Brons gieten (grond beginselen en veiligheid)

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik heb nog voor ? 1,91 per uur bij de AH :roll: Bij -20 lekker de diepvries vullen. Nu ben ik wel blij met 3,75 is tenminste beter.

Die kerel heeft als het goed is nu een email in zijn postvak, al vanaf 1 uur `s nachts. Ik hoop dat hij snel reageert. Ik denk dat de inhoud van die fles ongeveer 2 - 4 liter is? Zal dat genoeg zijn denk je?

Edit: en jawel er zit inderdaad 4 liter in de zuurstof fles. 190 bar. Dus dat zal ongeveer 769,88 liter aan gasvormig zuurstof zijn. Best wel fijn want het brandertje verbruikt ongeveer 80 - 100liter O2 per uur. Ik heb de nieuwe oven uitgeprobeert en heb net te weinig warmte om te smelten. Dus ik wacht jullie reactie even af, als die positief is koop ik hem. Van reduceer ventielen etc weet ik wel wat, maar kan iemand voor de zekerheid vertellen hoe het exact werkt (het aansteken)? Vanaf het begin?
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Latinitas,

Wat je bij mij hebt gezien is wel heel makkelijk maar ook vrij kostbaar in gasverbruik.
Een oventje bouwen zoals genoemd is net zo effectief alleen je moet eerst wat meer moeite doen. Met een grotere branderkop moet je tot een 200gram met gemak kunnen smelten. Voor de brander moet je in de onderste plaat een verdieping maken waar de brander mooi inpast met de branderkop in de goede hoek. Zeker als je later op de oude manier brons wilt gieten is dit de manier om verder te gaan.
Je moet gaan begrijpen hoe een vlam (hitte bron) zich in een kleine omgeving gedraagd. Als je straks met een leemoventje en houtskool aan de gang gaat is dat essentieel.

Als je eens samen wilt knoeien om je oven voor elkaar te krijgen, bel maar even. Ik denk dat ik dinsdag wel een paar uurtjes kan sparen.

'Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Latinitas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 159
Lid geworden op: vrijdag 16-05-2008, 0:57
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Capua Romanorum

Bericht door Latinitas »

Ik heb de grootst mogelijke branderkop gekocht en uitgeprobeerd. Ook die redde het niet, maar wel bijna. De oven heb ik wel zo gemaakt dat er een soort tornado van vlammen in komt. De brander heb ik natuurlijk op de grootst mogelijke ruisende vlam gezet, met luchtkraan helemaal open. De bovenkant was afgebold zodat een deel van de warmte in de kroes weerkaatst zou worden.

Ik ga het propaan zuurstof geval wel kopen, omdat hij ook zeker handig zal zijn bij andere dingen, waar houtskool even ingewikkelder is. Bovendien zal ik ook zeker dingen gieten die iets meer wegen dan 200gram. Het gasverbruik en de kosten daarvoor zijn niet echt een probleem. De brander heeft ongeveer 10 brand uren en eventuele gassen worden vergoed door mijn moeder, als compromis. Ik bof weer :) Woensdag haal ik hem op.

@Daniel, morgen moet ik weer werken :x Ik zou wel een keer willen kijken hoe je de kroesjes met zand en klei maakt. Ik ben ook even naar de baco geweest, meteen een paar porselijnen kroesjes gehaald. Heb er ook wel een paar voor jou :)
Pinge id nigrum - Rolling Stones!!
Plaats reactie