voorbereiden grafietkroes

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
joodje
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 78
Lid geworden op: vrijdag 21-03-2008, 14:43
Ervaring: Professioneel goudsmid

voorbereiden grafietkroes

Bericht door joodje »

#moet een grafiet smeltkroes voorbereid worden voor 1e gebruik.

#wordt er bij smelten van 24kt goud borax oid. gebruikt(specifiek bij gebruik van grafiet smeltkroes.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik heb maar even afgewacht of er meer mensen ervaring mee hadden, niet dus.

Mijn strikt persoonlijke ervaring dan maar;

Super oven, super snel en geen omkijken naar, stekker er in en als het signaal gaat is het goed gesmolten.

Volgens de beschrijving mag er alleen borax in gebruikt worden. Dat werkt goed, maar met auropurifax ook hoor en anders smeltmiddelen, houdt wel een oude ( nieuwe mag ook ](*,) ) fiets spaak bij de hand om de oude flux smurrie er af te plukken zonodig.
Deze smurrie kan je in koud water laten ploffen en in vitrex oplossen om eventueel edelmateel terug te winnen.

24 karaat in inert en zou je dus zonder borax oid kunnen smelten maar ik zelf zou het liever afdekken met een laagje borax voor de smelt. Kwaad kan het zeker niet.
Misgaan kan het ook niet dus....

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 166
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

grafietkroes

Bericht door Jewels »

Ik denk dat ruud gelijk heeft : beetje borax kan nooit kwaad.
Ik zou wel ipv fietsspaak een grafietstaaf gebruiken(blijft toch ijzer)
En ik weet niet of je het moet uitgieten, maar let op, waarschijnlijk weet je het wel: fijngoud heeft een smeltpunt :geen smelttraject, dus maak het zeker voldoende warm, want het stolt vrij snel.
Goudkoperij
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: woensdag 01-07-2009, 11:44
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Goudkoperij »

En zorg ervoor dat je een lange fietsspaak hebt. Anders heb je een streep op je vingers. Zelfs met mijn grafiet roerstaaf kan ik mijn handen verbranden. Oja en bespaar niet op je kroes(hij kan nog wel 1 keer mee, is vaak al een teken dat je hem vervangen moet) Mocht je grotere partijen smelten dan werk een lepeltje boorzuur idd goed en is veel goedkoper dan de purifax. Maar denk om je gezondheid(afzuiging) En mocht je sieraden smelten, door de hoeveelheden vet en oude parfum enz heb je zo grote vlammen. Gauw klepje dicht en de vlam uitblazen of afdekken met een stukje rvs (het z,g vlam in de pan idee!)
O ja ben benieuwd waarom 24 krt gaat smelten, ga je zelf legeren?
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 166
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

grafietstaaf

Bericht door Jewels »

je kunt je grafietstaaf verlengen door hem in een koper buis te steken en dan te klinken, aan de andere kant van de buis stop ik een houten rondel.
Goudkoperij
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: woensdag 01-07-2009, 11:44
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Goudkoperij »

Zo kan zelf een slopert zoals ik nog iets leren. Ik deed het nu met een nat doekje en een handschoen.
Nee hoor ik heb een lange keramische buis(van een thermokoppel) genomen en dat werkt ook goed. Dan weer wel oppassen dat deze dicht is. Anders heb je de hete gassen langs je hand lopen. Je ziet ik heb mij zelf een hoop geleerd door meermaals mijn handen te verbranden.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Even ter verduidelijking tuulijk een grafietstaaf om te mengen.

De fietsspaak gebruik ik om na het gieten de slak te verwijderen , de spaak komt dus nooit met het metaal in aanraking, anders kan je verontreinigingen natuurlijk.

En om de ca 6 keer gieten de kroes vervangen ( zeggen ze ) in ben nog met m'n eerste bezig. Pas 4 keer gebruikt.

Groet Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Goudkoperij
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: woensdag 01-07-2009, 11:44
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Goudkoperij »

Mocht de binnenkant een bros uiterlijk krijgen. Aan de buitenkant van je gietsel hier en daar grafiet resten vertonen, je deze gietsels niet naar de smelterij brengen, maar zelf gebruiken. Dan is vervangen pas nodig. Maar let op, te laat vervangen kan bij een grotere smelt(2 kg) gevaarlijk zijn. Je schenk tuitje is weg en de wand kan echt zo dun en bros zijn(bovenaan waar je de tang omheen zet) dat deze afbreekt. Gebeurd dit tijden het verwarmen, dan is je oven rijp voor de sloop. Gebeurd dit tijdens het gieten, kijk dan van te voren je polissen maar even na. Deze tip kreeg ik van gieter van Remondis. Mocht het een broodje aap verhaal zijn, dan sorry. Maar dat risico ga ik niet lopen en vervang dus optijd de kroes.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Groot gelijk, geen onnodig risico lopen voor die paar euro. Nuja 28.- oid.
Maar daar smelt je wel enkele kilo's mee.

Bedankt voor de uitleg. Zo'n apparaat neerzetten is een makkie maar de gebruiksaanwijzing wel erg summier.

Ik ga 'm binnenkort inzetten voor vacuum gietwerk, met middelen die voor bijna iedereen haalbaar moeten zijn. Al is een zeer goede vacu?m pomp wel een noodzaak natuurlijk.

Als het werkt zal ik er een SVS van maken, niet alleen van het gieten maar vooral van de installatie.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Goudkoperij
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 65
Lid geworden op: woensdag 01-07-2009, 11:44
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Goudkoperij »

Probeer maar eens de digitale uitvoering eens in te stellen. Daar moet je vwo engels en een universitaire opleiding electronika voor hebben.
Ik doe het als volgt
Instellen op 1150 graden. Bij 650 kroesje erin. Bij 1100/1115 50/60 gram dun fijn spul erin. De temp loopt 8/10 graden terug. Is de temp weer op 1105. Dan weer 90/100 gram dun spul. Weer even wachten tot de temp weer op 1105/1115 is vervolgens gelijk matig iedere 5/10 seconden 25/50 gram erbij. Dit kan gaan roeten en branden. Zie vorige bericht. Ik begin ook met het laagste gehalte als eerst. Als de lage gehaltes op zijn(tm 18 krt) schepje boor zuur erop en voor de eerste x roeren. Goud zal naar de bodem zinken en de troep blijft boven drijven. Dit haal ik idd weg met een draadje rvs 917. Ik wacht tot de temp weer oploopt, hoge gehaltes erbij. Deze zijn zwaarder en roeren als het ware de onstane massa. Nu nog 1x roeren heb je dan temp verlies houd dat in dat de massa homogeen is. Let op deze ervaring is opgedaan bij 800 gram of meer! Ik heb een tabel gemaakt en op deze manier waren de uitkomsten het best/acceptabel. Dwz als ik deze baren naar de smelterij breng, zit er na cuppulatie maar 2 a 4 puntjes(1000 sten verschil in) Je krijgt de laagste uitbetaald. Dus is deze werkwijze voor mij van toepassing.
Belangrijk!!!
Voor jullie die legeren en dus moeten keuren kan het anders zijn!!!

Mocht je net als ik veel juweliers spul hebben(slotjes!!!) de veertjes gaan op het goud drijven en blijven meestal wel aan de grafietstok hangen(MEESTAL!!) Ik houd ze nu apart en lever ze ongesmolten in.
De opbrengst van 14 karaat slotjes is slechts 465/1000 karbijnhaken 535/1000. Dit is geen officiele analyse maar gewogen op de weegschaal.
Jewels
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 166
Lid geworden op: maandag 08-09-2008, 17:30
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: limboland

Bericht door Jewels »

super tips, weer wat bijgeleerd.
Plaats reactie