naad blijft zichtbaar

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

het is een behoorlijke massa informatie die je te verstouwen krijgt
En hier gaat het alleen nog maar over een ring solderen :shock:

Gr Freddy
Gebruikersavatar
pawlow
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-02-2009, 15:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

re karaat en hardheid van soldeer

Bericht door pawlow »


Oh, da's niet erg Heleen. Ik ben dol op informatie. Daar sla ik me wel doorheen.

groetjes, pawlow
... en ik heb nog wel z? m'n best gedaan!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

lees dan ook het beginners soldeer topic waarvan k de link gaf, ik denk dat daar ook al heel wt nuttigs in staat
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
pawlow
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-02-2009, 15:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Bericht door pawlow »


Dat ga ik zeker doen, Erika. :lol:
... en ik heb nog wel z? m'n best gedaan!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Top.

En we hebben ook een zoekfunctie hier, daar vul je dan een woord in en dan zoeken en hoppa allerlei topics :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
pawlow
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-02-2009, 15:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

re topic solderen

Bericht door pawlow »

Nou Erika, ik heb het artikel gelezen en er staan inderdaad dingen in beschreven die ik nooit gedaan heb, zoals het bedekken van het hele werkstuk met borax. Heel leerzaam. :o
... en ik heb nog wel z? m'n best gedaan!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Het eerste wat je leert op school met solderen. Heb je wel borax gebruikt? Of gewoon zo gaan solderen, want dan is dat al een idee wat er mis is gegaan

Heb je theorieboeken of iets? Of doe je het gewoon maar zo op de gok.,

Want ik raad je aan het vakschool vaktheorie boek te zoeken.
Maar ook Oppi Untracht zijn goede boeken en voor hobby en beginners zijn er ook vele goede boekjes.

En ja hier natuurlijk staat heel veel informatie
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
pawlow
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-02-2009, 15:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

re Erika

Bericht door pawlow »


Ja Erika, je hebt gelijk, het staat in het schoolboek.
Toen ik een paar jaar geleden naar school ging werd ik al snel ziek. Dat had niets met de school te maken, hoor :) . We waren nog aan het zagen en verder ben ik daar dus niet gekomen. Mijn boek belandde ergens onder een stapel. Pas onlangs voelde ik me weer zo pittig dat ik het edelsmeden weer op kon pakken. En toen liep ik meteen tegen het gerommel van een paar jaar geleden aan.

Ik gebruikte in die tijd wel een hobbyboek: 'handboek sieraden maken, Elizabeth Olver.' Daarin staat, dacht ik, niets over het bedekken van het hele werkstuk met borax. Nee, ik deed het niet op de gok. Dat zou ik niet eens durven. Ik heb, voordat ik begon met edelsmeden, in mijn hele leven nog nooit iets met mijn handen gemaakt. Ik weet niets van materialen, gereedschappen en technieken en ik heb ook geen aangeboren aanleg; wel een aangeboren onhandigheid. Je kunt je nu vast wel voorstellen hoe mijn gezaagde stukjes eruitzagen. Om de moed erin te houden noem ik ze alpaca-creaties met golfjes en geraffineerde rafelranden.

Maar goed, terug naar het solderen: ik gebruikte een flaconnetje baze-tec als vloeimiddel en vitrex om af te koken. Ik had helemaal geen erg in dikke lagen oxidatie en andere rommel.
Nadat jullie mij er op hadden gewezen probeerde ik, bij de ring waaraan ik destijds bezig was, de rommel weg te vijlen. Aan de buitenkant van de ring ging dat wel, maar aan de binnenkant liep mijn naaldvijltje direct ( in ??n streek) vol. Een paar keer gereinigd met een stukje messing, maar het schoot niet op. Daarna leek het me beter het vernielen van mijn werkstukje en mijn gereedschap even te staken en om raad te gaan vragen.

Mijn boek van de school heb ik inmiddels weer gevonden en inderdaad, beken ik met het schaamrood op de kaken, daarin staat genoeg waarschuwing.

Ik heb even bij BOL.com gekeken naar de boeken van Oppi Untracht. Er zijn twee boeken die qua titel en beschrijving op elkaar lijken, maar die in prijs enkele tientjes schelen: Jewelry Concepts and Technology. Weet jij het verschil tusssen die twee? Zijn ze misschien inhoudelijk gelijk, maar is er ??n in een luxe uitvoering en de ander in een gewone?

Heb medelijden en geduld met een onhandige tobber die, ondanks zijn geblunder, toch graag wil leren edelsmeden. :(
... en ik heb nog wel z? m'n best gedaan!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

De oppy zou ik niet direct aanraden. het is een prachtboek voor vergevorderden. Maar te zwaar voor een beginner.

Sieraden maken Madeline Coles is een beter begin boek.

Groet Ruud
Gebruikersavatar
akkasilver
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 735
Lid geworden op: zondag 06-04-2008, 21:25
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door akkasilver »

Zelf ben ik als beginner ook heel blij met de boeken van Jinks Mc Grath:
1. Zelf ringen maken,
2. Sieradentechnieken,
3. Nieuwe sieradentechnieken en
4. Decoratieve afwerkingen,
met, van Joanna Golberg;
1. Making metal jewelry en
2. The art and craft of making jewelry (om je vingers bijaf te likken vind ik) en, van Sylvia Wicks:
1. Jewellery making manual (er is een NL versie van maar die kon ik alleen in de bieb vinden).
Enfin, in mijn enthousiasme heb ik het maar even gespuid.
Zet ?m op, Pawlow, ook met twee linkerhanden kan het lukken! :wink:
In der Beschränkung zeigt sich der Meister
Jef
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 98
Lid geworden op: donderdag 05-02-2009, 20:50
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Opglabbeek
Contacteer:

Doorzagen na soderen

Bericht door Jef »

Ik gebruik de techniek van het doorzagen van een soldeernaad al eens bij het maken van platte schakels ( bvb. bij halsketting),
namelijk na het platkloppen van de gesodeerde ringetjes.
Dat is niet altijd even geslaagd, ik vind het niet zo gemakkelijk om perfect op de oude soldering te zagen.

Grt. JEF
Je leeft maar een keer .....dus geniet ervan.
Plaats reactie