Nieuwe bijzet voor zilver!

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ari
Alma heeft al een tijdje een mooie webwinkel.........

Bijou is al een tijdje aan t roepen dat ze een mooie webwinkel krijgen: eerst juli toen september en nu oktober volgens hun op 2 oktober.............ik denk dat ze die deadline nog net kunnen halen.

Ik Doe beiden :)



Even over die grenailles ik neem aan dat je hier alsnog gewoon mee legeert dus andere momenten van smelten voor het samengaan en ook gewoon borax of dergelijke gebruiken moet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Brilliante zilver

Bericht door Ari »

Technische informatie Brilliante zilver:

935/- Zilver + Tin, Zink, Indium en koper.

S.G. 10,31 g/cm3
Smelttrajekt 890-950 graden
Gegloeid HV 65 +/- 5
Halfhard HV 105 +/- 10
Hard HV 130 +/- 10

Thermisch Harden:
het werkstuk verhitten op 500 tot 600 graden en in water aflessen. Direct weer verwarmen tot 300 graden voor 4 tot 6 uur om de max hardheid te verkrijgen van 95 HV +/- 5.

Gieten: Giettemperatuur: 1020 +/- 20 graden
Moffeltemperatuur 580 +/- 30 graden

De legering giet het best als het 4 tot 5 minuten wordt doorgesmolten (zinkdamp vermindering) en eenmaal gegoten, 5 tot 10 minuten wachten met in het water dompelen.
Bij een volgende gieting minimaal 50% nieuw materiaal inzetten om de eigenschappen te behouden.

Bij gieten in een vacuum/druksmeltoven gelden de volgende waarden:
Vacuum: 0,9 bar
Druk: 1.5 - 2.5 bar
Atmosfeer: Argon
Giettijd: 4 tot 5 minuten

Centrifugaal gieten: Giettemperatuur 970 +/- 20 graden

Soldeer: Alle zilversolderen zijn bruikbaar. Het is wel belangrijk dat de soldeernaad zo nauw mogelijk aansluit.

Emailleren: Vanwege de aanwezighied van zink in de legering zal emailleren niet naar tevredenheid lukken.


In vergelijking tot normaal 1e gehalte zilver is Brilliante Zilver hoog aanslagbestendig, hoge glans en extreem wit van kleur.

Te bestellen sinds september 2007 bij Cookson Drijfhout.

Ari
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

is dat dan het zelfde als de aanslagarme legering die bij bijou te krijgen is sinds 2006 of 7?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Bericht door Ari »

Geen idee Erika, maar ik kwam deze informatie hier tegen en dacht ik zet het er even bij. Bijou praat over 925 en Drijfhout over 935, maar geen idee hoe betrouwbaar deze informatie is. Gewoon allemaal uitproberen welk materiaal het beste voor je werkt. Een onsje hier, een onsje daar vandaan.

Ari
Plaats reactie