Welk gas kan ik beste gebruiken om te smelten??

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Audry
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 10-01-2008, 14:10
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Echt

Welk gas kan ik beste gebruiken om te smelten??

Bericht door Audry »

Ja ook ik heb een vraag, welk gas kan ik het beste gbruiken om zilver/goud te smelten. Butaan of propaangas. Alvast bedankt

Audry
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Werkt allebei maar de meeste goudsmeden gebruiken propaan.
Grote tank en een Sievertbrander met een lekker kop erop en gaan!
Let wel op dat je je kroes eerst even lekker heet stookt. Dat scheelt een hoop "door je zilver heen" je kroes verwarmen.

Succes.

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoe Erika en Willem dat doen weet ik niet, maar bekijk dit filmpje eens.

MOD Ingrid: deze code gebruiken: youtube-code ipv de normale img-code

Code: Selecteer alles

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZW56OX3lS6I [/youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=ZW56OX3lS6I

Deze man/vrouw gebruikt een veel te grote kroes voor een erg klein beetje goud. Daar bij nog eens een pishete vlam met een klein vermogen en hij verwarmt de gietmond niet.
Tegen de tijd dat hij giet heeft hij al wat goud verdampt.
Dan giet hij door een koude gietmond en als je kijkt zie je dat er een klontje goud in de mond blijft hangen.

Neem dus voor je smeltwerk een zo'n klein mogelijk kroesje. Het liefst die ronde schaaltjes van bijou. Kost wat meer voor de giettang erbij, maar die zijn erg snel warm en in het kleinste kroesje kan je echt een helehoop gieten. 100 gram of meer.
Heel belangrijk om snel te werken want dan heb je minder gietgassen (erg ongezond) en opname van je smelt van rotzooi.

Dus, Gietkroes lekker heetstoken (oranje) waar je smelt komt te liggen. Vooral onderin dus en bij de gietmond. Zilver er lekker snel in en gelijk de brander er weer op. Ik verwarm meestal via de gietmond of met de uitloop van de vlam naar de gietmond toe.
Als je oppervlak begint te smelten schud je voorzichtig je giettang heen en weer. Vrij felle korte bewegingen. Dan komt steeds even het nog niet gesmolten metaal direct onder je vlam en smelt dit sneller zonder dat er teveel verdampt. Zorg zowieso dat voor je begint alles op zijn plek staat en je gietijzer (indien je dat gebruikt) lekker warm is.
Als je het fliesje borax als een gek over je smelt ziet gaan kan je gieten. En in 1 vloeiende beweging giet je (liefst door de vlam) uit.

Groeten.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dit is in mijn ogen een heel verkeerde manier van verhitten.
Het gaat "van dik hout zaagt men planken" en het moet zo snel mogelijk vloeibaar zijn lijkt het.
Ten eerste heeft hij de verkeerde branderkop, hij gebruikt een gewone (grote) soldeerpit bij de Little Torch terwijl daar speciale branderkoppen bij te verkrijgen zijn om metaal te smelten.
Dat is een grotere kop met 5 uitstroomgaatjes ,ik zal eerdaags hier even een foto plaatsen maar mijn fototoestel zit momenteel in de Transiberi? Express tesamen met mijn dochter, dus nog even geduld.
Daarbij richt hij net wat Dan??l al zegt de pishete vlam direkt op het metaal, hierbij is het metaal vrij snel oververhit en krijg je poreusheid en pitten.
Ik smelt zelf ook altijd wel in een smeltbakje (i.p.v. een kroesje) dat gaat een stukje sneller.
Daarbij zorg ik altijd dat de hitte niet te snel weg kan door een paar soldeerstenen zo te stapelen dat het bakje er tussen ligt en je een soort nisje hebt.
Dan stook ik vooral de omgeving van het metaal heet met een zgn. bolle vlam (net iets minder zuurstof) zodat het metaal langzaam mee verwarmt wordt, ondertussen het smeltbakje licht schuddend.
Je loopt dan minder risico het metaal te verbranden.
Ook onder het uitgieten (wat in een snelle vloeiende beweging moet gebeuren) je vlam bij het metaal houden.
Om je smelt aanmerkelijk te verbeteren kun je (ik doe het altijd) een mespuntje Auropurifax (te bestellen bij Byou) toevoegen aan het reeds vloeibare metaal (even weer opnieuw opstoken tot goed vloeibaar voor het uitgieten).
Dit is een fantastisch middel welke je smelt opschoont en ook je metaal veel minder bros (zelfs soepel) maakt.
Als je bijvoorbeeld plaat of draad maakt zul je merken dat bij het walsen of trekken het metaal veel soepeler is en een veel betere kwaliteit heeft.
Of je bovenstaande met een goede propaanbrander of met een juist toegeruste Microflame doet maakt niet uit, het kan allebei maar vooral allert zijn het niet te verbranden.
Neem de tijd om te verhitten en speel met de vlam om het metaal heen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Ik gebruik speciale gietkop voor de brander niet deze.....dit is een gewone kop

Ik gebruik de vierkante bakjes, met de tang en verwarm rustig en naast het smelten van goud natuurlijk ook het gietijzer verwarmen, niet teveel oli?n en hopen dat niet niet ontploft, das me 1 keer overkomen op school.

De rest is al benoemd.

Dank je willen ik zal dat spul eens bestellen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Pas wel op met Auropurifax hoor, want teveel en het gaat niet goed.
Het is eigenlijk een ontslakkingsmiddel en geeft een nare zwarte meuk om je smelt heen als je het alleen gebruikt. Mespuntje is echt een mespuntje en geen theelepel!
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Inderdaad niet te veel Auropurifax maar de hoeveelheid die ik omschrijf heeft een erg gunstig effect.
Om dat "ontploffen" te voorkomen Erika zet ik altijd mijn gietmal een beetje schuin (een klein rond staafje messing o.i.d. van zo'n 4mm er onder) dan kan de lucht tijdens het ingieten langs de wand weg.
Ook heb ik in de losse plaat (de ene helft) van mijn gietmal kleine luchtkanaaltjes gezaagd naar de kant toe.
Dat ontploffen komt meestal omdat je lucht van bovenaf insluit bij het ingieten en het er bij het uitzetten toch uit wil.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Hoi Willem

"dat ontploffen" komt voornamelijk door condens in het gietijzer.
In een koud gietijzer krijg je erg snel condens als je er een vlam op richt. In een niet goed voorverwarmd ( of koud ) gietijzer zit condens of vormsdt zich bij een beetje hitte condens. Heet vloeibaar metaal erop en het verdampt meteen of vormt waterstof en zuurstof en zorgt daardoor voor een lekkere plof.
Ik heb nog een zakje thuis liggen waarin zich het resultaat bevind.
Gelukkig had ik toen (zoals het moet) een bril op! Wat je aan goud terug vind is bijna niet herkenbaar als goud! Liever je gietijzer te heet dan te koud.

Trouwens makkelijk te herkennen wanneer je gietijzer heet genoeg is. Vlam erop en je ziet bij een koud gietijzer condens op het oppervlak. Dit kan je wegsturen met je vlam. Als je nergens meer condens ziet is je gietijzer redelijk op temperatuur.

Dat je soms lucht vangt in je giet komt idd door te snel gieten en/of een te koud gietijzer. Maar het zal niet ploffen, hooguit spatten.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

wij hadden m waarschijnlijk te heftig ingevet, want hij was echt vet..
Resultaat in de, voorheen, dependance van de Vakschool schoonhoven extra beetje goud in de bakstenen muren...

Maar na veel meer gieten en oefenen en over de angst heen zetten ben ik er nu niet meer zo bang voor. Zorg dat ik het ijzer extra ectra goed verwarm, niet heftig invet etcetc
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Roetten jullie nooit je gietijzer?
Gebruik olie alleen voor witgoud.
Voor geel en zilver vindt ik roetten een veel beter resultaat geven.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Dit soort "explosies" waren mij niet bekend, waarschijnlijk omdat het bij mij nog nooit voorgekomen is.
Daarom dacht ik ook dat het spatten bedoeld werd en gezien werd als explosie.
Ik heb mijn gietmal sowieso op werkplaatstemperatuur natuurlijk en ik zet hem bij het smelten van het metaal altijd al in de buurt van de vlam.
Dat erg koud ijzer condens afscheidt was mij wel bekend maar ik had het nooi hiermee in verband gebracht.
Weer wat geleerd. :idea:
Overigens, ik gebruik mijn gietmal vaak zonder te prepareren maar soms roet ik hem even met een kaars.
Bij dat laatste kun je wel merken dat het soepeler langs de wanden gaat en minder aan de wand hecht.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
hellen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 953
Lid geworden op: dinsdag 09-01-2007, 12:33
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: gelderland

gieten

Bericht door hellen »

Je hebt het al eerder gezegd daniel: roeten, hoe doe je dat dan precies.
Ik gooi er ook altijd een beetje olie in.

Hellen :)
Passion meets Jewellery
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Een kaarsvlam roet best behoorlijk.
Ik gebruik meestal de propaan zuurstof brander met een redelijke flam. Het stuk gietijzer net boven de gele punt en het roet zal op je ijzer neerslaan. Liefst wel met afzuiging. Vooral belangrijk dat je het puntje van je vlam net onder het oppervlak houdt.
De laag moet er mat zwart uitzien.
Die laag zorgt ervoor dat de temperatuur neit gelijk wordt doorgegeven aan je gietijzer. Olie vergast een beetje en doet dan hetzelfde maar voor de metalen die geen problemen hebben met koolstof werkt roet een stuk beter.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6102
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

Daniel Houwer schreef:Roetten jullie nooit je gietijzer?
Gebruik olie alleen voor witgoud.
Voor geel en zilver vindt ik roetten een veel beter resultaat geven.
oke dat wist ik niet

Ik heb geleerd dat je gewoon of moest roeten of moest oli?n.
Oli?n vind ik makkelijker....althans.

Met roeten moet je een bolle vlam, kaarsvlam of van je brander zonder teveel zuurstof, laten likken aan je ijzer.
Houd eens een glas boven een kaarsvlam en je ziet het zwart worden...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Plaats reactie