Puk 3 vraag

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Puk 3 vraag

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi,
Een vriend van mij heeft net een prachtige Puk 3 aangeschaft.
Een probleem is echter dat er geen goede handleiding bijzit.
Alles wordt verteld over waarvoor de knoppen zijn en hoe hem in te stellen maar niet,

Welke standen voor wat!

Ik zag net Willems post met de video's, maar het zou erg leuk zijn als er ook instel gegevens bij zouden staan.
Weet iemand waar deze te vinden?
Of kan iemand een paar instellingen uit eigen ervaring doorgeven?

Bij voorbaat dank!

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Bij mij is dit tot nu toe op het gevoel (maar dan wel Fingerspitzengef?hl 8) )

Ik heb destijds ook geen enkele uitleg er bij gekregen ( ik heb de Puk 2), ze gaan er van uit dat goudsmeden handige en intelligente mensen zijn......
Als ik wat tegenkom laat ik het weten, overigens kun je die firma Lampert niet mailen???

http://www.lampert.info/english/kontakt.php
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Dank je Willem,
Ja dat gaat hij zeker doen. Het gaat er nu om dat hij verbaasd is dat er zo weinig instel gegevens voor handen is.
Het gevoel zal hij ook zeker wel ontwikkelen maar neem aan dat je zelf weet dat dat best een tijd duurt.
Bepaalde reparaties zullen voor een ieder ongeveer dezelfde instellingen vergen en een standaard instelling per reparatie zou het leerproces een stuk versnellen en onnodige rampen kunnen voorkomen.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Een lastige vraag omdat je ook met de metaal dikte en legering zit. Een universele oplossing bestaat er niet en zal de leverancier ook niet geven.
Aanvoelen is de beste oplossing. V??l doen dus. Met een te lage instelling beginnen en uitproberen.
Aldoende weet je steeds beter goede instelling in te schatten.

Vaag spul maar het werkt wel.
Helaas zul je alle mogelijkheden zelf moeten ontdekken en dat zijn er meer dan je je kunt voorstellen.
Je limiet is je eigen creativiteit.
Ruud
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Een lastige vraag omdat je ook met de metaal dikte en legering zit. Een universele oplossing bestaat er niet en zal de leverancier ook niet geven.
Hoi Ruud,
Dat ben ik niet met je eens. Voor de standaard legeringen en de standaard reparaties of werkzaamheden waarbij de puk een uitkomst biedt moet er een gemiddelde instelling zijn.
Pootjes opdikken is volgens mij 1 van die dingen waarvoor wel degelijk een handige handleiding met een aantal instellingen voor zou moeten zijn. Dat daar variaties op zijn mag duidelijk wezen, maar een indicatieve instelling zou toch echt het minste kunnen zijn.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Indicatief zou er zeker iets moeten zijn.
Maar wat ik er aan info over heb kunnen vinden is het te summier.

Maar dat geld voor veel apparaten in ons vak toch?
Prachtige machines maar bijna geen gebruiksaanwijzing hoe ermee te werken.
Als er ?berhaubt al een gebruiksaanwijzing bij zit.

Ruud
Gebruikersavatar
Jerry Hoogeman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: dinsdag 20-02-2007, 22:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Bericht door Jerry Hoogeman »

Hallo Daniel,
Ik ben ook in het gelukkige bezit van de Puk 3 pro.+
Ik heb de Puk video's op de website van Lampert bekeken en me aangemeld voor de nieuwsbrief waar ik veel info uitgehaald heb.

http://www.lampert.info

Hoop je hiermee te helpen.
Groeten, Jerry
Het wordt zoals je het maakt....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik ben het met Ruud eens Daniel, De ene chaton poot is de andere niet qua materiaal en dikte en het is dan ook aan te raden, net wat Ruud al schrijft met een lage stand te beginnen en telkens een stapje hoger gaan, daarmee voorkom je problemen en na een tijdje kun je het aardig inschatten.
De standen op de Puk 2 komen niet overeen met die van de 3, dus ik kan hem weinig informatie geven, maar bv een klein oogje pukken moet bij mij op standje 1 en volgens mij kan de 3 nog fijner pukken, want ik vind de 2 nog iets te grof voor oogjes.

Had gisteren een slot met diamantroosjes, oogjes moesten worden verzet. Solderen was geen optie i.v.m. de roosjes die op foelie waren gezet en tin, daar doe ik liever niet aan. Ik heb vervolgens een draad aan een oogje gesoldeerd. gaatje door de kast en die draad aan de binnenzijde afgepukt, helemaal goed. dan is het echt een fantastisch ding, maar het lukt me niet altijd hoor, soms schiet hij ergens een gat in en dat moet ik dan wel weer zien te dichten, gaat wel, maar het ligt vaak ook aan de hoek van de naald tov het werkstuk.

Bijou zal hem ongetwijfelt een lijstje kunnen geven van collega's die daar de Puk 3 hebben gekocht en ik weet dat er daar begin vorig jaar een aardig partijtje uit is gegaan. en zo heb je voor je het weet een leuk kontakt met een collega waarvan je het bestaan niet eens wist, een mooie binnenkomer. altijd interessant.

ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik heb dus geen puk dus kan ik er niets van vertellen over de instellingen.
Laag beginnen eventueel op een stukje oefenmateriaal in de zelfde vorm.
Helaas heb ik helemaal geen gebruiksaanwijzing behalve zo moet de stekker er in.


Ergens een gat inschieten gebeurd snel.
Op mijn hoogste stand in 2 mm zilver lukt dat nog ](*,) . :P
Maar doe je natuurlijk nooit.

Groet Ruud
Gebruikersavatar
Raoul Vreeke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 81
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2007, 19:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Raoul Vreeke »

hey Dani?l,
ik denk ook niet dat je kunt en moet vertrouwen op een handleiding met zulke instellingen, want elke situatie is anders.

ik heb alleen ervaring met de laser, dus ik kan je ook niets over de puk vertellen. maar toen ik er mee ging leren werken kreeg ik een opdracht waarmee ik alleen maar pootjes op een bol moest laseren en daarna blaadjes eraan (zonnebloem). ze zeiden ga maar eens proberen en de eerste tijd heb ik alleen maar met de laser gewerkt. je moet het gewoon helemaal jezelf aanleren met oefenen en proberen en dan krijg je het gevoel vanzelf over hoe en wat.

gr raoul
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Wat ik wel merk is dat je je stift altijd mooi scherp moet hebben, na een paar keer pukken moet je hem meteen weer aanslijpen.
Dit heeft ook een enorme invloed op het resultaat, overigens heb ik geen problemen met de oogjes dichtpukken (Ari) maar wel met bv. een los oog ergens aanpukken (of bedoel je dat).
Ook kun je voor een goed resultaat en een sterkere verbinding de stand soms net ??ntje hoger zetten, dan brandt het mooi door.
Als je hem te licht hebt staan vervuil je vaak je verbinding.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Nee Willem, ik bedoelde echt een oogje dicht pukken, nier ergens tegenaan.
ik puk een oogje vaak van 3 kanten op de kleinste stand. dan is hij helemaal doorgepukt en nog vrij gaaf.
voor de sterkte hoeft het waarschijnlijk niet maar ik vind het wat mooier staan. De mate van vervuiling is hier heel verschillend. hoe lager de stand hoe lichter de vervuiling. Maar een mooi puntje is inderdaad belangrijk. Er zijn van die apparaatjes in de handel om vishaakjes mee te slijpen, op batterijen. Ooit een besteld maar die zat te krakkemikkig in elkaar, ik ga toch nog maar weer eens op zoek naar zo'n ding, want dan kun je de stift in de houder laten zitten of hoe doen jullie dat, gewoon een nieuwe pakken, de oude verzamelen en in 1 keer alles weer even naslijpen? Ja, kan ook.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik verzamel de bottepuntjes en slijp ze op de diamantschijf van de edelsteenslijpmachine.

Maar ik misbruik mijn speeltje nogal. Puk nieuwe contacten in mobieltjes en laptops en ondanks dat die een stevige tik krijgen doen ze het nog ook. ( niet lekker voor de electronica.)
Brillen zijn ook geliefd.
Optici?n vraagt 80.- dus waarom ik geen 40.- Toch leuk voor 3 minuten werk. Ik bel de klant altijd wel op laat ze er nooit op wachten, dan lijk ik te duur. Dus bel ik een uur later op dat die ?l klaar is, :P :P . ( ik spreek 2 dagen af, dus is de klant super happy want zonder bril is een ramp :wink: )

Met de Puk of imitatie heb je een universeel super hulpmidddel in handen waar je veel geld uit kunt halen.
Stap ook gerust eens een optici?n binnen en biedt je diensten aan. Zeker omdat we ook perfect kunnen solderen. Kun je jezelf en hem/ haar gelukkig maken. Reken wel stevig, dat doen zij ook en je neemt hun een hoop zorgen uit handen.
Door je snelheid kunnen zij ook sneller leveren aan de klant. :idea:

't is maar een idee.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

hey Daniel,
ik denk ook niet dat je kunt en moet vertrouwen op een handleiding met zulke instellingen, want elke situatie is anders.
Hoi Raoul en anderen.
Dank voor de info zo ver. Hij zal er blij mee zijn.
Toch (eigenwijs als ik ben) vind ik nog steeds dat bij een apparaat van ruim 3000,- best een leidraad mag zitten die voor de standaard dingetjes een globale instelling geeft.
We hebben het er hier vaak over dat het wiel opnieuw uitvinden niet de snelste weg is. En dat is hier ook zo. Zelfs al zijn het alleen maar voorbeelden, 2 draden 1mm dik 18kt geel, stand... 14 stand... zilver stand....en puk, het zit aan elkaar. Hoeft niet bindend te zijn maar leuk als je in ieder geval wat meer idee hebt.

Die videos zijn geweldig maar met instellings gegevens zouden ze super zijn. Maar dat is mijn idee.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

3000,- :?: ze hebben hier in de buurt met allemaal goudsmeden samen een aantal van die puk's gekocht en kregen nogal een leuke korting.

En een vriend van mij zei dat je die wolfraam staafjes gewoom in een shop moet kopen waar ze lasapparaten verkopen.
Daar hebben ze van die staven die je zelf even op lengte kan knippen.

Dit is weer veel goedkoper ( deze kan ook bij de topic 'nu vordelig kopen')

Gr Freddy
Plaats reactie