Gieten in ossa sepia

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Gieten in ossa sepia

Bericht door Eljas »

Rubriek: Uitleg gieten in ossa sepia
Onderwerp: Ingebracht door: Eljas
Aanvullende informatie van: Eljas



Het rugschild van een inktvis zie je regelmatig op diverse stranden aangespoeld liggen. Met materiaal, ook wel ossa sepia genoemd, kan prima gebruikt worden om in te gieten. Het is volop te koop in de dierenzaken. De schildjes worden in vogelkooien en voli?res opgehangen zodat de vogels er van kunnen eten.
Wanneer je met dit materiaal gaat werken let er dan op dat je grote dikke stukken gebruikt. Je kunt dan 1 stuk gebruiken voor een gietmal te maken i.p.v. 2. Let erop wanneer je sepia gebruikt dat je zelf van het strand af hebt geraapt, dat je het enkele dagen, in telkens ververst zoetwater, schoon laat worden.
Laat het daarna goed droog worden voordat je het daadwerkelijk gaat gebruiken.

Controleer of de sepia dik genoeg is. De helft van het na te gieten voorwerp wordt in het ene gedeelte geduwd en de andere helft in de andere. Wanneer het schildje net zo dik is als het te gieten voorwerp, heb je dus altijd 50 % over aan dikte. Dat is voldoende. Dunner kan wel maar de kans is dan groot dat de sepia kapot gaat.

Afbeelding

Zaag de sepia op het dikste stuk in twee helften.

Afbeelding

Leg de twee helften met de zachte kanten tegen elkaar aan en wrijf ze met een lichte druk over elkaar heen.
Er ontstaat nu twee perfect op elkaar passende helften.

Afbeelding

Plaats in het midden het na te gieten werkstuk. Druk op 3 plaatsen korte centreerpennen. Je kunt hier ook kraaltjes of kogeltjes voor gebruiken. Leg de tweede helft er bovenop en druk alles gelijkmatig naar elkaar toe.

Afbeelding

Trek over de kopse kant van de gietmal een kruis met een bankmesje. Dit wordt dan gebruikt als richtpunt voor de giettrechter.

Afbeelding

Maak de mal open en haal het na te gieten werkstuk eruit.

Afbeelding

Snij in beide helften een half gietkanaal.

Afbeelding

Snij met een bankmesje voldoende ontluchtingskanaaltjes. Let erop dat de lucht op de verste plaats van de giettrechter verwijdert er het laatst uitgaat. Daar moet dus zeker een ontluchtingskanaaltje zitten.

Afbeelding

Zet de mal in elkaar. Maak daarbij nauwkeurig gebruik van de centreerpennen.
Bind de twee helften aan elkaar vast met binddraad. Om het draad niet te laten verschuiven kun je aan de zijkant enkele kerfjes inzagen om het binddraad door te laten lopen. Een handige snelle methode is om er gewoon een lijmklem op te zetten. Smelt het materiaal en giet het in de sepia.

Afbeelding

Het afgietsel mag direct onder stromend water gekoeld worden.
Wanneer je de mal opent zie je dat er een stukje om het afgietsel heen is zwart geworden. Dit verbrandde sepia heeft geen nadelige invloeit op het materiaal. Het is verbrand organisch materiaal.

Hieronder zie je het resultaat. Wat je heel goed kunt zien is de structuur van de sepia die achterblijft in het werkstuk. Dit is karakteristiek bij het gieten is sepia. Het geeft extra sierwaarden aan het werkstuk. Wanneer je dit niet wilt, maar enkel een glad strak oppervlak, dan kun je het vijlen, schuren en polijsten om dit resultaat te halen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Eljas op vrijdag 02-03-2007, 9:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 751
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Bericht door Tijmen »

Ik heb een vraagje erover, of misschien wel over gegoten delen in het algemeen, is dit materiaal brosser en breekt het gauw of valt dit wel mee?

Kun je dus een stripje in ossa sepia gieten, en deze hierna nog rondzetten, of is dit onbegonnen werk??
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

De vraag van Thijmen kan ik niet beantwoorden, heb ik nooit geprobeerd.
Een stripje gieten gaat natuurlijk prima maar hoe het met de buigzaamheid is weet ik niet uit ervaring.
Wel een hele mooie SVS Eljas, dat niemand eerder op het idee gekomen is om deze "klassieke" gietmethode hier even duidelijk neer te zetten.....
Ik gebruik het nu minder vaak omdat ik meer met Delftse aarde ben gaan werken maar het voldeed altijd goed. ( en het ruikt zo lekker, voor de liefhebber)
Ook kun je soms de structuur mooi in het werk laten meespelen.
Wat ikzelf altijd even deed was, voor het tegen elkaar aan persen even de 2 helften met lichte druk over een baksteen of tegel wrijven opdat je 2 mooie goed sluitende vlakken krijgt, maar tegen elkaar wrijven kan ook.
Mooie gieting die je gemaakt hebt!!!
Groet Willem
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Tijmen,

Gegoten materiaal is doorgaands wat brosser omdat het een wat grotere kristal structuur heeft dan gesmeed materiaal. Met een beetje pech zitten er ook nog verontreinigingen in en die geven gegoten materiaal vaak een slechter imago dan nodig. Slecht en verontreinigd gietwerk heeft alles te maken met je begin materiaal, je kroes, je vlam of oven, je vloeimiddel of smeltpoeder en hoe schoon de mal is waarin je giet.
Een schone kroes, genoeg maar niet teveel borax (geen smeltpoeder om je smelt te reinigen!) of een ander geschikt afdekmiddel en een goede vlam zorgen meestal dat je in een goed geprepareerde mal prima materiaal giet om verder te verwerken.

Goed en schoon gegoten materiaal kan meestal prima verwerkt worden.
Zeker na even doorsmeden (waardoor de kristal structuur fijner wordt) en uitgloeien kan het prima gebogen of gewalst worden.

De kans dat verontreinigingen je giet brosser maken dan de grove kristal structuur is echter groter.

Succes,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Ik heb toevallig een tijdje terug een strip gegoten in dit spul, en kon het gewoon goed walsen en verwerken....ik moet 'm nog wel even opzoeken en afmaken :roll:
Ik had er wel alleen restmateriaal van plaat en draad gebruikt voor het smelten.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Willem Parel schreef:.
Wel een hele mooie SVS Eljas, dat niemand eerder op het idee gekomen is om deze "klassieke" gietmethode hier even duidelijk neer te zetten.....
Tja het was pas decemer 2006 dat ie dit plaatste :lol:
Veel eerder kon ie het hier nog niet kwijt.
snuffel maar eens goed rond, Eljas heeft mooie svs gemaakt
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Tijmen schreef:......misschien wel over gegoten delen in het algemeen, is dit materiaal brosser en breekt het gauw of valt dit wel mee?
In sepia gieten is leuk en vrij eenvoudig. Zelf had ik nog nooit in zand gegoten, wel in sepia en met was. Ik wilde me meer gaan verdiepen in het klassieke zandgieten maar kwam in aanraking met de Delftse gietnmethode. Hiervoor heb ik een persoonlijke sterke voorkeur maar dat houd niet in dat in sepiia gieten een ondergeschoven kindje is geworden. Alle technieken in het goudsmeden blijven intressant om op zijn minst eens geprobeert te hebben. Het is echt een verrijking aan kennis en ervaring.
Voor meer info betreft wat verschillende gietmethode klik dan even naar:

http://goudsmeden.multiforum.nl/viewfor ... goudsmeden

Om nu aan te sluiten op je vraag verwijs ik je nog even naar:

http://goudsmeden.multiforum.nl/viewtop ... goudsmeden

Hier heb ik in een notendop geprobeerd een duidelijk verhaal neer te leggen betreft (edel) metaalkunde. Als je goed het artikel leest, begrijp je denk ik wel beter wanneer iets hard, zacht, bros enz. is.

Plomp je na het gieten de mal in een bak water dan ontstaan er veel kleine dislocatie's waardoor vervorming handiger gaat.
Bij het zandgieten en gieten in sepia kun je gemakkelijk direkt na het uitgieten van het materiaal de mal in het water plompen.
Gegoten ringen kun je gemakkelijk opsmeden of oprekken, gegoten strip is goed te buigen of om te zetten enz.
Uiteraard dien je wel de gewone regels van op tijd gloeien en niet te snel al willen gloeien naleven.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Erika schreef:
Willem Parel schreef:.
Wel een hele mooie SVS Eljas, dat niemand eerder op het idee gekomen is om deze "klassieke" gietmethode hier even duidelijk neer te zetten.....
Tja het was pas decemer 2006 dat ie dit plaatste :lol:
Veel eerder kon ie het hier nog niet kwijt.
snuffel maar eens goed rond, Eljas heeft mooie svs gemaakt
Ik had niet op de datum gelet :oops: maar vind het altijd leuk als het wiel 2x uitgevonden wordt (voor die oude fiets waarop ik het moet leren....)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie