Smelten met propaan-luchtdruk een goed alternatief?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Cassie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: maandag 31-08-2009, 1:49
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Sydney, Australia

Smelten met propaan-luchtdruk een goed alternatief?

Bericht door Cassie »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Na vele jaren niet meer in het vak bezig te zijn geweest ben ik nu weer zover om mijn goudsmeden op te pakken (heerlijk!!!). Ik heb 3 kleine kids, en woon in Australie.

Nu ik al mijn gereedschappen weer een beetje uit het stof heb gehaald, kom ik weer terug bij 1 van mijn oude problemen: het 'gehannes' met mijn Exact brander (kop 22mm) bij het smelten. Elke keer 1 grote ellende! Nu heb ik hier gelezen dat er velen zijn die smelten met zuurstof, met name met de Little Torch (+ grote smelt branderkop). Ik heb een aantal vraagjes:

1) Is goud smelten met de Little Torch (LPG + oxygen) echt makkelijk te doen (en hoeveel gr?), of wordt er vooral voor deze brander gekozen voor de veelzijdigheid (ik heb al een Hydromat microflame dus de veelzijdigheid is voor mij minder relevant)

2) Wat zijn de mogelijkheden met propaan-luchtdruk? Is dit een goed alternatief zodat ik geen zuurstoffles in huis hoef te halen? Ik kan mij herinneren dat de leerling-branders op de Vakschool ook op luchtdruk waren, ik weet alleen niet zeker of dit ook gold voor de grotere branders in de klaslokalen (waren die misschien toch ook op zuurstof)?

3) Of is het misschien nog een alternatief om die Exact 'aan de haaien te voeren' en een Sievert met een grotere kop te kopen?

Iemand nog andere ideeen (bij voorkeur zonder zuurstof vanwege evt. gevaar en huurcontract kosten)?

Ben erg benieuwd naar reacties, alvast heel erg bedankt!

Cassandra
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=2105
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=459
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=140
http://www.zilvermaan.com/forum/viewtopic.php?t=1634

hier zijn een aantal topics.
Als je de zoekfunctie gebruikt kom je vast op nog heel veel meer informatie

even kort, ltl torch en zuurstof goed te doen, met propaan.werkt ook met een zuurstofconcentrator.
Met de exact had ik ook nooit problemen met gieten.
De sievert ken ik wel maar niet van mee werken
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Iemand nog andere ideeen (bij voorkeur zonder zuurstof vanwege evt. gevaar en huurcontract kosten)?
Erika die zij het al, een zuurstofconcentrator.
Dat is een apparaat die zuurstof maakt, ze worden gebruikt in ziekenhuizen en in de verpleging.
Misschien is zoiets ook wel te koop in australie dan heb je ook geen problemen met je huurhuis.

Gr Freddy
Cassie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: maandag 31-08-2009, 1:49
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Sydney, Australia

Bericht door Cassie »

Hoi,

Die zuurstofconcentrator klinkt idd erg interessant, maar wel een flinke aanschaf. Ik denk dat ik hier de tweedehandsjes maar een tijdje moet volgen...Wat is een goede tweedehands prijs? Waar zou ik op moeten letten? Is er een een minimale hoeveelheid zuurstof die het zou moeten leveren, of is i.p. elke zuurstofconcentrator geschikt?

Groeten uit Oz,
Cassandra
Cassie
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 5
Lid geworden op: maandag 31-08-2009, 1:49
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Sydney, Australia

Bericht door Cassie »

heb inmiddels het onderwerp over de zuurstofconcentrator gevonden...
Plaats reactie