nog meer smelten: smeltpoeder

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Florian
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 23-11-2006, 13:23
Ervaring: Overig
Woonplaats: Zwolle

nog meer smelten: smeltpoeder

Bericht door Florian »

Afgelopen week heb ik op de cursus smeltpoeder gebruikt en dat gaf wel een goede smelt. Nu ben ik benieuwd of iemand weet wat dat voor spulletje is. Normaal gebruik ik altijd borax.

Overigens heb ik deze keer een gietfles gebruikt met delftse aarde, i.p.v. die ringen en was het gieten nu bijna gelukt, alleen nog wat lucht, dus daar moet ik een kanaaltje voor maken de volgende keer.
In de aluminium ringen ligt het horizontaal en daar was het iedere keer al gestold voordat het het eind van de vorm bereikt had.
Groeten, Florian.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Florian.

Over smeltpoeders,
De bedoeling van smeltpoeders (net als vloeimiddelen) zijn voornamelijk het voorkomen van oxides.
Nu krijg je bij smelten nog een extra probleempje. De meeste metalen nemen in gesmolten toestand ook gassen op. Koper en zilver nu even het belangrijkste, zijn hier erg goed in.
Als ik brons legeer in een houtskool vuurtje weet ik zeker dat ik veel gas in mijn smelt zal hebben. Koolmonoxide uit mijn houtskool, en zuurstof uit de lucht. Als onze smelt klaar is roeren we er even in met een vers wilgentakje.
Daar zitten veel silicaten in die in gesmolten toestand oxides aan zich binden, en de koolstof die ontstaat reageert met koolmonoxide en kooldioxide. Heftig moment hihi.

Dus een smeltpoeder moet eraan voldoen dat het ten eerste zo min mogelijk oxides laat vormen, en ten tweede de gevormde oxides reduceren of verslakken en als laatste de opgenomen gassen aan zich binden.
Poeh, das een hele opgaaf. Ik hou het zelf zo makkelijk mogelijk, goed borax (niet te veel) en even roeren met grafiet of een houtje, en door de vlam gieten.

Nu is het als je zuiver metaal smelt/legeerd vaak genoeg om met borax te werken. Zeker bij de doorgaands kleine hoeveelheden die de goudsmid verwerkt. Zeker als er snel in een grafietkroesje gesmolten word.
Maar als je meer gaat smelten,
Toch even Hammes er op na geslagen. Die geeft aan dat houtskool poeder ook als smeltpoeder gebruikt kan worden. Logisch, hier komt koolmonoxide vanaf dat zich graag met zuurstof mengt om kooldioxide te vormen, dus alle zilveroxiden zullen gereduceerd worden, en zuurstof vanuit de smelt zal ook een verbinding aangaan.
Een beetje het reductie proces van de ijzertijdse ijzerreductieovens.

Grafieten roerstaven zijn van oudsher ook al veel gebruikt om 1, een legering goed door te roeren, en 2 wat extra koolstof toe te voegen. Verder schrijft Hammes dat hier en daar een tak van gedroogd wilgenhout wordt gebruikt om te roeren en voor de koolstof.
Dan geeft hij nog een flink stuk over Verslakkingsmiddelen. Deze zou je ook als smeltpoeder kunnen aanschouwen, maar dan meer voor het gebruik voor het reinigen van verontreinigd edelmetaal afval, en niet altijd om daarna het edelmetaal weer direct in gebruik te nemen, maar geld te sparen voordat het naar de raffinaarderij gaat.

De meest gebruikte verslakkingsmiddelen (volgens Hammes) zijn: Soda, Borax, Potas, Salpeter, Zout en houtskool.
(Hmm, de helft daarvan zijn ook gewoon vloeimiddelen.)

Soda, reageert met alle aanwezige verontreinigingen,
Borax, Smelt goed, dus lekker dunvloeiig, dekt je smelt af, werkt als slakverdunner en lost zeer goed oxiden op.
Potas, zelfde als soda, maar net iets hardnekkiger bij hardnekkig oplosbare verontreinigingen.
Saopeter, Te gebruiken in heel kleine hoeveelheden. Vooral gebruikt om ijzer te oxideren, geeft ijzeroxide dat door de slak word opgenomen.
Zout (Nacl) is een rem voor als de reacties de pan (smeltkroes) uitrijzen.
Houtskool, Reduceert en dekt af tegen zuurstof.

Laatste verslakkingsmiddel dat Hammes noemt is gemalen glas. Dit vooral om gipsrestanten te verwijderen. Meestal gebruikt bij edelmetaal restanten na gips gieten.

Voor Edelmetaal legeringen die direct weer gaan worden gebruikt, kan je Salpeter gebruiken, Heeeeel klein beetje, anders schuimt je metaal je kroes uit (keukenzout bij de hand dus) of ammoniumchloride. Dit verbind zich makkelijk met kleine verontreinigingen die overgaan in chloriden, die deels op de smelt gaan drijven of verdampen.
Met een beetje zilverzand is het op de smelt drijvende restje chloriden makkelijk te binden.

Een boekje voor Florian om naar op zoek te gaan is Handboekje voor Smelters. UItgegeven door Tehage, Bureau voor Smelt en Legeringstechniek.
En als je het gevonden hebt, wil ik wel een copie. Heb het zelf nog niet kunnen vinden.

Hopelijk hier iets mee geholpen, en jij als chemicus zal toch prima een mix kunnen bedenken.
Misschien ook handig om engelse smeltpoeders op te zoeken, ze zijn in engeland verplicht de ingredienten op hun producten te zetten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

En dan je giet ervaringen.

Ik ben ook ooit met gietringen begonnen. Gaat prima na enige oefening, maar zodra ik mijn eerste gietflessen had was ik om.
Als je met gietringen giet moet je vloeibare metaal meestal van verticaal, horizontaal verder. Dit is weerstand, en een goede giet hangt af van zo min mogelijk weerstand.
Bij de gietfles kan je metaal in het verticale doorgaan. Daarnaast heb ik een gietfles veel sneller gietklaar dan gietringen. En ze zijn goedkoper.
Dus gietflessen hebben mijn voorkeur.


Als je luchtbellen in je mal houd, kan dat 3 dingen betekenen.
1 je giet niet snel genoeg,
2 je giet te koud
3 je hebt geen ontluchting genoeg.

Omdat delftse gietaarde niet echt poreus is moet je goed ontluchten.
Denk aan ongeveer evenveel ontluchting als dat er zilver inkan(diameter gietkanaal=gecombineerde diameter ontluchtingskanaaltjes).
Klinkt misschien erg overdreven, maar bij mij werkt het zo snel en zeker. Hangt natuurlijk van de complexiteit van het model af. Moet natuurlijk de ontluchting wel op de juiste plaatsen aanbrengen.
Overal waar een luchtbel zou kunnen worden opgesloten, prik je een gaatje naar buiten of snij je een gaatje naar de rand.

Erg belangrijk ook is de gietkolom. Hoe hoger de gietkolom is, hoe groter de druk onderin de mal zal zijn.
Hoe fijner je model is of hoe breder of dunner, hoe belangrijker deze druk zal zijn voor een goed resultaat.
Vaak als ik mensen gietflessen zie gebruiken, plaatsen ze het model zo hoog mogelijk in de fles. Misschien eens handig als je vaak geen mooie gieten krijt, het model eens bijna onderin te plaatsen. UIteraard is wat ervaring, gezond verstand en wat analytisch vermogen hierbij welkom. Verder hoor je ook vaak dat een derde van het gewicht van je uiteindelijke werkstuk genoeg is als gietkop.
Dit klopt.... bij grote gietingen.
Als je een ringetje van 6 gram giet, mag je van mij proberen het met die 8gram te gieten. Dit zal wel eens lukken, maar voor kleine dingen giet ik graag met 30 gram. Dat haalt zoveel problemen weg.

Kroezen, hoe groter hoe beter denk je misschien. In dat geval zal een 15 liter grafiet kroes de beste keus zijn.
Niet echt. Giet met zo'n licht mogelijk kroesje. Als je zo'n zwaar dik vierkant mormel neemt, vergeet dan niet dat je de kroes zelf ook op temperatuur moet krijgen. Ik ben helemaal voor de klene ronde gietbakjes van bijou, misschien heeft Ingrid ze ook wel.

Dan heb je gegoten,
En je gietstuk bevat allemaal kleine zwarte pitjes en galletjes.
Vloeibaar zilver net als water spoelt alles wat loszit mee.
Dus als je bij je delftse gietmal niet zorgt dat alle kruimeltjes uit de gietingang en de rest van je mal verwijderd zijn, kun je er op wachten.
Ik ben bij het maken van een mal meer dan de helft van de tijd bezig met het gladstijken van krijmels. En zeker bij gietflessen, is het belangrijk te zorgen dat er bovenin de fles geen kruimeltjes blijven hangen, of zich in de hals een laag gietaarde dunner dan 1 mm bevind.
Ik houd de hals altijd helemaal aarde vrij.

Groeten

Daniel
The best things in life are still made by hand
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

Zelf gebruik ik boorzuurpoeder. Dit heeft in tegenstelling met borax dat het niet in je metaal kruipt. Ik gebruik het al jaren en heb er steeds een goed resultaat mee. Ben alleen niet zeker of je het ook met alle soorten smeltkroezen kan gebruiken.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Rik,

Welkom op dit hollandse forum. Net iets anders dan in Belgie niet?

Boorzuur werkt voor diamant prima. Dat borax in je materiaal kruipt, kan je dat uitleggen? Het nadeel van boorzuur vind ik de afkook tijd.

Fu40 op 18kt witgoud vind ik trouwens niet zo goed werken Ruud!
Je soldeer wil echt niet vloeien. Ik denk dat de werktemp. net iets te hoog is.

Groeten.
The best things in life are still made by hand
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

Boorzuur gebruik ik enkel om goud te smelten in mijn inductieoven . Zo een inductieoven is trouwens best aan te raden (wel duur in aanschaf ) maar je krijgt een zeer homogeen mengsel.

Ik vind dat indien je smelt en uitgiet, erbij teveel aan, er veel gemakkelijker borax in en rond je gegoten stuk zit. Dit heb je minder met boorzuur. Het klopt wel dat hierdoor bij veelvuldig gebruik je grafiet smeltkroes wel een beetje wordt aangetast. Dat boorzuur werd me trouwens aangeraden door een gieter en ik heb er prima resultaat mee. Natuurlijke borax gebruik ik meer om stenen mee af te dekken bij het solderen of om een soudure mee uit te voeren. Enkel de dikte van je papje aanpassen aan het te souderen materiaal en je bent vertrokken.

Om eventueel oxides te vermijden bij het smelten kan je natuurlijk ook met een lans argon aan je smeltkroes toevoegen. Argon is een zwaar gas dat niet ontploft en die je metaal perfekt afsluit van de lucht.

Is een gas dat ook gebruikt wordt met het lassen met de puk om de oxides te minimaliseren
Plaats reactie