Brons gieten (grond beginselen en veiligheid)

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik heb een originele Romeinse gesp gevonden. Hij is nog niet verstuurd, maar echt lang zal dat niet duren neem ik aan. Even wachten, maar dan hebben we wel wat 8)
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Inmiddels heb ik de butaan brander en een gietijzeren smeltkroes. Die laatste is lekker groot, een diamameter van ongeveer 9cm in de vorm van een kommetje.

Ik heb wat koper van de leidingen uit onze oude ketel genomen, en wat tin erbij gedaan. 54 Gram van dat koper en 4,4 gram tin. Het tin is overigens voor 97% zuiver, de rest is zilver. In die verhouding zou ik autentiek brons krijgen.

Verder zorg ik ervoor dat ik een mooie vlam heb en richt hem precies op het koper, maar na een half uur is het nog niet gesmolten. Lucht kraantje staat helemaal over en ik richt de "warme kegel" op het koper.

Hoe smelten jullie het koper etc met een butaan / propaan brander? Ik heb al iets over soda gelezen en hoe werkt dat?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Als ik het zo lees dan is de te verwarmen massa wel groot, het kan zijn dat je brander dan toch aan de kleine kant is.
Ik denk dat je als vloeimiddel het beste boraxpoeder kunt toevoegen, ik weet niet wat je nu hebt maar zonder een vloeimiddel zal het moeilijk gaan.
Ik heb laatst ook een behoorlijke portie brons moeten smelten maar ik was er een oven bij nodig.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik heb nu geen vloeimiddel dus mogelijk ligt het daaraan. Meerdere malen heb ik erover gelezen. Borax zou veel gebruikt zijn, maar hoe zit het met soda? Ik meen opgemaakt te kunnen hebben dat soda ook wel als vloeimiddel gebruikt kan worden. Klopt dat of niet? Hoe gebruiken jullie dat poeder dan, gewoon erop strooien en klaar, en hoe weet je hoeveel je moet gebruiken? Wat heb ik toch weer veel vragen :? :oops:

btw: ik heb nu een foto toegevoegd van de opstelling zoals ik die nu heb. Je ziet dat er geen kolen rondom de kroes geplaatst zijn, misschien zou dit wel moeten. Ook krijg ik as tussen de stukjes koper, maar ik neem aan dat dat tegen gehouden kan worden bij het gieten d.m.v. een plaatje wat je voor de giet tuit houdt? Als je opbouwende kritiek heb hoor ik het graag :)

Afbeelding
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik denk dat die as wel als slak bovenop komt drijven, die zou je inderdaad kunnen tegenhouden met een koolstoftaaf of verwijderen.
De opstelling die je hebt getekend heb ik geen ervaring mee, ik heb het destijds gewoon in een grafietkroesje in de oven gezet en moest daarbij nog het nodige geduld oefenen voor het vloeibaar werd.
Mischien scheelt het in jouw geval ook als je er een nisje van vuurvaste stenen omheen zet zodat de hitte gevangen blijft.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ah, fijn om te horen dat het as gewoon als slak boven de vloeistof gaat drijven. Ik zit dus nog met 2 ideeen. Namelijk de manier met een gasvlam in een oven en de manier met houtskool. Wanneer je verder bent met experimenteren hoor ik heel graag van je hoe het je is bevallen.

Ik zal morgen even kijken of ik wat borax via een apotheek kan kopen, heb trouwens ook al gezien dat deze site het ook verkoopt.

Voor nu zou ik nog graag weten hoe het borax precies gebruikt wordt bij het smelten en of mijn manier zou kunnen werken.

=D>
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Voor nu zou ik nog graag weten hoe het borax precies gebruikt wordt bij het smelten en of mijn manier zou kunnen werken
Je neemt een schone kroes, stookt hem heet, gooit er even zonder vlam wat borax in met speciaal het gietmondje en stookt weer verder. Als de kroes warm/heet is, brons erbij en verwarmen totdat het smelt. Moet zeggen dat als wij brons smelten in een houtskool vuur we geen vloeimiddelen gebruiken.

Of jou manier gaat werken hangt helemaal van je brander en je opzet af. Een foto van je vlam en je opzet zal een hoop duidelijk maken maar ik denk dat je er niet snel een succesvolle giet zal hebben zonder hulp. En zoals je leest komt die hulp als je wilt uit verschillende hoeken.

Groeten,

Daniel.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Latinitas,

Afbeelding
Dit zijn de kroesjes die wij gebruiken om brons in te smelten. Ze zijn lekker klein zodat ze snel warm zijn. Hier past al snel 200gram in en dat begint een lekkere hoeveelheid te worden om te gieten.
Meer is ook prima maar bij minder dan 100 gram krijg je afkoelings problemen. Nu vallen die weer mee als je met een brander werkt want dan kan je door de vlam uitgieten.
Afbeelding
Dit is het oventje wat wij gebruiken en het heeft deze vorm omdat de hitte dan mooi om de kroes blijft hangen. Als je dus je kroes niet verwarmt van de buitenkant af lekt het daar te veel hitte waardoor je nooit tot een smelt komt. En zelfs dan, de grootste hitte komt van 1 kant dus draaien wij het kroesje een aantal keer om te zorgen dat hij overal lekker warm is.
Afbeelding
Zo ziet het eruit als het brons bijna gesmolten is. De truc is dan even roeren met een wilgentakje om te zorgen dat de gassen uit de smelt verdwijnen, heel snel de kroes uit een bloedhete oven halen, de houtskoolbrokjes van de smelt afblazen en uitgieten. En daar heb je max tien seconden voor maar het liefst in de helft.

Nu legeerden wij vroeger altijd op het moment dat we wilden gieten. Koper smelten, en dan pas! je tin erbij. (Koper heeft een smeltpunt van 1080C en tin van ruim 230C De kans dat je wat tin verdampt of verbrand hebt tegen de tijd dat je koper gesmolten is is voor de hand liggend. )
Omdat dat toch vaak erg onhandig was en ervoor zorgde dat wij iest te vaak vloekend onze handen moesten koelen zijn we overgestapd op grote hoeveelheden (kilo of soms 2) te legeren en dat te gebruiken om later mee te gaan gieten. Tegenwoordig zijn we helemaal lui en kopen 10%tinbrons bij een gieter. (let wel, meeste brons gieters gebruiken een andere legering)

Ik heb ook wel brons gelegeerd met de propaan brander maar dat duurt soms best lang als je een paar honderd gram te lijf wilt gaan.
Maar het lukt. Denk er wel goed aan dat je een situatie kreeerd waarbij er niet al te veel warmte van je kroes af kan lekken.
Bouw dan van gasbeton blokken een oventje en het liefste een met mooie rondingen zodat je geen rare wervelingen krijgt waardoor je temp. verliest en blaas van de zijkant de vlam op en om je kroes heen. Van bovenaf kan ook wel, maar dan word dat ding zo heet en je hebt grote kans dat hij minder heet brand omdat hij lucht uit het oventje krijgt met minder zuurstof.
Zorg ook dat de hitte van de vlam aan alle kanten weerkaatst word zodat er niet teveel hitte verloren gaat. En het liefst een soort deksel. Nu moet er in een deksel een soort uitlaat zitten anders gaat je vlam uit. Zorg dat die uitlaat zo klein mogelijk is.
Ik kan zijn site even niet vinden maar er is iemand in eindhoven die van een metalen emmer en vuurbestendige deken aan de binnenkant een oven heeft gemaakt. Emmer met deken erin, gat in de boden en op de kop over een vuurvaste stenen bodem (gasbeton) brander bijna horizontaal van onderen de oven in en vervolgens even geduld. Hij was erg in zijn nopjes over het feit dat je met een relatief kleine vlam toch een boel kon smelten. Geen lekkage dus behalve door het gat.

Goed, hopelijk kan je er wat mee.

Groeten
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Goede uitleg =D> Ik heb hem uitgeprobeerd. Toch gaat het nog niet helemaal. Ik denk dat het aan het brandertje ligt. De versie die is aangeloten via een gasslang op een blauwe campinggaz butaan fles is inderdaad wat bescheiden. Het koper komt van waterleidingen waar mogelijk ook weer nikkel in kan zitten. Mogelijk zou het ook daaraan kunnen liggen wat theoretisch zou nikkel het smeltpunt moeten verhogen. Misschien zou ik beter wat koper uit elektrisiteit draad kunnen halen. Ik bel morgen wel even voor wanneer ik een keertje langs kan komen, dan zal het wel moeten lukken.

Zie ik trouwens goed dat de kroesjes geheel afgesloten zijn, op het schenk schuitje na?

Ik denk trouwens dat dit die site is waar je het over had: http://www.alexdenouden.nl/artikelen/alugieten.htm
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Zie ik trouwens goed dat de kroesjes geheel afgesloten zijn, op het schenk schuitje na?
Oeps, nee ze staan op de kop te drogen. :roll:
Die site is idd wat ik bedoelde.

Verder hebben wij ook aardig wat meters waterleiding en electradraad weggesmolten dus denk dat het je brander is.

Groeten
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ondertusen ben ik bezig geweest met het maken van de oven. Ik heb je ontwerp aangehouden, Daniel: 3 even grote blokken met aan de bovenste een "ontluchtings gat" tussenin een blok waar de kroes in kan en onderop eentje zonder gat. Het gat in het middelste blok is groot genoeg zodat aan beide zijden van de kroes nog ongeveer 2 cm over is. Dit is dan ook meteen de diameter van de brander, die ik nog nieuw heb gekocht gister. Misschien verduidelijkt dit plaatje iets:

Afbeelding

Wel zoek ik nog een goede manier om de brander op te stellen in de oven. Ook weer een tekeningetje bij gemaakt om het maar even duidelijker te maken. Welke situatie (1, of 2) zou het meest geschikt zijn om te gebruiken?

Afbeelding

Ik heb elders ook posts gelezen over het ombouwen van een zelf luchtaanzuigende brander naar een versie die op een compressor gaat. Waar ik dat las weet ik niet meer. Ik heb iig wel een eigen pompje die ca 6 liter lucht per minuut kan pompen. Dat is dus ca 1,2 liter zuurstof. Hoe doen jullie dat en kan ik dat zelf ook veilig uitvoeren? Misschien kan dat namelijk net de druppel zijn die het echt vloeibaar maakt. De nieuwe oven heb ik nog niet uitgeprobeerd dus of hij zonder zal werken weet ik niet vorheen kreeg ik het koper wel zwetend. Het lijkt mij wel beter voor de warmte opbrengst en dat scheelt weer tijd. Als het nodig is post ik wel even een foto van mijn brander.

@Daniel, hoe heet jouw propaan-zuurstof brander en wat kostte hij als ik het mag weten :) ?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Aight, kwijl kwijl: http://www.marktplaza.nl/Branderset-pro ... 089559.php . En betaalbaar, slechts een maandloon :) Wat denken jullie hiervan? En exuseer me dat ik zoveel vragen stel
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Inderdaad een maandloon Ruud :oops: Ik ben 17 en vakkenvuller bij de albert heijn, al 19maanden. En dat is niet echt jackpot helaas

Maar ik kwam ook dit tegen: http://link.marktplaats.nl/180254740
Hoe denken jullie hierover?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Plaats reactie