bestaat er alleen Zilversoldeer?

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
pawlow
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-02-2009, 15:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

bestaat er alleen Zilversoldeer?

Bericht door pawlow »

Beste mensen,
Ik weet niet beter of er bestaat alleen zilversoldeer. Het lijkt me logisch dat je daarmee zilver soldeert, maar hoe zit het met andere metalen? Als ik bijvoorbeeld een koperen ring met zilversoldeer maak dan krijg ik kleurverschil.
Kan iemand me vertellen of er toch andere soldeer bestaat? Of moet ik de bewerking van de ring (vijlen, schuren, polijsten) anders aanpakken dan dat men zou doen met zilver?
... en ik heb nog wel z? m'n best gedaan!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Voor koper / messing bestaat er geen K&K soldeer, of je moet goud soldeer pakken. Je kan het wel maken maar dat is niet direct eenvoudig. Messing mengen met cadmium maar dat is zeer giftig en moet je door een prof laten doen.
Beste is nauwkeurig pasmaken en met zilver solderen.

Groet Ruud
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Ik sluit me bij Ruuds antwoordt aan. Als goudsmid is er altijd goudsoldeer aanwezig. Ik werk alleen maar met edelmetaal maar stel dat het voorkomt kan ik me voorstellen dat je geen kleurverschil wilt hebben. Ik zou dan (als het geen goudsoldeer mag zijn) naar een speciaalzaak voor lasartikelen gaan en daar koperensoldeer kopen. Als dat er niet is dan lijkt me nog een mogelijkheid om lasstaven van brons of koper te kopen. Van brons zijn die er want die heb ik hier in huis.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Gebruik wel een goed vloeimiddel dat de oxides aankan.

Ik heb even wat kopersoldeer gemaakt. 10 gram koper 1,6 gram cadmium. Wordt wel wat geler natuurlijk maar valt mee.
BrazeTec als smelt / soldeervloeimiddel werkt erg prettig.

Duf, zit je koperen waterleidingen stukjes te solderen aan electriciteitdraad 8)
Nuja wel ontspannand na een dag uitleggen hoe vulkaniseertechnieken in elkaar steken. En nu maar hopen dat de lesstof blijft hangen.

Groet Ruud
Gebruikersavatar
pawlow
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-02-2009, 15:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Bericht door pawlow »


Ruud en Eljas, bedankt voor de reacties. Als vloeimiddel gebruik ik een kant en klaar middel dat ik alleen maar op het materiaal hoef te kwasten. Aan cadmium zal ik me maar niet wagen na die waarschuwing over de giftigheid ervan. Ik ga die speciaalzaak voor lasartikelen proberen. :)
... en ik heb nog wel z? m'n best gedaan!
Gebruikersavatar
pawlow
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 13
Lid geworden op: dinsdag 10-02-2009, 15:02
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Bericht door pawlow »

Ruud,
Dank je wel voor het toesturen van het stukje bronssoldeer. Ik zal er vast veel plezier aan beleven.
Groetjes,
Paul \:D/
... en ik heb nog wel z? m'n best gedaan!
Plaats reactie