brander in brand

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
roos
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: woensdag 02-04-2008, 4:51
Ervaring: Overig

brander in brand

Bericht door roos »

hallo ik heb dus mjn brander aangekregen

het is dus de super ego geworden dus ik had het hele pakket gevraagd van super ego in het boek van bm

nu het eerste probleem is dat de knop niet goed sluit en dat het wat duurt eer de vlam uit is, dit is niet erg kan ik mee leven, maar vermits die knop zo zwaar sluit kan ik niet klein zetten en als ik kleiner zet tijdens het solderen gaat de vlam al uit,

dan volgend probleem, helemaaaaal niet zo prettig is, dat het hele handstuk en al in brand schiet,
dit is me al vier keer gebeurd en de laatste keer mijn wenkbrauwen erbij dus ik durf er nu nog nauwelijks naar te kijken

heb hem op de grond moeten gooien en een geluk dat mijn huis niet in brand stond

nu ik kan hem terugsturen, maar wie zegt dat de volgende niet hetzelfde is en het "laatste" probleem misschien aan mj ligt, de volgende keer sta ik mee in brand, hoor en ben er bang van geworden

weet iemand raad?

roos
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

lijkt dat er gas lekt langs de knoppen, dat moet niet kunnen en ik zou in elk geval BM even bellen om te vragen wat ze denken en wat je mss verkeerd doet.

Ik heb wel problemen gehad met de knoppen in het begin, maar dat was met nieuwe knoppen verholpen.

Heb je al gekeken waar de brander lekt? Met een sopje/schuim kun je het lek lokaliseren.


Voor de rest hoop ik dat de rest antwoorden heeft.
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
roos
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: woensdag 02-04-2008, 4:51
Ervaring: Overig

Bericht door roos »

bedankt erica maar nee hij lekt niet, alles nagekeken met sopje enz

net zoals ik hier had gelezen

ik had het hele pakket genomen om niet voor verrassingen komen te staan, maar toch...
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
roos
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: woensdag 02-04-2008, 4:51
Ervaring: Overig

Bericht door roos »

ruud erg bedankt om met dit mooie weer een sukkelaar te willen helpen, jij komt vast in de hemel

wel wat jij aanhaalde allemaal gedaan, had het topic gelezen van bellie die had hetzelfde probleem

die druk die versta ik niet, moet die dan steeds op twee blijven staan en krijg je dan nog voldoende warmte om te solderen?

en de handgreep daar staat dus een zwarte knop op, wel die blijft niet staan zoals ik die zet, de vlam gaat langzaam uit, en ik moet ook heel zwaar draaien om hem dicht te zetten en dan blijft hij nog een hele tijd branden, geen uur, maar wel misschien wel een minuut,
zou dit misschien zijn omdat hij nieuw is, en betert dit zware draaien, als het zich wat gezet heeft?

ik mag hem terugsturen van bm maar als dit niet nodig is, zoveel te beter h?

de brandblusser staat er vanaf dag ??n ( mijn plantengietertje in de aanslag- en steeds zorgvuldig gevuld-vriendin huis uitgebrand, sindsdien extreem voorzichtig)

daag ruud

roos
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

..
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
roos
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 31
Lid geworden op: woensdag 02-04-2008, 4:51
Ervaring: Overig

Bericht door roos »

bedankt ruud

en ik ben - sorry heb- gisteren al ge-bar-becued met mijn brander

als het lukt is dat nu gedaan

groeten

roos
Gebruikersavatar
Angelique
Actief lid
Actief lid
Berichten: 232
Lid geworden op: donderdag 19-07-2007, 10:39
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door Angelique »

roos schreef: de brandblusser staat er vanaf dag ??n ( mijn plantengietertje in de aanslag- en steeds zorgvuldig gevuld-vriendin huis uitgebrand, sindsdien extreem voorzichtig)

daag ruud

roos
Misschien een overbodige opmerking maar toch...het is niet altijd veilig om branden met water te blussen. Dus voor de zekerheid toch maar een 'echt' blusmiddel in huis halen?!
(zegt de vrouw die zelf ook nog geen brandblusser in huis heeft :oops: :wink: )
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

Ljikt me altjid goed om een brandje snel te kunnen blussen. Alleen zijn die kleine blussertjes volgens mij allemaal poederblussers, Schijnt erg slecht voor het gereedschap te zijn. Zelf heb ik er wel 1 staan, maar er hangt ook een blusdeken. Daar heb ik al vaker mee gewerkt en vind ik persoonlijk snel en afdoende werken.

Groet Ellie
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

zwz als je een brandblusser koopt dan altijd 1 vanaf 2kg, met een kleinere krijg je niet eens een sigaret uit :P

Ik heb hier een branddeken en een blusser staan, voor de blusser moet ik nog een goede plek vinden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Water lijkt me ook niet goed voor je gereedschap.....

ik had geloof ik eens stukje geplaatst over blusmiddelen. ga zoeken en dan strand
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ik heb zelf een schuimblusser hangen en ik weet niet of dat in alle gevallen de juiste is.
Wat ik wel weet is dat poederblussers inderdaad een poeder bevatten waarin veel zouten en agressieve chemikali?n zitten.
Ik denk als je die gebruikt dat je schade aan apparatuur en gereedschap op den duur net zo groot is dan een fikse binnenbrand.
Als leek zou ik zeggen en schuim of een koolzuurblusser, maar ik zal er mijn licht eens over opsteken want ik sta er nooit bij stil maar heb zelf wel liever de juiste blusser hangen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
glans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 29
Lid geworden op: vrijdag 13-04-2007, 12:15
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: het groene hart

Bericht door glans »

Wat zal jij geschrokken zijn Roos! brrrrrrrrrrr...

Op de opleiding kreeg ik het advies om een emmer zand neer te zetten om te voorkomen dat je je gereedschap na gebruik van een brandblusser waarschijnlijk ook weg kan gooien...zelf heb ik ook nog niets staan :oops: ...
Geen idee hoor :roll: ...maar 'k dacht: ik schrijf het er maar even bij... :P
(Verder goede tips hier gelezen over klemmen, drukregelaar en veiligheidskleppen...mijn dank hiervoor...)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Ruwas Sieraden schreef:
Angst voor die dingen heb ik allang overwonnen kwestie van opletten en gezond verstand. ( alhoewel heb ik dat wel :roll: )
Jawel Ruud, maar het gaat om de mate............ :lol:
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Plaats reactie