Minimum temperatuur gips cuvette's

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Minimum temperatuur gips cuvette's

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

ik verwarm altijd eerst tot 732 en zak dan tot 640 graden voor 18 kt

Een mooie giethuid is naar mijn ervaring afhankelijk van:

- welk materiaal en legering je gebruikt
- de afwerkingsgraad van je wassen model
- de juiste temperatuur van je legering bij het gieten.
- ook een degelijke gips voor het welbepaalde materiaal is zeker van belang


Daarom gebruik ik altijd speciale korreltjes om mijn legering te maken met een beter gietresultaat tot gevolg. Ik volg dan ook de temperatuurinstructies van de fabrikant van de korreltjes.

Het beste resultaat krijg je natuurlijk onder vacuum maar dat zijn onbetaalbare installaties.

Goed gietwerk is het gevolg van een goed en evenwichtig stollingsproces.

Goed gietwerk is veel ervaring en zit hem in kleine details. Ben benieuwd naar anderen hun ervaring
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Rik VS
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 62
Lid geworden op: zondag 18-03-2007, 12:12
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Affligem

Bericht door Rik VS »

zeker interessant die gietinstallatie. Mag je me meer over informeren uit pure interesse.

De positie van je werkstuk in de cuvette is ook van belang. De fijne stukken ervan moeten aan de buitenkant zodat die eerst kunnen stollen. De gietboom het laatst (is ook het heetste punt van je cuvette) . De massa van je stuk krimp zodat ze elders materiaal moet zoeken en dan is het handig dat het dikste stuk het langs vloeibaar blijft en eventueel materiaal kan zoeken bij afkoeling buiten het stuk, anders krijg je barstjes in je werkstuk. Een bolletje buiten op je gietkanaal is hiervoor een goede oplossing. Gieten is veel ervaring en theorie. Alles is van belang voor een zo goed mogelijk oppervlak en hangt af van ieder stuk zelf (klein, fijn, dik groot) Dus ik kijk hier al uit naar eventuele tips van proffessionele gieters . :wink:

Tandtechniekers kunnen je zeker meer raad geven. Hebben een betere en meer theoretische kennis hierover. Heb daar al veel van geleerd.

P.s.: hebben er hier ervaring met slingergieten? zelf werk ik met een vacuum zuig systeem(tevreden over maar het kan toch nog altijd beter veronderstel ik)

Die temperatuur zal ik zeker eens uitproberen
Plaats reactie