Zilver rood geworden

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
heike
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 18-11-2006, 22:45
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Zilver rood geworden

Bericht door heike »

Heeft er iemand voor mij een oplssing,Heb na het solderen mijn zilver in het bad gelegt om schoon te maken ,maar nu wil het geval dat het helemaal rood geworden is ,wie weet hoe ik dat weer weg kan krijgen ,( heb het weer in een nieuw bad gelegt maar dat hielp niet) zonder schuren
Al vast bedankt voor jullie antwoord
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Heb je met binddraad gesoldeerd en dat er aan laten zitten voor je het in het bad gooide?
Want het is de ferro reactie van het binddraag met het vloeimiddel dat er voor zorgt dat je metaal roze is geworden.


Schuren/ polijsten haalt t weer weg is mijn ervaring
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
heike
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 18-11-2006, 22:45
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door heike »

Erika bedankt voor je antwoord ,Nee dat heb ik niet ,maar ik ga het proberen met polijten want het schuren is een gebed zonder end,het zijn allemaal kleine plaatjes van 1.5 bij 2.5 met kleine ringetjes er op en dan 14 keer ,
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

En je hebt t allemaal van zilver gemaakt het is allemaal non ferro metaal?

Dan heb je kans dat je bad vervuild is.
Maar je hebt la een nieuw bad he,.

Als je ze verwarmd en dan witkookt mss dat het dan ook nog eraf gaat,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Heike geef eens wat meer prijs, is het een armband die jezelf hebt vervaardigd of was het een bestaande armband waar je aan gesoldeerd hebt.
In dat laatste geval kan het ook zijn dat er een galvanolaag op zit, ze noemen dat wel eens "gerhodineerd" zilver en de laatste tijd is dat ook inderdaad vaak rhodium.
Maar in het verleden was het een soort glansnikkellaag die ontzettend rood kookt.
Ik weet niet waarover je allemaal beschikt maar je zou hem kunnen trommelen in de kogeltjes, dit geeft bij mij vaak alweer een schoon resultaat.
Of als je over een trommel met kleine slijpsteentjes beschikt (afbraamtrommel of wetgrinder) kun je hem daarin "afslijpen"en daarna gloeien en weer met kogeltjes bruneren.
Ook heb ik het weleens weer wit gekregen door er een koperdraadje om te wikkelen en dan een halfuurtje in het (gewone)verzilverbad te hangen en daarna te trommelen.
Dat laatste is een soort kontaktverzilering er komt dus een laagje fijnzilver op maar daaronder zit nog de rode laag, dus niet polijsten dan!!
Maar je moet toch iets in je bad hebben meegekookt wat ijzerhoudend is anders kan het niet rood worden (een "verstopt" kogeltje uit de trommel is al voldoende)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Willen: hij heeft aangegeven een amateur te zijn dus lijkt het me dat ie geen verzilverbaden heeft
Of een trommel?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
heike
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 18-11-2006, 22:45
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door heike »

Hallo ik ben inderdaad een beginner ,heb dat zilver 925 omgesmolten ,gewalst en in gelijke stukjes gezaagt,en moest er wat op solderen zilveren ringetjes ,daarna in het bad ,en ja toen werd het rood,alles was wel goed zilver,
Heb al meer gemaakt en daar nooit last van gehad
Het enige wat ik nu gedaan heb is de ringetjes er weer af en nog maar eens in een nieuw bad gekookt ,ja en dan maar schuren ,zit niets anders op
maar bedankt voor jullie reactie
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Ja, dat is vaak schrikken, gebeurt mij ook soms nog wel eens Heike, heb ik een stukje binddraad laten zitten en dan ja hoor, meteen alles wat er in je zuurbad ligt is rood. Maar geen nood: Als je de sieraden even in een oplossing van salpeterzuur legt ben je het zo kwijt. Even afspoelen en het is weer als vanouds.

succes


ari
Laatst gewijzigd door Ari op vrijdag 07-11-2008, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Erika schreef:Willen: hij heeft aangegeven een amateur te zijn dus lijkt het me dat ie geen verzilverbaden heeft
Of een trommel?!
Inderdaad Erika, dat had ik even over het hoofd gezien :oops: , overigens ging ik er van uit dat Heike een zij is en geen hij, nu dat nog even uitvogelen :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

hihi en ik ging van een hij, (hei-ke ;))

maar wie weet, mss kan heike zich even voorstellen :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
heike
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 18-11-2006, 22:45
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door heike »

Dat had ik al eens heel lang geleden gedaan ,maar ik wil het nog wel eens doen hoor
Mijn naam is dus Heike ,ben 65 jaren jong ,Ik doe aan zilversmeden op een kreatief cenrum in Hoek van holland,Maar dit zal naar aller waarschijnlijk heid wel het laatste jaar zijn ,want het bestuur heeft opgezegt,Jammer hoor .We hopen op een doorstart met een nieuw bestuur.En dan nog het probleem van een lokaal,nu verhuizen we steeds om de 3a4 jaar en dat schiet niet op want steeds moeten we het soldeer hok weer opbouwen ,de wals vart en derg: dingen

Salpeter zuur waar kan ik dat kopen?
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

nou das slecht van mij zeg.............ik ga t meteen opzoeken :)


salpeter zuur zou ik eens vragen bij de apotheek?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
heike
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 18-11-2006, 22:45
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door heike »

Ach ja kan gebeuren hoor ,ik ben niet zo erg druk met berichtjes ,maar lezen doe ik vaak wel,je kan er een hoop van leren
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

heike schreef:Dat had ik al eens heel lang geleden gedaan ,maar ik wil het nog wel eens doen hoor
Mijn naam is dus Heike ,ben 65 jaren jong
Afbeelding
OF

Afbeelding
??????????????????????????????????????????????????????? :wink:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
heike
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: zaterdag 18-11-2006, 22:45
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door heike »

HiHi

Afbeelding
Plaats reactie