gieten

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Gebruikersavatar
Audry
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 10-01-2008, 14:10
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Echt

gieten

Bericht door Audry »

Ik ga vanavond voor de 1e keer gieten met zilver. Ik heb eerst een mal gemaakt en daarna maak ik een afdruk in Brusselse aarde. Enkele cursisten maken ook een afdruk in Sepia maar ik zie dit heel vaak mis gaan en ik vind het stinken. Wat kun je het beste gebruiken om te gieten, en het makkelijkst.

Audry
Gebruikersavatar
sandra
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 149
Lid geworden op: dinsdag 16-01-2007, 11:06
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Zelhem
Contacteer:

Bericht door sandra »

Waar je het beste in kunt gieten hangt vooral af van het werkstuk wat je wilt maken, wat het doel is en of het lossend is.

Bij mij is gieten in sepia nog nooit mislukt en vind het derhalve een prettige techniek, maar het geeft wel veel rotzooi tijdens het verwerken en het stinkt idd tijdens het gieten. Wel heel leuk om structuur in je werkstuk te krijgen.
Als je een fijnere structuur nodig hebt, dan is sepia niks, dan is delftse gietaarde een goeie optie. Op het verbrandde gedeelte na weer opnieuw te gebruiken, dus goedkoop.
Brusselse aarde heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik niks over zeggen.

Waarschijnlijk zijn er nog tal van aanvullingen te geven op dit beknopte antwoord, maar daar hebben we hier genoeg andere leden voor. Verder denk ik dat er ook al heel wat informatie te vinden is op dit forum over gieten, waardoor je zelf al een groot gedeelte van je vragen kunt beantwoorden. Het is toch vaak een persoonlijke kwestie waar je voorkeur naar uit gaat.

In ieder geval succes met gieten vanavond!
groetjes Sandra.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Bedoel je geen Delftse gietaarde?

Mocht het echt brusselse aarde zijn, zou ik graag een stap voor stap van je zien. :P Daar heb ik zelf nog niet in gegoten.
Is het Delftse aarde, zorg er dan voor dat je geen ruw oppervlak meer hebt waar zilver gaat komen. Ruwe oppervlakken verbranden en spoelen mee met je smelt en vormen gietgallen in je werkstuk. Dit geldt zeker ook voor het gietkanaal! Juist dat alles moet zo glad mogelijk zijn afgewerkt.

Zilver giet fijn maar goud ook.
Waar je rekening mee zou kunnen houden is de kroes die je gebruikt. De lompe zware kroezen (vierkant) moeten erg goed voorverwarmt worden. Neem een zo klein mogelijke kroes (liefst de halfronde van bijou in hun speciale kroezentang) want die zijn lekker snel rood. Dan een snufje borax op een nieuwe kroes, laten smelten, afgewogen zilver erin, smelten en gieten.

Succes.

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1341
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

Hoe is het gegaan?
Gebruikersavatar
Audry
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 10-01-2008, 14:10
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Echt

Bericht door Audry »

Ik heb mijn ring gegoten en alleen de bovenrand is gelukt. Volgens alles zou ik te langzaam gegoten. Maar dat weerhoud mij erniet van om het nog een keer te doen al is het alleen maar om te techniek te beheersen. ( wij noemen dat Brusslese aarde het kan ook een andere naam hebben, 2 ringen gevuld mat aarde)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
olivier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 21-11-2007, 16:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Tongeren

Bericht door olivier »

Hallo iedereen.

Heb vandaag met michiel geprobeert om mijn zilveren ring te maken in goud door middel van sepia.

We hebben 6 keer geprobeert vooraleer we een iets of wat correcte vorm kregen.

Wat liep er mis: eerste keer was het goed gelukt dus alles mooi doorgevloeid, het enigste wat tegenviel was dat waar het gietkanaal zich bevond het goud zicht gelijk een soort cappilair effect zich had onttrokken van de vorm. resultaat overal moooi symetrisch behalve bij het gietkanaal daar kwam een extreme versmalling.

dan andere keren wou hij niet goed doorlopen. toen zei ik van maak het goud warmer, zo geprobeerd en toen hebben we weer last gehad van die ontrekking aan het gietkannaal.

Na 6 keer had ik eventjes gegoten, ik had dus een zeer smal gietpunt gemaakt die ook vrij hoog was dus voor extra druk.
Vervolgens de temperatuur van mijn goud ook extra opgevoegd en het resultaat was al iets beter. maar ik heb dus nogaltijd zo'n opzuiging bij het gietkannaal maar wel veel minder als ervoor.

waar kan die aan liggen?
olivier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 21-11-2007, 16:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Tongeren

Bericht door olivier »

aangietkanaal als je het dikker maakte kreeg het een feller aanzuig effect (dus meer vervorming) een dunner slanker en hoger gietkanaal gaf het beste resultaat.

voor een ring van +- 6 gram werd er 11 gram goud gebruikt.

luchtkanaaltjes waren massaal aanwezig.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Volgens mij passen je mal delen niet strak genoeg op elkaar.
Daardoor krijg je
waar het gietkanaal zich bevond het goud zicht gelijk een soort cappilair effect zich had onttrokken van de vorm]
dat geloof ik.

Bij statisch gieten (gieten met ontluchting zonder centrifugale of vacuum kracht) heb je alleen last van negatieve cappilaire werking als je teveel ruimte tussen je mal helften hebt. Nu heb je dat sneller bij ossasepia dan bij delftse giet methode. Toch is het meestal het resultaat van niet goed op elkaar afgestemde gietmal delen.
Zorg dus dat je malhelften perfect opelkaar passen.
Anders blijf je ellende houden.
The best things in life are still made by hand
olivier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 21-11-2007, 16:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Tongeren

Bericht door olivier »

nenene, perfect passen deden ze echt. maar dan ook echt wel Perfect!

ik gebruik tandenstoker stukjes zodat als ik ring erindruk je altij dezelfde verhouding hebt, en vervolgens steek ik kleine latjes via de zijkanten erin zodat ik eenmaal na het herassemblezen perfect de originele vorm heb.

denk hoofdzakeleijk dat dat cappilair effect heb door teweinig druk van het goud bovenop. maarja ik had niet meer goud.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Das oke,
Maar toch kreeg je "vleugels" of niet?
Goed op elkaar passende mal delen passen ten eerste goed opelkaar (vorm tegenover vorm) maar ook naadloos op elkaar.

Als je goud verliest doordat je "vleugeltjes"krijgt komt het doordat je niet genoeg druk hebt op de 2 mal helften.
Strakker op elkaar binden of klemmen zou een beter resultaat moeten geven.

Mocht dit niet zijn wat je bedoelt dan begrijp ik jou
maar ik heb dus nogaltijd zo'n opzuiging bij het gietkannaal
niet helemaal.

Groeten,

Daniel
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

.
Laatst gewijzigd door Lapidee op zondag 02-11-2008, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
olivier
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 16
Lid geworden op: woensdag 21-11-2007, 16:20
Ervaring: Overig
Woonplaats: Tongeren

Bericht door olivier »

Stinken maar nee :p


Oke denk dat je het idd verkeerd begrijpt daniel.

Dus ze zitten zeer goed op mekaar gedrukt ik heb geen naad omdat ze er niet perfect opzitten, de vorm is perfect overal .....
Behalve waar het gietkanaal de ring binnentreed , rond dit gietkanaal, dus in de vorm van de ring, is het goud opgezogen richting gietkanaal.
Als resultaat heb ik dus overal een mooie perfect passende gegoten gouden ring,overal even breed, behalve bij het gietkanaal daar is de vorm van mijn ring ineens een pak smaller. het is dus net alsof het goud dat nog in het gietkanaal zit terwijl het vloeibaar was en afkoelde een beetje goud terug opzuigt.

En hoe breder je de opening maak tussen ring vorm en gietkanaal hoe feller je deze opzuiging gaat krijgen.

Ik denk idd dat ik gewoon meer goudmassa nodig heb zodat de hydrostatische druk groter word en zo die opzuiging gaat tegenwerken.

Hoop dat het nu begrijpbaar is.


Zal mij eens informeren naar die delfse gietmethode, ervaring 0 daarmee:)



Bedank iedereen.
Gebruikersavatar
Daniel Houwer
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1472
Lid geworden op: zaterdag 04-11-2006, 13:32
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Haarlem

Bericht door Daniel Houwer »

Aha, dat bedoel je.

Het trekt niet echt "terug op" maar heeft last van het feit dat de druk van boven niet groter is dan de cohesie krachten binnen het vloeibare metaal.
Misschien kan je eens proberen (als je niet meer goud hebt) om je kolom te verhogen. Je gietkanaal langer maken dus. Houd ook in dat je het iets dunner moet maken. Het mooiste zou zijn als je bij een juwelier oud goud kan kopen tegen de oudgoudprijs. Zorg dan dat je trouwringen koopt. Die hebben doorgaands geen soldeernaad. Ofwel, zorg dat je schoon oud goud koopt zonder soldeer. Ik geloof 8,5 euro per gram momenteel maar het zou een euro meer kunnen zijn (14kt).
Jammer dat je niet kan slinger gieten. Dan heb je nauwelijks extra massa nodig.

Een tip voor de delftse gietmethode is, bespaar een hoop geld en koop je zand niet bij bijou maar koop bindolzand bij b.v. de Hazelaar in Soest of ergens bij jullie in de buurt. Is bijna 10x goedkoper en slechts een fractie grover. Nog een tip, koop liever de gietflessen ipv de alu gietringen. De gietflessen zijn veel goedkoper en zeker voor ringen meestal veel gunstiger voor de giet omdat je net als bij sepia verticaal doorgiet in plaats van haaks moet afbuigen.

Succes ermee.
The best things in life are still made by hand
Gebruikersavatar
Audry
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 28
Lid geworden op: donderdag 10-01-2008, 14:10
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Echt

Bericht door Audry »

Ja.ja na 4 keer gieten in Brusselse aarde is het gelukt. En ik ben er trots op. Woensdag ga ik hem afwerken en ik ga er een steentje inzetten en als het gelukt is zal ik hem jullie laten zien.
Ik zal dan ook de rest laten zien.

Gr Audry
Plaats reactie