Puk 3 vraag

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Caty, heel eenvoudig, men vergete de procedure, men plaatst de electrode bij het werkstuk, sluit de ogen en ziet wat het resultaat is na de flits....hoe gemakkelijk kan het zijn..... :mrgreen:
Naar een reclamespot van....???
Roept u maar........
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door goldenwonder »

Zou je graag willen helpen, maar heb zelf geen PUK3 meer. Toch denk ik dat je het jezelf heel makkelijk zelf aanleert. Gewoon gaan zitten en proberen. Het kan bijna niet verkeerd gaan. Twee dingen....probeer eens van hoek te veranderen (dus de hoek met de naald en het te lassen object) en zie wat er verandert. Ten tweede, zorg altijd voor vlijmscherpe naalden. Ik had altijd twee setjes staan, anders bleef je slijpen.
Kijk ook eens op de site van Lampert. Daar staan een heleboel youtube workshops op.
Als je bij Bijou inschrijft voor de workshop, ga dan meteen voor de gevorderden workshop. Daar steek je iets van op. Tegen die tijd ben jij het beginners stadium allang voorbij. Succes
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Hi Caty,

Misschien heb je hier wat aan:

Afbeelding

succes

ari
Gebruikersavatar
Caty
Actief lid
Actief lid
Berichten: 216
Lid geworden op: vrijdag 08-06-2007, 13:09
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Vlaardingen
Contacteer:

Bericht door Caty »

Hartelijk dank voor de antwoorden en het schema Ari.
En inderdaad zal ik de workshop van gevorderden gaan doen. Ben nu zelf aan het klooien ermee en krijg wel een las, maar weet niet precies waar je de naald moet houden om een verbinding tussen twee delen te verkrijgen een hoekvorm. Maar oefening baart kunst, dus zal wel stevig oefenen worden, gr Caty.
Nooit geprobeerd is altijd mis.
Gebruikersavatar
Precious Art
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1108
Lid geworden op: dinsdag 15-04-2008, 9:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Precious Art »

De naald super scherp houden is ook heel belangrijk. De hoek waaronder je werkt ook. Ik heb de PUK 4 staan.
Zilver is heel erg lastig, dat werk precies andersom dan het goud.

Op de site van Lampert kun je inschrijven voor de nieuwsbrief. Daar staan allerlei tips en voorbeelden. Ook met foto's.

Groetjes
Precious
Groetjes,
Precious.

Maak fouten in het prettige besef dat de optelsom van je fouten "ervaring" wordt genoemd.
Marie B
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: dinsdag 10-03-2020, 13:19
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)

Re: Puk 3 vraag

Bericht door Marie B »

Graag zou ik van jullie vernemen of je een 2dehands puk3 toestel voor een starter zou aanbevelen of eerder afraden? Het toestel is weinig of niet gebruikt geweest.
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Puk 3 vraag

Bericht door Sinterklaas »

Volgens mij heb je ook een Argon fles nodig. Die moet je dus wisselen of laten vullen als ie leeg is. Dus houd ook rekening dat die kosten ook erbij komen.

Puk is wel heel handig om te hebben. Oogjes dicht pukken ipv solderen. Onderdelen fixeren voordat je ze afsoldeerd ipv met binddraad oid.
Plaats reactie