Brons gieten (grond beginselen en veiligheid)

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Brons gieten (grond beginselen en veiligheid)

Bericht door Latinitas »

Momenteel ben ik bezig met het maken van een replica van een romeinse militaire riem. Hiervoor moeten meerdere onderdelen van brons gegoten worden.

Ik heb zelf een kleine "gas forge" gemaakt. Zelf doe ik het mlo en daar gebruiken wij laboratorium kroesjes. Foto: http://www.labstuff.nl/contents/media/t_kroes.jpg Nu vraag ik mij af of deze wel tegen een vlam kunnen, zodat ik het daarin kan smelten. Ik gebruik geen acetyleenbrander maar eentje zoals dit: http://www.essaco.com/images/product/images/10862.jpg

Na mijn vraag of ik dat kroesje kan gebruiken zou ik nog wel willen weten hoe ik het verder moet doen. Met tin gieten heb ik wel wat ervaring maar niet met brons gieten. Wel heb ik nu na het lezen van een aantal berichten op het forum door dat de grootte van de kroes juist moet zijn aan het volume brons. Ongeveer 1/3. Ook weet ik dat het kroesje alvorens het smelten van de metalen voorverwarmd moet worden. Heeft iemand verder nog tips over hoe ik tewerk moet gaan. Ik ben in het bezit van een bril :)
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Latinitas,

Succes met je brander maar ik geef je weinig kans.
Ik weet niet welk brons je gebruikt, maar 10%tinbrons lijkt mij de juiste legering eventueel een procentje lood. Met dat brandertje gaat het niet lukken denk ik. Ik weet niet of je zelf je brons legeert, maar als ik dat doe doe ik het op de oude manier, houtskool en balgen. Koper heeft een erg hoog smeltpunt en met het tin erbij zakt het smeltpunt enigszins maar je moet eerst je koper smelten.
Thuis giet ik ook wel eens brons en ook voor het tijdsvlak van bronstijd tot 1100ad. Heb wel een iets grotere brander of een propaan zuurstof brander ter beschikking. Toch giet ik het liefst vanuit een houtskool vuurtje met aanjager of blaasbalgen.

Je kroesje moet het wel aankunnen denk ik. Ik maak de mijne zelf uit klei met magering van zilverzand of gebruik kroesjes van Bijou Moderne. Liefst mijn kroes helemaal vol dan maar voor een derde. Brons smelt een stuk lastiger dan zilver en zeker voor kleine hoeveelheden heb je voor je brons een aardige overtemperatuur nodig om van je kroes in je mal te belanden zonder vroegtijdig te stollen.

Ik weet niet hoe zwaar je riembeslag of waar je in giet (klapmallen, verloren was of delftse giet) maar als je me meer info geeft kan ik je wel van advies zijn denk ik.

Groeten,

Daniel.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb enige tijd geleden oren en een emplique voor een replica Europcup Tafeltennis gegoten en er is heel wat warmte voor nodig.
Met een brander redt je dat inderdaad niet.
Ik heb het in een oven gestookt en in Delftse aarde gegoten (zelf even een grote gietkast gemaakt).
Ik heb de brandplekken nu nog in mijn vinyl van het hete vallende zand :oops:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik ben het met jullie eens dat die brander dus niets uithaalt. Tin, lood en aluminium krijg ik er wel vloeibaar mee. Ik doe hem dus nog niet weg :P .

Ik heb eerst in klei een stuk gesp gegoten van soldeertin en deze later bewerkt. Mijn idee is om hem plat op de tafel te leggen midden in een houten omhulsel en er vervolgens een flinke hoeveelheid gips in te gieten. Later kan ik het dan als klapmallen gieten. Lucht kannaaltjes horen er natuurlijk ook nog bij.

Dit zijn de obiecten die ik wil gieten Het betreft alleen de gesp, dus de boog en het haakje in het midden. De plaatjes stans ik. Het volume van die boog is het grootst en ongeveer 10ml schat ik.

Ik neem wel aan dat de percentages uitgedrukt zijn in gewicht. (dus Cu 90% Sn 10% houdt in: 9gram koper en 1 gram tin?)

Dit is wat ik van plan ben. Voor het maken van die legering heb ik een aantal vragen: waar zou ik puur tin vandaan kunnen halen. Welke eigenschappen krijgt het brons als er veel tin en weinig tin in zit (qua uiterlijk en eigenschappen)? Hoe moet ik tewerk gaan?(houtskool met aanjager lijkt mij het best maar hoe werkt het?)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Het is inderdaad wel een optie om het te laten doen, alleen weet ik niet waar ik het kan laten doen en wat het zou kosten. Ik woon in IJmuiden in de buurt van haarlem. Het scheelt 10km
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik heb er 1tje gevonden :) Nu wil ik wel zelf de klapmallen maken omdat ik geen echte obiecten heb die je zo kan gebruiken. Zou het voldoende zijn voor een gieter als ik deze maak van voegmiddel wat ik met water heb gemengd, en vervolgens in een bakje met het obiect zou gieten. Ik ga ervan uit dat de wanden ca 2cm dik zijn?
Laatst gewijzigd door Latinitas op zondag 01-06-2014, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Het probleem is juist dat ik geen echte vorm heb. Ik heb het wel in tin gegoten maar er moet nog een klein stukje veranderd worden. Als ik die mal zelf kan maken kan ik dat zelf even veranderen. Het is niet veel werk, maar wel erg belangrijk voor het resultaat. Inmiddels heb ik een gieterij in Haarlem gevonden en een mail gestuurd. Nu nog even afwachten :)
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Voor ik het vergeet: heeft iemand nog een goed idee hoe ik het kan vergulden? Bladgoud is goedkoper dan een pasta maar moeilijk aan te brengen. De pasta is weer duurder maar steviger en makkelijker. Zou iemand kunnen vertellen waar ik deze pasta voordelig kan kopen en hoe het verguden met bladgoud en pasta werkt?
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Over het maken van de mal heb je een goed idee. Ik wacht sowieso nog even de reactie af van de bronsgieter die ik heb gemaild Anders doe ik dat misschien ook wel voor niets.

Ik ga ervan uit dat puur bladgoud zonder toevoeging wel het best en het meest autentiek zal zijn. Voor zover ik weet werk je bij het galvaniseren met cyanide baden die nogal giftig zijn. Hoe kan ik dit zelf het best oplossen. Als het echt te moeilijk wordt kan het altijd nog gedaan worden door een juwelier of een speciaal berijf ervoor. Omdat ik er vrijwel zeker van ben dat het erg duur zal worden zou ik het fijn vinden om te weten of jullie nog een idee hebben hoe ik het zelf kan doen. Elke manier van vergulden is welkom :)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie