Een lijstje

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
danu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 26-12-2008, 10:41
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Leeuwarden

Een lijstje

Bericht door danu »

Ik hoop dat het geen probleem is dat ik alles even in 1 onderwerp gooi, anders raak ik straks de draad kwijt. Ik heb als beginneling nog een lijstje vragen waar ik niet helemaal uit kom, ik hoop dat er hier iemand is die een antwoord voor me heeft.

Wat maakt materiaal geschikt om als mal te gebruiken, welke temperatuur moet het maximaal aan kunnen om geschikt te zijn voor metalen met een niet al te hoge smelttemperatuur? In princype kan ik via mijn werk aan nagenoeg alles wel komen op "malgebied", helemaal nieuw ben ik daar niet in.

Wat voor opties heb je om als particulier aan materiaal te komen (zowel edel als onedel). Stenen red ik dan nog wel maar voor de rest heb ik werkelijk geen idee wat voor opties er zijn.

En de laatste voor nu nog even, iemand nog tips waar ik als beginner absoluut aan moet denken/niet moet vergeten of in huis moet hebben? Ik heb wel het een en ander aan boeken liggen maar mijn ervaring is toch dat die altijd verouderd zijn want de tijd staat (gelukkig) niet stil. Wat dat betreft hecht ik meer waarde aan de mensen die er middenin zitten. Dus als iemand nog dingen weet of de moeite wil nemen om te antwoorden dan waardeer ik dat ontzettend.

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

*1 Hoe wil je je mal gebruiken? wil je er een prototype (gietmodel) van maken, wil je een mal waar je iets in kunt gieten en wat wil je er vervolgens ingieten (Tingieten, giethars, zilver???)
Je hebt verschillende types mallen die ook weer voor verschillende doelen of bewerkingen toegepast zijn.
Is dus geen '??nduidig antwoord op je vraag te geven voordat jij je bedoelingen met die mal wat meer specificeerd.

*2 Als je bij een juwelier naar binnen loopt zal die al gauw een bak sloopzilver hebben staan waar je vast wet tegen sloopprijs wat grammen uit kunt kopen.

*3 Wat je in huis moet hebben???? wat heb je allemaal al en opnieuw de vraag wat precies ga je doen?
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
danu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 26-12-2008, 10:41
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Leeuwarden

Bericht door danu »

Misschien verkeerd geformuleerd van mijn kant maar ik bedoelde het dus eigenlijk letterlijk, welke eigenschappen maakt een mal (om in te gieten dus) geschikt als mal... En dan denk ik dus inderdaad aan het gieten van bijvoorbeeld zilver. Even terzijde van wat er al is gaat het me dus puur om de eigenschappen waar het materiaal aan moet voldoen eigenlijk.

En wat dat in huis hebben betreft, ik weet nog niet precies waar ik mee ga beginnen (komt wel). Maar had dus gehoopt op wat tips waar bijna iedere beginner zijn/haar hooft aan stoot zodat ik dat in ieder geval kan voorkomen :wink: . Ik kan er naast zitten maar volgens mij kan je met weinig heel veel als je maar weet hoe... Volgens mij kom je met twee stenen een spijker en wat schuurpapier al een heel eind als je de inspiratie maar hebt... maar misschien ben ik wel gek, dat zou kunnen :) .
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Danu. Gek?? Neeeh niet meer dan wij.
Idd kan je met weinig heel veel bereiken.
Maar.....
Wat wil je precies? plaat / draad gieten en bewerken. walsen enzo?
Sieraden meteen gieten in model. Lostwax / vormzand. ?
Alles bij elkaar al een paar honderd mogelijkheden, die hier allemaal wel kunt vinden op 't forum.
Bedenk eerst wat je wil en stel je vraag opnieuw.

Mensen zat die je willen helpen maar we gaan geen 300 pagina's inkloppen ( wat we al gedaan hebben trouwens) Alleen kan jij het niet vinden wat je zoekt en dat verbaast me niks.

Ruud

Als je dit forum zou kuisen van de grappigheden en onzin en de goede tips bij elkaar zet heb je een goed vakboek.
Dat beter is dan je kan kopen. Omdat er zoveel mogelijkheden zijn voor het zelfde probleem. Gelukkig aangedragen door vele vakmensen die weten waarover ze praten.
danu
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 26-12-2008, 10:41
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Leeuwarden

Bericht door danu »

Wat gereedschap betreft doe ik het eerst wel even met wat ik heb en ik ben er inmiddels achter dat een bankschroef toch wel erg handig is :oops: (heb even wat zitten prutsen met een stuk koperplaat om te kijken hoe ver ik kwam met wat ik heb aan gereedschap) maar wat die mallen betreft... ga het nog 1 keer proberen :wink: .

Ik heb wat leuke hittebestendige gietmaterialen voor handen en ik wil weten of ik daar (wanneer ik van het orgineel een mal maak van dit spul) zilver in zou kunnen gieten. Maar daarom wil ik dus graag weten wat zo'n mal moet kunnen hebben om geschikt te zijn voor zilver gieten. Sepia vind ik een hoop gedoe met weinig resultaat, rubber heb ik wel maar is erg duur. Maar er is iets anders (even de naam kwijd) welke gemakkelijk werkt, weinig kost en hittebestendig is tot 1600 (getest in 1600 graden voor een half uur zonder problemen). Zou dit geschikt zijn? of zijn er andere maleigenschappen die ik over het hoofd zie? Hoop dat het nu een beetje duidelijk is wat ik bedoelde, geef jullie trouwens geen ongelijk hoor... ik ben af en toe wat verwarrend :oops:

Ik heb al die paginas doorgelezen maar op deze is geen kant en klaar antwoord.

Ik ben nog niet zo bezig met wat ik verder wil dan dit, aldoende leert men en ik probeer eerst maar eens wat aan te prutsen met wat ik heb liggen voor ik een kant op ga. Op mijn wishlist staat nog wel een halssieraad die ik ooit zou willen maken, maar in plaat onbetaalbaar en in gieten zou het wellicht haalbaar zijn. Maar goed, first things first... eerst maar eens een fatsoenlijke naad kunnen solderen :lol:
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Danu, als je het materiaal voorhanden hebt is het het gemakkelijkste dat je dit gewoon even uitprobeerd met een ??nvoudig model, dan weet je het.
Als je iets zoekt waarmee je verschillende vormen kunt maken en afgieten is de Delftse Gietmethode waarschijnlijk iets voor je (maar mischien ken je het al en bedoel je het niet).
Te bestellen bij Bijou Moderne.
http://www.delftclay.nl/
http://www.delftclay.nl/index.php?page=delftclay&hl=usa

(Bij de laatste link kun je demo's aanklikken)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Smelttemperatuur van 1e gehalte zilver ligt toch rond de 900, dus zou materiaal die tot 1600 iig kan best geschikt kunnen zijn. Probeer het en laat het resultaat eens zien!
Plaats reactie