Hulp bij ontwerpje (goud gieten)

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Hulp bij ontwerpje (goud gieten)

Bericht door Janna »

Hoi,

Ik heb voor mijn zus haar verjaardag een ringetje ontworpen. Omdat ik op de Vakschool tot nu toe alleen nog in zilver heb gewerkt, wilde ik het in zilver laten gieten naar een wasmodel. Nu wil ze per s? goud. ;) Omdat ik hier nog nooit mee gewerkt heb, is het natuurlijk een beetje eng. Vandaar een paar vraagjes, ik hoop dat jullie ze willen beantwoorden:

Mijn ontwerp is een dun, simpel ringetje met erop een bloemknopje waarvan ik in was de drie blaadjes eerst recht omhoog maak, om ze na het gieten vervolgens om een steentje te kunnen buigen. Is dit mogelijk in goud? Moet je het eerst uitgloeien voor het buigen zoals bij zilver? (En kan dat met een klein handbrandertje?) Hoe dun zal ik de blaadjes maken? Een halve mm of nog dunner? (ik maak de blaadjes best breed, een paar milimeter) Maakt het hier (voor de zachtheid) uit voor welk karaat ik kies?

Alvast heel erg bedankt!
Groetjes, Janna
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Bedankt voor je antwoord!

Ik ga het wel laten gieten. Voor ik begin aan zelf gieten wil ik het eerst wel eens goed zien. Hopelijk krijgen we dat op school volgend jaar.

Dus een dikte van 0,3-0,5 mm is goed buigbaar na het gieten.
Moet ik het te buigen gedeelte dan nog uitgloeien voor het buigen? Of hoeft dat niet bij goud? En zo ja, kan dat met een handbrandertje?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 398
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Oh, dat klinkt wel erg fijn, dat je kunt buigen zonder eerst uit te gloeien. Had al allemaal smeltende doem-scenario's in m'n hoofd... ;)

Bedankt ook voor de tips over het afwerken!

Nu kan ik met een gerust hart aan de slag. : )
Plaats reactie