, en net wat bekenden tegenkomen. Ik ben nu bezig met een ketting van aluminium met staal; leuk om mee te oefenen.

Nu slapen de kinderen, dus ik ga mijn spulletjes eens tevoorschijn halen en kijken wat ik er mee kan....

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ken 'm. bespaar je je geld, al kan het handig zijn voor de inimini soldeerpuntjes.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Hallo,

nou,het geld uitsparen gaat al niet meer, we hebben hem al in huis..... Ik ben gisteravond wat aan het knutselen geweest, en ik ben nog niet toegekomen aan het solderen zelf...... Manlief was de hort op en ik heb lekker zitten zagen aan mijn nieuwste werkstukje voor de cursus..
Ik heb hem gisteren wel gebruikt voor een stukje koper uit te gloeien, en dat ging wel prima. Toen voor het eerst de vitrex gebruikt; dat was wel leuk om eens te zien! Ik heb hier een oude koperen boiler liggen, waar ik stukken uitflex om iets van te maken, gratis oefenmateriaal.
Maar dat is natuurlijk niet mooi blank koper. Ff in de vitrex en het zag er heel anders uit!

Ik had het niet verwacht toen ik met de cursus begon, maar ik vind het allemaal echt superleuk om te doen!
Kan er echt uren mee bezig zijn, en word gek genoeg heel rustig van dat gefriemel!

Binnenkort eens kijken dat ik wat goede foto's op de computer krijg, dan zal ik een topic openen met werkjes die ik heb gemaakt, ben ook wel benieuwd wat jullie er dan van vinden!

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Klinkt leuk Monique, je bent zo enthousiast! Dat brengt mij ook weer een beetje op de goede weg, dank dus daarvoor.
Ik heb het setje ook gekocht omdat ik erover was getipt. Maar eigenlijk vooral omdat ik geen 'gewone' soldeerbout had, jeweetwel, om electriciteitsdingetjes mee te doen. Dat zal wel gaan, al heb ik hem tot nu toe alleen voor inderdaad heel kleine dingetjes en voor uitgloeien gebruikt. Ook prima. Maar de opzetstukjes dus nog niet geprobeerd.
Nogmaals dank en ik ben benieuwd naar je foto's!
Heleen
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Hoi Monique,

Zo'n 15 jaar geleden toen dit soort dingen op de markt kwamen, voor voor een paar gulden, heb ik ook de proef op de som genomen.
Ik heb toen met 1 vulling een gouden ring gebouwd \:D/ , maar de kwaliteit van die dingen liep toen snel terug.
De rubbertjes werden snel rot, waardoor het gas langzaam weg liep.
Voor zilver waar je toch wat meer warmte voor nodig hebt is het apparaat niet zo geschikt.

In nieuwstaat werkt het goed, maar het is met nadruk geen profi apparaat.

Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Hoi!

Grappig dat je mijn enthousiasme voor dit mooie vak uit mijn berichtje haalt :D

En hoezo help ik jou daarmee op de goede weg? Wat ik hier op het forum van je heb gezien, je maakt mooie dingen hoor!
Maar dat geld eigenlijk wel voor iedereen hier.

Ik sta er zelf nog van te kijken; ik denk dat het voor mij de beste zet van het afgelopen jaar is geweest om die cursus te gaan doen!
Niet alleen omdat het me als klein meisje al boeide, maar het heeft me ook door een gigantische rottijd heen geholpen.
Ik ben in november voor de 2e keer binnen een jaar geopereerd aan een voet, en zit dus thuis in het gips, en kan nergens zelfstandig heen. In het voorjaar ook al twee maanden, en nu zeker al drie.

Maar omdat ik zo enthousiast ben over het smeden, dat heeft zoveel geholpen, ben ik lekker optimistisch gebleven. Veel tijd gehad om te lezen en leren, het hele forum hier heb ik wel zo'n beetje doorgespit :lol:
En dan nog een paar boeken; de cursus heb ik nu voor 2/3e af. De theorie heb ik helemaal geen moeite mee (heb een goed stel hersenen, als de stof me maar boeit :oops: ), en de praktijk lukt ook wel aardig tot nu toe.
Tot zover heb ik nog geen punten onder de 8 gehaald, maar goed, ik ben er nog niet! Over twee maanden hoop ik de cursus helemaal af te hebben........

Zo, nu is het tijd om mijn dochter van school te halen, en dan vanmiddag lekker op pad; mijn man heeft lekker een weekje vakantie, dus dan kom ik nog eens ergens 8-[

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Rob, we zaten tegelijkertijd te tikken :D

Als ik straks met zilver ga werken en meer wil doen, dan wil ik zeker wel een profi-brander hebben! Maar goed, ik begin maar net, en heb sowieso de cursus moeten betalen, en heb zo wat spulletjes aangeschaft (ook veel gekregen). En ik heb een huis, man, 2 kids en een hond, dus het zit er neit altijd aan om te kopen wat ik graag wil, maar ik spaar het gewoon langzaam bij elkaar.

Mag ik vragen hoe oud je bent, en waar je (familie) vandaan komt?Jouw achternaam is mijn meisjesnaam, ook nog goed geschreven, en dat kom ik niet zo vaak tegen..
Ik weet wel dat we in de buurt van Rottersdan nog familie hebben, en mijn vaders ouders kwamen uit Maurik.
Gewoon nieuwsgierigheid....... Misschien zijn we wel ver weg familie :)

Groetjes Monique
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

jij doet nti cursus toch?

Probeer eens verder te zoeken naar theorie, want er is veeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer dan daar in staat.

Vakschool vakboek, oppi er is zoveel te weten.
Voormetaalkunde is wel belangrijk natuurlijk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Constant
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 10
Lid geworden op: woensdag 30-04-2008, 21:23
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Constant »

Het gebruik is eenvoudig de soldeerstift kan eruit (tangetje) en vervangen door het snijgereedschap, heb je niet veel aan tenzij je met pvc werkt. De vergrendeling en het uitknopje werken bij mij niet lekker. Je kunt hem uitzetten en blijft dan toch gas geven, gevaarlijk dus. De capaciteit valt wat tegen, ringetjes en dun draad gaat prima. De handsoldeerbout micro-torch van Bijou is beter. Volgens mij kun je bij Bijou ook wel onder rembours of vooruitbetaling bestellen. Zelf heb ik de bovengenoemde soldeerbout een keer bij een bouwmarkt gekocht voor 40,00.

Groet Constant
Plaats reactie