Hoge druk gietwerk

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Hoge druk gietwerk

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Eljas
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 648
Lid geworden op: maandag 25-09-2006, 23:27
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: regio Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Eljas »

Zitten deze kleine bolletjes zilver op je oppervlak na het gieten? Ik kan me voorstellen dat de hogere druk (nadelige) invloed op het zilversmelt heeft. Zilver neemt in gesmolten fase nogal wat zuurstof op.

of

Vaak zie je bij het smelten van vijsel eerst allemaal kleine bolletjes zilver ontstaan. Zit het niet daarin dat je te smelten materiaal vijsel bevat dat wel smelt (dus er ontstaan kleine bolletjes) maar niet vermengt met het overige gesmoltn zilver. Tijdens het gietproces kunnen deze korreltjes voor de massa uit gaan en dan aan de buitenkant van het eindproduct komen te zitten.
Gedeelde ervaringen zijn de bouwstenen voor de toekomst....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
bellie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: donderdag 15-03-2007, 9:20
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: hengelo

Bericht door bellie »

ik heb op school een paar weken geleden een workshop vacuumgieten gedaan en mijn werk dat gegoten was zat ook vol met uiterst kleine bolletjes. ik heb hier verder helemaal niet over nagedacht en ze met een riffelvijltje verwijderd. maar nu ik dit lees, ga ik het toch eens aankaarten
Alles van waarde is weerloos
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Om bovenstaande redenen en omdat ik maar 24 uur in een etmaal heb besteed ik al mijn gietwerk uit (behalve het eenvoudige "Delftse
gietwerk).
Ik laat het altijd al doen in Duitsland en ik ben uiterst tevreden, voor een paar euro per afgietsel heb ik een topgegoten produkt zonder pitten en met gietgarantie. (rubbermatrijs ? 25 tot 28,-)
Ik heb in het begin heel veel productiewerk gedaan (moedermodel maken en produceren) daarbij ging het vaak om grotere aantallen.
Om dan zelf te gaan experimenteren en ook je gehalte binnen de marge van de Waarborg te houden heeft mij doen besluiten het niet zelf te doen.
En ik moet zeggen dat ik het ook niet mis, ik heb niet het gevoel dat ik niet alround ben omdat ik deze bewerking dan zelf niet uitvoer.
Zonder jezelf te verlogenen kun je soms (ook i.v.m. besteedbare tijd)
net zo goed(of nog beter) dingen uitbesteden dan zelf alles te willen doen, al is het wel prettig en flexibel als je het kunt.
Maar om meteen een complete gietinstallatie aan te schaffen zou ik als ik een beginnend goudsmid was zeker even over nadenken .
Natuurlijk ligt dat voor eenieder weer anders omdat we allemaal net weer anders in de sector fungeren maar ik noem dit even als mogelijkheid,om over na te denken.
In de buurt van Pforzheim zijn genoeg gieterijen te vinden (ja wat is daar niet te vinden....) en ze zijn betaalbaar, dat was in mijn begintijd de reden om het in Duitsland te laten doen want er waren slecht enkele Nederlandse firma's die het deden en die waren in vergelijking met Duitsland erg duur.
waren.
En ik vertel niks nieuws als ik zeg dat bij heel veel gieterijen de stenen al in het waxmodel geplaatst kunnen worden en gewoon meegegoten kunnen worden.
Bij een kleine serie scheelt dit ook weer het zetwerk, maar je moet het willen.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Een beetje maf is niet verkeerd Ruud, alles moet ook niet weloverwogen zijn wordt het leven alleen maar saai van.
Zo kocht ik in een zaak waar failissementsspullen verkocht werden ooit een schop-pers voor oudijzerprijs.
En ja dan heb je zo'n ding staan en wil je er wat mee, gevolg is dat ik nu al mijn fournituren stans, van zetkastjes van 2.5 tot 8mm, hangerogen in 2 maten , oplegstukjes, poussettes, brochescharnieren,insteekveren.
Ik heb zelfs een stempel van een kinderkopje (over maf gesproken) maar zag bij het meisjes model op tijd in waar ik mee bezig was......
En nog koop ik het ook vaak genoeg bij Byou Moderne omdat de tijd om te stansen mij ontbreekt (of ik heb er geen zin in).
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

Ik heb ook een gietinstallatie en ja ik kan ieder bijtreden dat het veel goedkoper is zeker als het over 1 of enkele stuks gaat(in groter hoeveelheden kan het soms wel aardig de moeite zijn het zelf te doen) .
Alleen ook ik heb die rare neiging alles zelf onder kontrole willen te hebben en dan moet je soms keuzes maken. Laat me dus soms ook verleiden om het te laten gieten en wat anderen prachtig gietwerk vinden is dikwijls voor mij rotzooi en je betaald er ook voor. Alleen kunnen ze soms bij bepaald werk het verschil maken omdat ze nog professionelere systemen gebruiken. Ga eens bij een tandtechnisch labo langs meestal kunnen ze je veel raad geven. Volgens mij is je temperatuur van je metaal nog niet ok . Bij kleine installatie wordt dit een moeilijk onder kontrole (meetbaar) te krijgen probleem. Verder zou je versteld kunnen staan van het resultaat van die speciale korreltjes om je legering te maken. Ze maken echt wel een groot verschil. Zeker voor zilver.

Verder is gieten veel ervaring en hangt het van stuk tot stuk en van legering tot legering af. Ook de juiste gips voor ieder metaal is van belang.

De eerlijkheid gebied me dat eigen gietwerk soms ook niet het gewenste resultaat opleverd maar dan kan ik alleen op mezelf kwaad zijn.

Mijn ervaring voor een goed resultaat:
1/ een zo glad mogelijk wasmodel. Alleen te verkrijgen met een degelijke kwaliteietsrubber(daar begint het dikwijls al in een gieterij) :evil:
2/ ronde gietkanalen, meerdere indien nodig in verhuoding met het stuk
3/**** de positie en de stand van je gietstuk in de cuvette en positie van je gietkanalen. eventueel een bolletje was aan je gietkanaal doen net buiten je stuk. Zo krijg je tijdens het gieten/akfkoelen voldoende voeding van metaal naar je stuk.
4/****voorbehandelen oppervlak met dreft om geen luchtbelletjes op oppervlak te krijgen bij het ingipsen
5/***gebruik degelijke gips voor het juiste metaal en volgens de juiste verhoudingen water/gips in een vacuummixer
6/ voldoende laten drogen. Liefst meerdere dagen
7/De juiste temperatuurcurve en met een juiste eindtemperatuur voor de juiste legering
8/ Gebruik steeds een nieuwe legering en een propere smeltkroes. Eventueel max 50% oud materiaal, maar liever niet.
Speciale korreltjes om je legering te maken geven een beter resultaat.
9/ de juiste temperatuur voor je legering (heel goed vloeibaar maar niet te heet. Boorzuurresten verwijderen voor het gieten. Gebruik geen borax
10/ zo snel mogelijk handelen als cuvette uit de oven is.
Afkoeling is te vermijden.
11/ in 1 teug je metaal gieten en voldoende langzaam laten afkoelen

Ik twijfel er niet aan dat je dit vermoedelijk allemaal al weet. Anderen hebben er misschien iets aan.

Groetjes
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie