Dikke witgouden ring

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
goudsmid2be
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 22-09-2008, 8:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Dikke witgouden ring

Bericht door goudsmid2be »

Hallo allemaal,

Ik ben beginnend goudsmid en heb een vraag gekregen of ik een ring kon maken. Het gaat om een dikke witgouden ring van casa gi. http://www.crooze.fm/de/lebensstihl-ber ... sen-2.html......
Kon helaas het plaatje nergens anders vinden. Het is het derde plaatje. De witgouden ring met 0,85 ct er bovenop. Heeft er iemand een idee of ik die ring kan gieten of krijg ik dan veel te veel te maken met luchtbellen tijdens het afwerken. Heb ook gehoord als wanneer je een blokje hout pakt met spiritus dat dat het zuurstof weg neemt. Kan ik dat hier ook toe passen??
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze mooie maar zeer uitdagende opdracht voor mij..

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
Daan
Actief lid
Actief lid
Berichten: 247
Lid geworden op: zondag 30-09-2007, 12:31
Ervaring: Overig
Woonplaats: Utrecht
Contacteer:

Bericht door Daan »

Je link werkt niet goed, en als ik zoek op die site kom ik op het volgende:
http://www.crooze.fm/nl/lifestylenieuws ... sen-2.html
Ik weet niet welke ring je bedoelt...
Misschien op hun website? http://www.casagi.com/
goudsmid2be
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 22-09-2008, 8:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door goudsmid2be »

Probeer eens te kopieren en in de internet balk te plakken. Dan doet hij het wel. Het is een witgouden ring met een strook diamanten bovenop. Het is het setje wat je daar ziet. Creool, hanger en een ring.
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Het is een ontwerp van onze zuiderburen, het is een heel mooi ontwerp maar ik denk toch dat deze ring open is aan de achterkant en niet zo zwaar is als hij er uit ziet.
Je kunt ook zien dat ze met de verloren wax werken en ik denk ook dat als je zo iets wil maken dat je toch ook met wax aan de slag moet ( die kun je ook in het olie zand drukken).

Als je de ring in wax maakt zou je hem kunnen opsturen naar een gieterij en hem daar laten gieten, maar hier leer je weinig van want dan heeft toch iemand anders je ring gemaakt.

Als je de wax ring door de helft zaagt (niet over de lengte) en deze 2x in olie zand zand giet (ivm open achterkant) en zet hem na gegoten te hebben weer in elkaar dan heb je de ruwe basis.

Dan moet je nog alles afwerken en ruimte maken voor de stenen.

Het mooiste zal zijn als je hem laat rodineren.

Als je nog vragen hebt?

Gr Freddy
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 958
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Zilvermaan »

is het dit plaatje?

Afbeelding
goudsmid2be
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 22-09-2008, 8:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door goudsmid2be »

Ja inderdaad ., dat is het plaatje. Het gaat dan uiteraard om die ring. Best lastig volgens mij.
Dus de ring is eigelijk open onder de zetting? Dat maak ik op uit je verhaal. Dus eerst de helf van de scheen gieten, en daarna de bovenkant gieten? Kan ik dan niet beter de ring | door zagen of kan ik hem beter -- door zagen? Heb al een model is was gemaakt. Die heb ik strak afgewerkt en is in principe klaar om te gieten. Kan ik dan niet de ring in 1 keer gieten of moet het echt in 2 keer?
Krijg ik als ik in 2 keer giet dan geen luchtbellen in het goud?

Thnx and goodnight :P
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Je kan hem beter | doorzagen, dus dwars door de zetting en midden door de scheen. Als je hem in gips wilt gieten moet je hem heel laten.

Als je de scheen ook open aan de achterkant wil maken dan druk je allebij tegelijk in het olie zand en giet je alles in een keer.

Maar die lucht belletjes waar je het over hebt die kunnen ook komen van het te heet maken van je goud.

En als je oud wit goud gebruikt heb je kans dat het bijna niet te gieten is en zeker geen witgoud in een koolstof bakje smelten.

Gr Freddy
goudsmid2be
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 22-09-2008, 8:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door goudsmid2be »

[Als je de scheen ook open aan de achterkant wil maken dan druk je allebij tegelijk in het olie zand en giet je alles in een keer.[/quote]

Dit gedeelte snap ik niet. Moet ik de scheen aan de bovenkant open laten zodat het gedeelte erin kan waar de stenen in komen?
En weet er iemand btw die de stenen voor mij kan zetten?


Ik wil kijken of ik hem in brusselse aarde kan gieten. Ik weet dat witgoud met palladium witter is, maar is dat ook makkelijker om te gieten of is met nikkel makkelijker te gieten?
Gebruikersavatar
Aspasia
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1336
Lid geworden op: maandag 02-06-2008, 21:20
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: zwolle
Contacteer:

Bericht door Aspasia »

Misschien Daniel Houwer die kan ze wel zetten maar dat moet je hem maar zelf vragen hij zit ook op dit forum.

Ik bedoel ook het brussels aarde of delftse gietmethode het gaat allemaal met olie zand.

Hier heb je een tekening hoe ik het bedoelde.


Afbeelding

En dan druk je de binnen kant van de ring in het aarde en dan maak je de mal af en kun je ze allebij tegelijk gieten dan heb je ook geen kleur verschil.

Misschien kun je ook gelijk aan Daniel vragen of hij hem kan rodineren dan heb je helemaal een mooie ring.

Gr Freddy [/img]
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik denk dat Freddy bedoeld dat je de ring in de lengte doorzaagt zodat je een lossende vorm hebt en die 2 helften na het gieten weer samen kunt stellen (toch? Freddy).
Maar dan moet je eerst al een model maken om te zagen en af te vormen, dit kan van zilver maar ook hout of kunststof.
Maar het zelf gieten van witgoud.... vergis je daar niet in.
Als je het doet om van te leren zeg ik meteen "zelf doen" als je het doet voor het resultaat en om nog wat te verdienen zeg ik "zoek een goede gieterij".
Hier in Nederland is dat Novacasting, maar mischien kan Ruud ( hier van het forum) het ook voor je verzorgen, dus even Ruud vragen....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik heb Freddy al meer horen zeggen dat ie witgoud zelf giet, terwijl mij dat is geleerd dat dat niet kan.

Nu weet ik dat ie een speciaal bijzet haalt maar ik weet dus niet of het te doen is met het goud wat ik heb liggen.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
goudsmid2be
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 32
Lid geworden op: maandag 22-09-2008, 8:20
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door goudsmid2be »

Oke bedankt allemaal. Ik ga het in zilver gieten en werk het af, en stuur het dan naar de gieter. Want het gaat me echt om het eind resultaat. Bedankt.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Lijkt me een verstandige beslissing.....
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie