Dikke witgouden ring

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Succes! En jij bent de baas he.
Soms kan het materiaal een beetje recalcitrant zijn maar het heeft te doen wat wij zeggen dat het moet doen!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Hoe meer je achter de bank zit en hoe meer vreemde dingen je probeert (en onthoud) en oplet hoe een ander het zou doen of heeft gedaan, hoe beter je word.

Als je als goudsmid alleen maar de zelfde dingen doet zoals alleen maar reparaties of alleen maar productie werk (Leon?) word je in je vakgebied wel goed maar je zal niet zomaar een all round goudsmid worden die van alles wat kan.

En er is genoeg te leren op het gebied van het goudsmid vak.

En je weet het Zwolle - Emmen is niet echt ver weg.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Lapidee schreef:Dat zie ik ff anders. Wij moeten leren hoe het metaal duidelijk te maken wat we willen en ons daaraan aanpassen. Als je aanpassings en leer vermogen hoog genoeg is wordt je een top goudsmid. Of zoiets :roll:
Ruud
Ja dat is wat ik bedoel.

Tis een samenwerking
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
goudsmid2be
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 22-09-2008, 8:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door goudsmid2be »

Aspasia schreef: Als je als goudsmid alleen maar de zelfde dingen doet zoals alleen maar reparaties of alleen maar productie werk (Leon?) word je in je vakgebied wel goed maar je zal niet zomaar een all round goudsmid worden die van alles wat kan.
Ik doe alleen maar reparatie bijna. En doe thuis wel wat voor mezelf en voor mensen die ik ken. Ook maak ik wel eens wat voor m'n ouders, die het dan proberen te verkopen (wat ook goed gaat btw). 8)


Voor de rest probeer ik m'n grenzen wel te verleggen, voor zover mogelijk. Maar moet nog veel leren dat weet ik wel. Handigheidjes enzo, en gewoon doen in plaats van overdreven erover na te gaan denken..

Leon
goudsmid2be
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 22-09-2008, 8:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door goudsmid2be »

Zo de ring in zilver is klaar. Alle gietgaten zitten dicht en is ook nog op de goeie maat. En is rond.
Maar heb toch nog weer ff paar vraagjes.
De ring zoals die nu is weegt 10 gram. Maar dat is met een massieve kop. Het is toch beter om de kop hol te maken. De kop eruit halen en een stuk plaat erover heen zetten waar de stenen in kunnen komen. Dat lijkt me de beste manier..
En hoeveel gram witgoud heb ik dan nodig. Heb ik dan 2 keer het gewicht nodig om het goed te krijgen?? Dus 20 gram??

Oh ja Aspasia: Zou ik volgende week zaterdag bij jou kunnen gieten in Zwolle?? Zou heel fijn zijn in ieder geval.

L?on
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Ja hoor je komt maar langs, alleen kan ik geen rubber mal maken van jou zilveren ring. Als ik zoiets maak dan doe ik dat gelijk in wax, dan kan ik hem gelijk opbomen.

Maar als je er wel een rubber mal van laat maken dan kan ik hem wel met de wasinjector vullen, dan kunnen je ook meer van die ringen maken (later in de toekomst)

Als ik mij zou zijn dan had ik de ring hol gemaakt, dus waar de stenen komen en het voorste deel van de scheen. Als je die uitgehoont hebt en je gaat dan gieten met goud dan denk ik dat hij rond de 10 gram komt, eerder boven de 10 dan als er onder.

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

je kan het omrekenen hoeveel gram het in houd zou worden als je alleen de ring neemt, er komt dan altijd nog meer materiaal bij voor de gietkop

Maaar neem het gewicht van de ring en deel deze door het soortelijk gewicht van zilver (de legering) is 10.4
en dat vermenigvuldig je met het s.g. van het materiaal; moet worden.
Witgoud palladium zit op 14.4. de s.g. van het goud van freddy weet ik niet welke s.g het heeft.

Ongeveer kom je dan op 14 gram witgoud/pd uit, maar dat is zonder de gietkop.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Freddy heeft het over uithonen, ik ken alleen het honen van cylinders van motoren dus ik weet niet welke apparatuur Freddy hiervoor te beschikking heeft.
Maar ik zou het zilveren model gewoon met een bolfrees onder de kop lichter maken en dan ook nog een gedeelte van de scheen naar onderen toe.
Even de ring in zo'n houten knijptang (wordt lekker heet aan de vingers) en dan eerst met een 5mm frees (afhankelijk van de breedte van de ring) het middendeel uitfresen en daarna naar de kanten toe met een freesje van zo'n 2mm.
Dan kun je er behoorlijk wat uitkrijgen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
goudsmid2be
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 22-09-2008, 8:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door goudsmid2be »

Aspasia schreef: Maar als je er wel een rubber mal van laat maken dan kan ik hem wel met de wasinjector vullen, dan kunnen je ook meer van die ringen maken (later in de toekomst)
Dat kan ik altijd nog daarna doen toch. Dan ga ik de zilveren ring uithollen en 20 gram goud heb ik dan toch wel genoeg aan inclusief de gietkop?? Met palladium of zonder?? Met is toch wat witter? Rhodineer hem zowiezo nog, maar als ze hem draagt blijft ie wat langer mooi.
Dan moet dat toch goed lukken denk ik.

Hoe laat komt jou het beste uit? En je zat toch achter de kerk in dat straatje?

L?on
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Hoe laat komt jou het beste uit? En je zat toch achter de kerk in dat straatje
Kom maar langs ik weet niet wanneer ik het druk heb en ik zit in de Korte Kamperstraat 18 inderdaad achter de kerk vanaf de Luttekestraat gezien.

Gr Freddy
Plaats reactie