Witgouden scheen, met geelgouden zijkanten en zetkastjes.

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Daffy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: donderdag 08-05-2008, 20:14
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Witgouden scheen, met geelgouden zijkanten en zetkastjes.

Bericht door Daffy »

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem, en hoop van harte dat jullie mij kunnen helpen met wat tips. Het gaat om mijn eerste werkstuk met WITgoud, en ik ondervind dus ook een hoop problemen. :oops:

Op een WITgouden 585 basisring (vlak, vlak. vlak) moeten een aantal vierkante GEELgouden zetkastjes komen, en vervolgens moeten er aan de zijkanten van de ring ook nog GEELgouden opstaande randen (2.0 mm hoog) komen.

De witgouden ring is een al bestaande ring en dus weet ik de exacte samenstelling van het goud niet.
(Ik begreep uit eerdere berichten over witgoud dat dat nogal belangrijk is) Wat nu???

De zijkanten voor de ring heb ik uit een 1.0 mm dik geelgoud plaat gezaagd, en de zetkastjes heb ik bij Bijou gekocht.

Bij mijn eerste poging begon ik met het solderen van een zetkastje (gebruikte boraxine en m'n exact soldeerbrander) Het witgoud werd roodgloeiend, en m'n hardsoldeer wilde niet vloeien :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: totdat uiteindelijk het zetkastje wegsmolt :cry:

Na herstellen, mijn tweede poging: i.p.v. op en soldeerplaat, heb ik het werkstuk op een soldeergaasje gelegd. Ik dacht dat het misschien ook beter was om eerst de zijkanten met hardsoldeer te doen, en daarna pas de zetkastjes met zachtsoldeer...
maar nu smolt ook de zijplaat weg!!!!!!! (en door het soldeergaasje heb ik ook nog een patroon in de zijplaat overgehouden.)

Wat doe ik fout??? LIgt het aan mijn brander? M'n soldeer? M'n vloeimiddel??

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Je legt de wit gouden ring onderop op een grofe stalen schuurspons (die met die krulletjes, pannenspons) en veel borax er tussen en zorgen dat de randen die op elkaar moeten komen heel schoon zijn(geschuurd) en dan de brander er op en ondertussen aan drukken en met middel soldeer er tegen aan leggen/duwen en ook aan de binnen kant.

Daarna doe je zetkastjes met zacht.

Probeer ook even de witgouden ring voordien uit te gloeien.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Daffy, ik kan er zo weinig van zeggen. Loop ff binnen met het spul dan kan ik het je makkelijker uitleggen.

Gebruik je geel of witgoud soldeer?

Ik ben geen fan van boraxine ( H??l Persoonlijk) om de zelfde ervaring.

Groet Ruud
Daffy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: donderdag 08-05-2008, 20:14
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Witgouden scheen, met geelgouden zijkanten en zetkastjes.

Bericht door Daffy »

Bedankt voor de snelle reactie Freddy.

:idea: Goede tip van die schuurspons!!

De randen die op elkaar moeten komen zijn alleen niet geschuurd, maar gepolijst, en daarna onder de kraan schoongemaakt met zeep.
Misschien dat hier onderdeel van het probleem zit?
Wat is de beste manier om gepolijste onderdelen vetvrij te krijgen?

Is het misschien ook slim om de zetkastjes voor te solderen, om smelten te voorkomen?

En om maar even op de zaken vooruit te lopen 8) ;
Heeft iemand nog goede tips voor het zetten van carree (smaragd, robijn & amethist) stenen?
Een leraar zei eens tegen mij dat het slim was om de hoekjes van het zetkastje aan de binnenkant een beetje uit te fraisen. (Om ruimte te maken voor de punten van de steen) Heeft iemand hier ervaring mee?

Met het uitgloeien van het witgoud, ontstaan er dan geen oxides?
Daffy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: donderdag 08-05-2008, 20:14
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Daffy »

Hoi Ruud!

Jij ook weer hier! Ik was al bang dat je er geen zin meer in had, omdat al je oude tips waren verwijdert.... :cry: (Waarschijnlijk is er ergens iets mis gegaan!??)

Ik gebruik geelgoud soldeer. Dat is beter toch of niet?

En ik loop graag even bij je binnen om het te laten zien, alleen heb ik het vermoeden dat het ook aan de brander ligt. En die ga ik uiteraard niet meeslepen....:wink:

Groetjes,
Daffy
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Met geelgoud soldeer moet het probleemloos gaan.

Idd was er met de berichten wat mis gegaan. Zoek en vervang werkte wat enthousiant.

Vloeimiddel, zal je probleem zijn. Brazetec, Fu40, Diewersol, borax, Boorzuur zullen het allemaal wel goed doen.

Exact brander is perfect hoor , wel een beetje temperen, waarschijnlijk heb je een zelfaanzuigende brander, plak dan even 1 of 2 luchtgaten dicht, dan is je vlam minder heet maar bevat tevens minder zuurstof dus oxidatie van je witgoud.

Tip uit de oude doos. :wink: .

Ruud
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Persoonlijk zou ik de zetkasten niet solderen op de witgouden ring maar door de witgouden ring heen en wel aan de binnenzijde. Gewoon met geel zacht afsolderen en doorsolderen. Maar wellicht was je dat al van plan.
Je hebt de witgouden ring al op breedte, anders kan het handiger zijn om een geelgouden ring over de witgouden te schuiven en af te solderen dan zoals je het nu gaat doen met alle risico's van verschuiven en extra afwerking.


succes



ari
Daffy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: donderdag 08-05-2008, 20:14
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Daffy »

Ari schreef:Persoonlijk zou ik de zetkasten niet solderen op de witgouden ring maar door de witgouden ring heen en wel aan de binnenzijde.
Helaas is dat niet mogelijk omdat er een inscriptie aan de binnenkant zit, maar ik snap wat je bedoeld.... Voor de volgende keer misschien van toepassing. :D
Daffy
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 21
Lid geworden op: donderdag 08-05-2008, 20:14
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Daffy »

Lapidee schreef: Vloeimiddel, zal je probleem zijn. Brazetec, Fu40, Diewersol, borax, Boorzuur zullen het allemaal wel goed doen.

Exact brander is perfect hoor , wel een beetje temperen, waarschijnlijk heb je een zelfaanzuigende brander, plak dan even 1 of 2 luchtgaten dicht, dan is je vlam minder heet maar bevat tevens minder zuurstof dus oxidatie van je witgoud.

Tip uit de oude doos. :wink: .

Ruud
Ga het dan nu met ander vloeimiddel doen.
M'n brandergaten had ik inderdaad al eerder afgeplakt...... Maar hoe ga je dan die oxidatie tegen??? Gewoon goed afdekken met vloeimiddel zou toch voldoende moeten zijn??
Plaats reactie