Solderen voor beginners

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
RiMa
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 118
Lid geworden op: dinsdag 18-08-2009, 20:00
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Limburg

Bericht door RiMa »

Marlies, wat fijn dat je dit topic hebt geopend :D

Als het goed is begin ik binnenkort met solderen. Je stelt precies de vragen die ik ook al in mijn hoofd had.
Binnenkort ga ik de spullen bestellen en ook eens aan de slag!

En alle ervaren mensen hier; heel erg bedankt voor de tips :o
Ik kan niet wachten om te beginnen, maar de komende maand is hier zo druk dat het lastig wordt....

Groetjes Monique
m@rlies
Actief lid
Actief lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Drenthe

Bericht door m@rlies »

Bedankt voor jullie reactie's :D

Daniel: Het is een supergoed geschreven stuk tekst hoor =D>

Zal dus nog maar hard soldeer bestellen ;)
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Wat ook onmisbaar is , (vind ik) is een loupe, zodat je goed kan zien of de naad aangesloten zit, of goed tegen het licht houden zodat je geen licht door de naad ziet, boraxkegel vind ik ook een ramp :evil: , gebruik sinds kort Braze - tech ben daar erg over te spreken, fluoron is ook fijn. Heb ook poeder gekocht maar dat is niet fijn genoeg en moet eerst foor de blender om nog fijner te maken :cry: . dus nu maar de kant en klare Braze-tech :D
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

De loupe sta je mee op en ga je mee naar bed ( en niet omdat je (of je partner ) zo'n kleintje heeft :lol: :lol: )
Je hebt 'm gewoon constant nodig om te zien of je goed genoeg je werk doet.
Ik kan niet zonder.
( 's nachts doe ik het wel op de tast :mrgreen: )

Vloeimiddelen zijn h??l persoonlijk; De aloude boraxkegel m?t goede schaaltje is voor mij nog het beste. Maar hier zwerven wel 7 soorten vloeimiddel rond op de werkbank met ieder hun eigen doel. Boraxine en blanka voor het pukken en beschermen van stenen of gepolijste delen, Boorzuur voor andere stenen, FU40 voor het normale werk aan goud, borax voor delicaat zilverwerk ( filigrain), en nog een paar soorten die eigenlijk alleen maar goed zijn voor de chemokar. Nuja CUFE 1 dekt witgoud wel erg strak af bij gloeien en solderen.

Als basis is borax ??n van de beste, ik heb 25 jaar met niets anders gewerkt zo'n beetje.
Maar wel met he goede schaaltje en wekelijks schoonspoelen en vers aanmaken.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Lapidee schreef:De loupe sta je mee op en ga je mee naar bed ( en niet omdat je (of je partner ) zo'n kleintje heeft :lol: :lol: )
Ik gebruik m niet zo dramatisch maar mss heb ik wel een heeeeel goede bril voor mn best slechte ogen


Enn voor de rest vloeimiddelen ik vind boraxpoeder nog steeds het lekkerst werken, kwa kegel heb ik niet de goede schaal, maar ik doe het maar met mn marmeren schaaltje en soms kegel ik nog wel,
Fluoron vind ik ook oke, weet je tis allemaal wel oke...


Ruud heeft het specifieke redenen dat je zoveel soorten gebruikt,?!

Kan het niet met een middel ? Want mss dat beginnende soldeerders nu gaan denken dat ja 8 soorten minimaal nodig hebt om te kunnen solderen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
m@rlies
Actief lid
Actief lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Drenthe

Bericht door m@rlies »

Vraagje: De borax van de bouwmarkt, is die hetzelfdeals voor edelsmede?

Die boraxkegel wil maar niet lukken :(

Ik kan wrijven wat ik wil maar melkachtig wordt het niet, wel heel licht melk, maar niet voldoende.....

En heeft er iemand een tip om de handbrander goed gevuld te krijgen? Ik klooi er altijd mee en krijg hem nooit goed vol...

Alvast bedankt!
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik ken dat borax van de bouwmarkt niet en kan je dus daarin niet adviseren.
Heb je bij je boraxkegel wel een ruwgebodemde schotel waar je het borax als het ware er mee afraspt???
Ik heb ook wel eens zo'n kegel gebruikt en het werkt wel maar ik ben er geen groot fan van.
Het gemakkelijkst is gewoon even een potje F 40 of Brazetec te bestellen dan ben je van een probleem af.
Handbranders die gevuld moeten worden heb ik niet dus ook daarmee kan ik je niet helpen.
Ik heb een klant in je woonplaats Marlies, ik wil wel, wat Brazetec of F 40 meesturen met de reparaties opdat jij dat bij hem weg kan halen, zal hij geen probleem vinden PB maar even.
Dat je de klant meeneemt ben ik niet bang voor, je kan immers niet solderen :mrgreen: :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
m@rlies
Actief lid
Actief lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Drenthe

Bericht door m@rlies »

Willem Parel schreef:Ik ken dat borax van de bouwmarkt niet en kan je dus daarin niet adviseren.
Heb je bij je boraxkegel wel een ruwgebodemde schotel waar je het borax als het ware er mee afraspt???
Ik heb ook wel eens zo'n kegel gebruikt en het werkt wel maar ik ben er geen groot fan van.
Het gemakkelijkst is gewoon even een potje F 40 of Brazetec te bestellen dan ben je van een probleem af.
Handbranders die gevuld moeten worden heb ik niet dus ook daarmee kan ik je niet helpen.
Ik heb een klant in je woonplaats Marlies, ik wil wel, wat Brazetec of F 40 meesturen met de reparaties opdat jij dat bij hem weg kan halen, zal hij geen probleem vinden PB maar even.
Dat je de klant meeneemt ben ik niet bang voor, je kan immers niet solderen :mrgreen: :wink:
Ik gebruik een boraxschaal, maar hoe ik ook wrijf, ik krijg niet wat ervan moet worden ;)

Zou super zijn als je het meestuurt, moet je wel even zeggen wat het kost en wanneer ongeveer, anders kan ik het zelf ook bestellen hoor ;)

Whaahahaha, de klant meepikken. Pas maar op, ik heb weer andere kwaliteiten :twisted: ;) maar jij doet reperatie's daar neem ik aan. Moet ik wel weten welke voor je het opstuurd, want bij 1 zet ik nooit meer een voet binnen de deur :evil:
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Marlies, je hebt een PB.
Groet, Willem
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
m@rlies
Actief lid
Actief lid
Berichten: 244
Lid geworden op: zaterdag 10-03-2007, 18:34
Ervaring: Overig
Woonplaats: Drenthe

Bericht door m@rlies »

Willem Parel schreef:Marlies, je hebt een PB.
Groet, Willem
Jij ook \:D/
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ruud heeft het specifieke redenen dat je zoveel soorten gebruikt,?!

Kan het niet met een middel ? Want mss dat beginnende soldeerders nu gaan denken dat ja 8 soorten minimaal nodig hebt om te kunnen solderen.
CUFE nr. 1 pasta kan je bijna overal voor gebruiken. Goud / zilver / witgoud.

Ik verwerk heel veel vak-vreemde materialen, vooral voor technische toepassingen en die vragen eigen vloeimiddelen, die weer specifieke eigenschappen hebben, waardoor je soms voor een bepaald doel beter een ander vloeimiddel kan toepassen.
Lekker ingewikkeld. ](*,) .

Voorbeeld; extrahard witgoud voor veren en dasstiften dat bij smelten al bijna scheurt door nikkeloxide. Dan pas ik een vloeimiddel toe dat nikkeloxidereducerend is met koperchloride toevoeging. Eindresultaat is perfect materiaal, even hard, maar scheurt bijna niet meer.

Dit is onzin om voor de beginner te doorgronden, nuja stomweg niet te doen. Vaak voor de meer ervaren ook niet.
Maar heb je scheuren in je materiaal bij walsen en trekken bekijk dan de breukplek zorgvuldig.
De kleur van de breuk is bepalend voor het verdere verwerkings proces. Dit gaat t? diep om er hier op in te gaan en verschilt van geval tot geval.

Gr. Ruud
Plaats reactie