Solderen voor beginners
Geplaatst: dinsdag 26-12-2006, 15:12
Solderen voor beginners.
Als je zilver soldeert, zorg dat je alles hebt klaar liggen.
Je pioentjes, je pincetten, je soldeerspaak en HEEL belangrijk, je vloeimiddel. Voor zilver vind ik borax of boraxine het best, brazetec kan ook, dit bruist bijna niet en lost snel op in vitriool.
Fluoron is leuk voor goud en blanka leuk als je stenen moet insolderen die door boraten ge?tst zouden worden (zoals zirconia, saffier en robijn)
Als ik zilver soldeer leg ik alles klaar, gereedschap, vloeimiddel en meer dan genoeg pioentjes. Zorg vooral dat je sodeernaad zo goed mogelijk is. En dim het licht, dan kan je de kleur goed in de gaten houden. Regel is, Geel is te heet.
Dan leg ik mijn werkstuk op mijn soldeersteen (bij voorkeur een steen die niet poedert
(zoals chamotte) maar liever op de onderkant van een smeltkroesje) en maak het net heter dan 100graden en begin met een natte! kwast met boraxine het werkstuk in te smeren.
Je ziet aan het bruisen van de boraxine dat je werkstuk heet genoeg is om een mooie dekkende laag borax te krijgen. Als je werkstuk door het bruisen uitelkaar schuift, niet schrikken, dit zal meestal gebeuren ook al bind je het ding vast met binddraad. Verhit door totdat je borax gaat glanzen. Dan kan je met de soldeerspaak (of pincet) het werkstuk voorzichtig weer naar elkaar toeschuiven. Klinkt raar, maar je borax is hier een beetje de baas. Toch werkt hij voor je als je weet hoe het spul werkt.
Je moet leren werken met de plakkerigheid van de borax. En hoe heter die is, hoe vloeibaarder. Als je een deel van je werkstuk wilt verschuiven, en je borax is nog te hard, ietsje warmer stoken en dan zal de borax je werkstuk laten gaan. Dit kan je niet haasten.
Als je hele werkstuk een dekkend laagje glanzend borax heeft pik je met je soldeerspaak (die van mij is van titanium met borax aan de punt) een pioentje op en legt het neer op de gewenste plek. Dus hou je soldeerspaak vlakbij je pioentjes, stook de laatste cm van je spaak heet (niet de laatste mm dan koelt hij te snel af), en pik je pioentje op met de gesmolten borax aan de punt. (Richt je vlam horizontaal, als je hem op je pioentjes richt blaas je die waarschijnlijk weg.) Dit moet redelijk snel gebeuren want zilver moet je zo snel mogelijk solderen om diepte oxides (huidvlekken) te voorkomen. Toch moet je dit niet haasten als het niet zo snel lukt als je zou willen want je pioentjes moeten toch goed liggen voordat het echte solderen kan beginnen. Bij het plaatsen van de pioentjes moet je weer met de kleverigheid van je borax stoeien. Je werkstuk is zo heet, dat de borax op je werkstuk dik kleverig is. Hou je spaak met pioentje aan de punt op de plek waar je hem wilt hebben en verwarm ook je spaak. Als de borax op de spaak lichtvloeibaarder is dan op je werkstuk, zal je spaak de pioen loslaten. Zorg als het kan dat je werkstuk niet volledig afkoelt tijdens het solderen. Leg dus je pioenen dicht bij je werkstuk.
Als je pioentjes op de goede plek liggen verhit je het werkstuk verder.
Kijk goed naar je borax, want die verteld je (als je het leert herkennen) wanneer en waar je werkstuk het heetste is en of je pioentjes gaan vloeien. Zorg ervoor dat je werkstuk altijd overal een zo dekkend mogelijke laag borax heeft want als er geen borax op je zilver zit tijdens het solderen weet je zeker dat je diepteoxides krijgt. Verhit het hele werkstuk (kijk naar oranje vlammen (verbrandend borax) die van je werkstuk afkomen want die geven aan dat de hitte van je vlam goed aankomt) en kom steeds iets langer terug op de te solderen plaats.
Je pioentjes vloeien naar het heetste deel toe, dus als 1 van je te solderen stukken heter is dan de ander, zal je pioen niet in de soldeernaad vloeien. Gelijkmatig even heet verwarmen is dus essentieel.
Zodra je pioentjes vloeien kan je met je soldeerspaak de niet goed vloeiende pioentjes de goede kant op wrijven en als alles gevloeid heeft niet te lang doorbakken. Als je het werkstuk niet meer van je steen afkrijgt, rustig verwarmen totdat de borax je werkstuk loslaat, en dan gooi ik het doorgaans rechtstreeks in het zuur.
Als je alleen de soldeernaad met borax insmeert weet je zeker dat je op onbedekte stukken zeer hardnekkig diepe "huidvlekken"zal krijgen. Vaak alleen door vijlen, schuren en polijsten weg te krijgen.
Goed insmeren met borax voorkomt niet 100% die vlekken, maar als je ze hebt zijn ze een stuk minder hardnekkig. De vlekken die je wel krijgt kan je meestal met wat schuren of gelijk met een stevige lappenschijf met wit vet wegkrijgen.
Groeten,
Daniel
Als je zilver soldeert, zorg dat je alles hebt klaar liggen.
Je pioentjes, je pincetten, je soldeerspaak en HEEL belangrijk, je vloeimiddel. Voor zilver vind ik borax of boraxine het best, brazetec kan ook, dit bruist bijna niet en lost snel op in vitriool.
Fluoron is leuk voor goud en blanka leuk als je stenen moet insolderen die door boraten ge?tst zouden worden (zoals zirconia, saffier en robijn)
Als ik zilver soldeer leg ik alles klaar, gereedschap, vloeimiddel en meer dan genoeg pioentjes. Zorg vooral dat je sodeernaad zo goed mogelijk is. En dim het licht, dan kan je de kleur goed in de gaten houden. Regel is, Geel is te heet.
Dan leg ik mijn werkstuk op mijn soldeersteen (bij voorkeur een steen die niet poedert
(zoals chamotte) maar liever op de onderkant van een smeltkroesje) en maak het net heter dan 100graden en begin met een natte! kwast met boraxine het werkstuk in te smeren.
Je ziet aan het bruisen van de boraxine dat je werkstuk heet genoeg is om een mooie dekkende laag borax te krijgen. Als je werkstuk door het bruisen uitelkaar schuift, niet schrikken, dit zal meestal gebeuren ook al bind je het ding vast met binddraad. Verhit door totdat je borax gaat glanzen. Dan kan je met de soldeerspaak (of pincet) het werkstuk voorzichtig weer naar elkaar toeschuiven. Klinkt raar, maar je borax is hier een beetje de baas. Toch werkt hij voor je als je weet hoe het spul werkt.
Je moet leren werken met de plakkerigheid van de borax. En hoe heter die is, hoe vloeibaarder. Als je een deel van je werkstuk wilt verschuiven, en je borax is nog te hard, ietsje warmer stoken en dan zal de borax je werkstuk laten gaan. Dit kan je niet haasten.
Als je hele werkstuk een dekkend laagje glanzend borax heeft pik je met je soldeerspaak (die van mij is van titanium met borax aan de punt) een pioentje op en legt het neer op de gewenste plek. Dus hou je soldeerspaak vlakbij je pioentjes, stook de laatste cm van je spaak heet (niet de laatste mm dan koelt hij te snel af), en pik je pioentje op met de gesmolten borax aan de punt. (Richt je vlam horizontaal, als je hem op je pioentjes richt blaas je die waarschijnlijk weg.) Dit moet redelijk snel gebeuren want zilver moet je zo snel mogelijk solderen om diepte oxides (huidvlekken) te voorkomen. Toch moet je dit niet haasten als het niet zo snel lukt als je zou willen want je pioentjes moeten toch goed liggen voordat het echte solderen kan beginnen. Bij het plaatsen van de pioentjes moet je weer met de kleverigheid van je borax stoeien. Je werkstuk is zo heet, dat de borax op je werkstuk dik kleverig is. Hou je spaak met pioentje aan de punt op de plek waar je hem wilt hebben en verwarm ook je spaak. Als de borax op de spaak lichtvloeibaarder is dan op je werkstuk, zal je spaak de pioen loslaten. Zorg als het kan dat je werkstuk niet volledig afkoelt tijdens het solderen. Leg dus je pioenen dicht bij je werkstuk.
Als je pioentjes op de goede plek liggen verhit je het werkstuk verder.
Kijk goed naar je borax, want die verteld je (als je het leert herkennen) wanneer en waar je werkstuk het heetste is en of je pioentjes gaan vloeien. Zorg ervoor dat je werkstuk altijd overal een zo dekkend mogelijke laag borax heeft want als er geen borax op je zilver zit tijdens het solderen weet je zeker dat je diepteoxides krijgt. Verhit het hele werkstuk (kijk naar oranje vlammen (verbrandend borax) die van je werkstuk afkomen want die geven aan dat de hitte van je vlam goed aankomt) en kom steeds iets langer terug op de te solderen plaats.
Je pioentjes vloeien naar het heetste deel toe, dus als 1 van je te solderen stukken heter is dan de ander, zal je pioen niet in de soldeernaad vloeien. Gelijkmatig even heet verwarmen is dus essentieel.
Zodra je pioentjes vloeien kan je met je soldeerspaak de niet goed vloeiende pioentjes de goede kant op wrijven en als alles gevloeid heeft niet te lang doorbakken. Als je het werkstuk niet meer van je steen afkrijgt, rustig verwarmen totdat de borax je werkstuk loslaat, en dan gooi ik het doorgaans rechtstreeks in het zuur.
Als je alleen de soldeernaad met borax insmeert weet je zeker dat je op onbedekte stukken zeer hardnekkig diepe "huidvlekken"zal krijgen. Vaak alleen door vijlen, schuren en polijsten weg te krijgen.
Goed insmeren met borax voorkomt niet 100% die vlekken, maar als je ze hebt zijn ze een stuk minder hardnekkig. De vlekken die je wel krijgt kan je meestal met wat schuren of gelijk met een stevige lappenschijf met wit vet wegkrijgen.
Groeten,
Daniel