Puk 3 vraag

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Aspasia schreef: En een vriend van mij zei dat je die wolfraam staafjes gewoom in een shop moet kopen waar ze lasapparaten verkopen.
Gr Freddy
Daar heb ik wel vaak een "bedonderd" gevoel bij gehad, dat spul wordt overproportioneel uitgeprijst omdat je het nergens anders kunt bestellen (denken ze dan).
Ik zal eens vragen bij de lui waar ik zuurstof haal, die hebben ook heel veel lasapparatuur.
Mischien verkopen ze het wel aan de meter :)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Jerry Hoogeman
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 112
Lid geworden op: dinsdag 20-02-2007, 22:55
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Almere
Contacteer:

Bericht door Jerry Hoogeman »

Beste Daniel,

Ik heb ook nog een stel workshop van Lampert waar echt wel instelingen voor de Puk worden aan gegeven.

Deze worden bij de nieuwsletters gestuurd. Dit zijn PDF bestanden, kan ze evt. per mail sturen.

Jerry.
Het wordt zoals je het maakt....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Jerry,

Misschien heeft hij door de kerstdrukte het een en ander over het hoofd gezien. Als je ze wilt mailen zou ik dat zeer op prijs stellen.

Groeten,
Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Misschien dat de Orion meer gegevens vertrekt. Ook wel een mooi ding.

http://www.ganoksin.com/benchtube/video ... Operations

en er staan weer nieuwe video's op de benchtube mn over het pukken dus.

ari
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Maar een ring op maat maken doe ik sneller en beter zonder Puk.

http://www.ganoksin.com/benchtube/video ... g-Resizing

ari
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Leuke filmpjes. Alleen nog geen instellingen, En idd op de oude manier solderen gaat v??l sneller.

Vandaag maar eens een paar poten opgedikt met de immi-puk. Zonder argon. (Grof 2, fijn 4.) Michroscoop 20 X.
1e in 2 tikken. 2e, zat er net naast, zirkonia deels gedesintergreerd :P . 3e, 1e tik andere kant van de CZ creatief om zeep gelopen.
20 minuten zitten klooien. met lagere instellingen.
begon wel wat te worden maar toch.

Ik heb een nieuwe CZ gepakt en met gewoon soldeer de pootjes maar verdikt. 3 minuten voor 4 poten.
:P
Ik moet nog een beetje oefenen.
Overigens ziet hier wel een redelijk goede gebruiksaanwijzing bij ( denk ik), want hij is in het chinees. :lol:
Helaas kom ik niet verdar dan foe yong hay en baby panggang. oid. :roll:

Groet Ruud

Het volgende filmpje zal nu wel binnen zijn. Ietsje traag ](*,)
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Dat is nummer 34 :D :D
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

FF serieus. Ik beschouw de puk/ immi als een handig hulpmiddel maar het leverd geen stevige resultaten op die we met solderen weten te bereiken. ff op z'n plaats zetten, okee en dan relaxt solderen.

Laatst een filmpje van ca een half uur bekenen, min of meer. 5 minuten :wink: 500 puntjes ofzo?
Pukken van een hartje. 2 puntjes om te fixeren en solderen was tig keer sneller.

Ik zal wel een oude zak zijn die vasthoudt aan kwaliteit, maar ik ga toch voor kwaliteit. En die vindt je toch in de oude technieken.

Open staan voor het nieuwe maar met veel scepsis. Want de ontwerper is geen goudsmid maar een electronica expert. ...
En wij stellen net even andere eisen.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ik zie het ook echt als een fixeer apparaat en absoluut niet als vervanger voor soldeer.

Bij sommige constructies is het erg makkelijk, neem bv een scharniertje van een broche. die klink ik niet meer, maar het asje puk ik even aan weerszijde, meteen mooi afgerond.
Omega oorclips idem dito. werkt heel snel.
Maar poten verzwaren met toevoeging van materiaal gaat ook prima.
Vind ik vaak beter dan enkel verzwaren met soldeer, dat slijt sneller. en sommige stenen kunnen helemaal geen warmte hebben en dan is het echt een geschenk uit de hemel.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Lapidee schreef: Overigens ziet hier wel een redelijk goede gebruiksaanwijzing bij ( denk ik), want hij is in het chinees. :lol:
Helaas kom ik niet verdar dan foe yong hay en baby panggang. oid. :roll:
Neem de gebruiksaanwijzing anders de volgende keer mee naar waar je de foe yong hay en de baby pangnang haalt. :D

ari
Gebruikersavatar
Raoul Vreeke
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 81
Lid geworden op: vrijdag 25-05-2007, 19:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Raoul Vreeke »

volgens mij zijn PUKlasapparaten en lasers ook niet bedoeld om delen die veel te verduren krijgen en ook dingen die minder belast worden zo vast te zetten dat ze niet meer nagesoldeerd hoeven te worden. bij ons worden bijvoorbeeld oogjes van sluitinkjes vastgelaserd en niet na gesoldeerd en wel meer van dat soort kleine dingetjes waar je niet mag of kan solderen. maar hoofdzakelijk wordt de laser gebruikt voor het even vastzetten van een verbinding om 'm daarna af te solderen.
bij solderen wordt de hele naad gevuld, waarbij je met pukken en laseren alleen de buitenkant van de naad hebt, dus deze is vaak ook heel erg bros en breekt daardoor heel snel af.

gr raoul
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Overigens, op het eerste linkje van Ari komt op 1.30 minuut nog wel een interessant fragmentje voorbij.
Een apparaat voor het zgn. fusion welding (waar het sterretje aan het steeltje gezet wordt) dit werkt volgens een ander principe dan de Puk.
Hierbij wordt een hoge stroomstoot door de twee te verbinden delen gejaagd waardoor door de weerstand tussen de 2 delen zoveel hitte ontstaat dat de delen aan elkaar smelten net als bij puntlassen.
Ik heb zelf al jaren zo'n apparaat in gebruik en het voordeel van dit apparaat t.o.v. de Puk is dat hij het materiaal optisch nauwelijks beschadigd.
Ik kan bv. bij een ring zo de oplegstukjes of een chaton fixeren in de juiste stand en dan afsolderen en je ziet geen laspunt.
Als je met de Puk een oplegstukje zou monteren moet je toch het randje en de scheen zichtbaar met elkaar versmelten hetgeen minder mooi is.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ik had zo'n ding staan nog van m'n vader met ook nog een grafiet electrode. Erg grappig om mee te spelen maar voor sieraden was hij minder geschikt omdat de weerstand van sieraden veelal te laag is.
Door een kortsluiting is die ooit overleden, maar ik heb er nooit goed mee kunnen werken.

Groet Ruud

Ook een ultrasoon las apparaat eens geprobeerd ging wel grappig door wrijvings warmte solderen / smelten maar ook die punten waren niet sterk genoeg.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Lapidee schreef:Erg grappig om mee te spelen maar voor sieraden was hij minder geschikt omdat de weerstand van sieraden veelal te laag is.
Voordat de Puk uitgevonden was had ik al dit apparaat waar mee ik altijd succesvol delen aan elkaar hechtte en later afsoldeerde.
Ik bebruik hem al vanaf 1985 en ook nu ik een Puk heb zou ik hem niet graag willen missen en gebruik hem nog regelmatig.
Maaaaaaaarrrrr....... ik moet er inderdaad bij vermelden dat hij alleen voor goud te gebruiken is, zilver geleidt te goed om hechting te bewerkstelligen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Carabas
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 24-05-2007, 23:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Monnickendam
Contacteer:

Bericht door Carabas »

Bijou geeft op 10,11,12 mei workshops. Misschien handig.
Carabas
Plaats reactie