welk zijn de juiste soldeergassen of gas + zuurstof

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
ellen
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zaterdag 12-05-2007, 23:22
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: DESSEL

welk zijn de juiste soldeergassen of gas + zuurstof

Bericht door ellen »

Dag,

Ik volg al enkele jaren les in De Wiele in Geldrop, en lees veel op de site, ik leer er elke keer van vooral technieken vind ik goed. Nu ga ik thuis ook een atelier inrichten maar ik weet niet goed of het noodzakelijk is om met zuurstof te werken en of met welke gassen. Ik hoorde propaangas in een bus met drukmeter. Wat denken jullie hiervan.

Groetjes Ellen
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Ellen,

Het ligt er een beetje aan wat je wilt gaan doen met je brander.
Voor het "standaard" werk kom je meestal prima weg met een propaantank en een degelijke universeelbrander. (propaan in een bus met drukmeter ken ik niet. Bedoel je daar die dingen van de gamma mee?)
Als je wat verder komt en met goud en chatons gaat stoeien word propaan zuurstof interessant.

Als je bij een goede zaak (Bijou Moderne of een goede ijzerwaren zaak b.v.) een brander en tank uitzoekt zorgen ze daar wel dat je met de goede drukregelaars en montage materialen weggaat.

Als je hier met de zoeken functie op "brander" gaat zoeken kom je een zelfde vraag als jij stelt ook tegen.
Veel mensen geven daar weer wat zij een fijne brander vinden.
Ik ben voor universeelbranders nog steeds een Sievert fan. Daar zijn veel branderkoppen voor te bestellen waardoor je alles kan van klein werk tot heel groot werk. Ik vind wel voor goudsmeden het handvat wat aan de grote kant.

Het liefst moet je kijken of je met verschillende branders even kan werken. Dat geeft de beste indruk. B.M. geeft die mogelijkheid. Anders word het bij goudsmeden aankloppen en vragen of je daar even terecht kan. Of hier op het forum even kijken wie bij jou in de buurt welke brander heeft.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Plaats reactie