binddraad

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mixymuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: zaterdag 22-11-2008, 18:54
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Horst (Limburg)
Contacteer:

binddraad

Bericht door mixymuis »

Ik heb hier verschillende soorten draad liggen. Echter welk matriaal is geschikt als binddraad?

Heb namelijk begrepen dat niet alle soorten metaal hier goed voor zijn.

Mik
een creatie..... ben je zelf ;)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Mik,
Een goede eigenschap van binddraad is een smeltpunt dat een stuk hoger ligt dan dat van je te solderen metaal. Een ander, dat er liefst geen soldeer op vloeit of dat het erg snel oxideerd waardoor hetzelfde bereikt wordt. Laatste is dat het buigzaam genoeg moet zijn om als binddraad te kunnen functioneren.

Ik vind titanium een geweldig binddraad. Gebruik het eigenlijk nooit maar als ik het nodig heb pak ik ti of ijzer en als dat niet voor de hand is kan het ook met koper.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

eeh ik heb gewoon een rolletje binddraad, via school

Afbeelding

welke ik tordeer (in elkaar draai) Gebruik het niet vaak, maar als ik het gebruik dan doe ik het om het materiaal wat bij elkaar moet en doe met een vogelbek tang treekken en draaien zodat het goedstrak komt te zitten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
poing
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: donderdag 11-01-2007, 21:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Izegem-Belgi

Bericht door poing »

Dat heb ik ook, dat is ijzer, maar dan geroet ijzer, zodat het niet oxideert. Jammer genoeg heb ik het al verschillende keren mee in mijn werk gesoldeerd :? En dat mag onder geen beding in de vitrex, dus dat is een heel gepiel om dat er mooi en zonder schade aan je stuk vanaf te krijgen :roll:
I used to have an open mind, but my brains kept falling out.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ken je die spam/smac blikjes , met zo'n sleutel erbij, waar je dan al draaiend een strippie blik loshaalde.

Ik gebruik mn draad getordeerd, minder last van vastsolderen, minder opp dat elkaar raakt, en ik gebruik mn rondbektang als zo'n sleutel van spam/smac.
Ik probeer een stukje tussen de ronde bekken te nemen en dan draai ik langzaam het binddraad om de tang heen.


hmm snappie?


Afbeelding
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
poing
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: donderdag 11-01-2007, 21:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Izegem-Belgi

Bericht door poing »

Uhmn, niet echt :oops:

Maar ik weet wel een ok? systeem voor torderen, vergeet het gewoon altijd :? Volgende keer zal ik er aan denken!

Ik doe het zo:

knip een lang stuk draad, maak beide uiteindes vast aan een haakje aan de werkbank (in mijn geval de schroef waarmee mijn zaagplankje vast zit), steek een potlood door de lus op het einde, en draaien maar :D (dat gaat heel snel!) gewoon met je ene hand het lusje tegen het potlood houden, en met je andere hand, met een vinger, het potlood toertjes doen draaien

Was dat wat jij ook ongeveer bedoelde?
I used to have an open mind, but my brains kept falling out.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hihi ja dat is torderen, ik doe het met handboor, maar werkt net zo

Waar ik het met de sapm/smac bedoelde is hoe ik het vasgebakken binddraad loshaal.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
poing
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: donderdag 11-01-2007, 21:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Izegem-Belgi

Bericht door poing »

Erika schreef:hihi ja dat is torderen, ik doe het met handboor, maar werkt net zo

Waar ik het met de sapm/smac bedoelde is hoe ik het vasgebakken binddraad loshaal.
Oooh, nu snap ik em :P Das een goeie!
I used to have an open mind, but my brains kept falling out.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

heel moeilijk uit te leggen wel hehe en geen goede plaatjes van smac en het sleuteltje, wel weet ik nu dat je kan inbreken in garages met de smac sleutel
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
poing
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 124
Lid geworden op: donderdag 11-01-2007, 21:43
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Izegem-Belgi

Bericht door poing »

Lol :lol:

ps: you've got mail :P
I used to have an open mind, but my brains kept falling out.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

you too :D
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
mixymuis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 15
Lid geworden op: zaterdag 22-11-2008, 18:54
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Horst (Limburg)
Contacteer:

Bericht door mixymuis »

Ik had idd mail vanmorgen. Had niet gedacht dat ik met mijn vraag zoveel reacties los zou maken. Buiten dat ik antwoord op mijn vraag krijg, krijg ik hier meteen idee?n wat ik vanaaf moet eten. Geweldig toch edelsmeden.

Bedankt voor jullie reactie. Ik ga dus mijn brander maar eens om mijn draad houden en kijken wat voor een reactie het geeft.

Dat heb ik ook, dat is ijzer, maar dan geroet ijzer, zodat het niet oxideert
Kan je zelf ook ijzer roeten. Maw wat is geroet ijzer?
een creatie..... ben je zelf ;)
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Je kunt verschillende dinddraden bestellen bij bijou zelf vind ik de dikste het fijnst.

Steek dat ijzer maar in de fik :lol:

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Torderen die je met een accuboormachine. Tenminste ik wel.

Nuja alleen mijn zaagbeugel heeft nog geen stekker. Ik vijl zelfs met de hangmoter.

Maar daar ging het niet om, w??r eens off topic. Sorry.

Vele soorten bindraad zijn bruikbaar, het zwarte ijzerdraad is wel het meest gebruik voor soldeerwerk.
Nooit verzinkt ijzerdraad uit de ijzerwarenhandel!
Messing en RVS draad voor galvano.

Voor soldeerwerk gebruik ik maar een paar keer per jaar een gaasje. Om van onderaf te verhitten. Tig keer een draad om je vingers winden, in het midden een paar keer eromheen en uittrekken tot een open plat ronde schijf van ijzerdraad.
Ideaal om van onderaf de vlam te laten spelen.
Verder gebruik ik het alleen om de gietflessen de binden.

Voor grootwerk te positioneren in de goede soldeerstand gebruik ik meestal oliezand en zwaartekracht. ( ook voor het inlakken van mesheften ( epoxy hars= vaatwasserbestendig) is oliezand perfect.

Het ligt er maar aan wat je gewend bent. En welke methode voor jou tot nu toe het beste werkt. Ruim ruimte voor suggestie's dus.

Ruud
Plaats reactie