Sieraden maken van brons

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
marijkepeeters
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 25-03-2021, 4:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Bangkok/Nijmegen
Contacteer:

Sieraden maken van brons

Berichtdoor marijkepeeters » dinsdag 01-06-2021, 6:25

Dag allemaal, ik ben nieuw op dit forum en een beginner in het edelsmeden. Ik zou graag ook sieraden maken van brons ivm de prijs en de kleur. Ik heb geprobeerd brons te smelten met een handbrander, maar dat ging erg moeilijk. Ik wil nog geen sieraden maken via casting, want zoals gezegd ik ben nog maar een beginner. Daarom mijn vragen:
1) De smelttemperatuur van brons is volgens mij lager dan die van zilver. Waarom is het smelten van brons dan toch zo moeilijk?
2) Heeft iemand tips hoe ik brons toch (evt met een handbrander) kan smelten?
3) Waar koop je eventueel bronzen plaatmateriaal en kun je dit dan makkelijk rollen/knippen?
4) Mocht ik aan bronzen plaat of draad kunnen kopen, is dit dan wel te solderen, of is dit ook heel moeilijk? En wat voor soldeer zou je dan moeten gebruiken?
Ik heb al soldeerpoeder gekocht, maar ik weet niet hoe ik dit kan gebruiken. Moet je dit mengen met water, zodat je het als een soort pasta kunt gebruiken? En zo ja, in welke verhouding moet ik het mengen dan?

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes, Marijke
Sinterklaas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 173
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Sieraden maken van brons

Berichtdoor Sinterklaas » dinsdag 01-06-2021, 20:05

Brons smelt temperatuur is hoger dan zilver!

Beter maak je gewoon sieraden van zilver. De prijs van zilver en brons is echt niet zo'n groot verschil.

Ik denk niet dat je het met een handbrander gesmolten krijgt. Misschien als je een hele kleine hoeveelheid hebt.

Brons is online wel te koop. Maar ik zou toch echt voor zilver gaan. Want zilver is makkelijk te bewerken. Brons daarentegen is heel hard en stug. Helemaal niet fijn om te zagen of te schuren.
Koop dan koper of alpaca(nikkel zilver)

Soldeerpoeder? Ik denk dat je vloei of afdekmiddel bedoelt. En dat je dus nog soldeer nodig hebt.

Mijn tip.
Begin niet met brons. Veel moeilijker te bewerken dan zilver, koper of alpaca of goud.
En kijk op youtube even wat filmpjes die uitleg geven. Als je Engels kunt dan zijn er echt heel veel handige filmpjes te vinden voor beginners en gevorderden.

zilver kun je bijvoorbeeld kopen bij:
BijouModerne
Herens & Herens
Drijfhout

Even aangeven dat je een student of hobbyist bent.
joep
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 193
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Sieraden maken van brons

Berichtdoor joep » woensdag 02-06-2021, 18:35

Hallo Marijke,

Brons is een mooi metaal om mee te werken.
Brons heeft inderdaad een echt mooie kleur.
Zoals bij ieder metaal moet je de manier van werken en bewerken iets aanpassen.
Ringen draai ik meestal op de draaibank.

Je kunt ook ringen maken van plaatstrippen.
Die strippen zet je rond en soldeerd de kopse kanten aan elkaar, dat is dan een ring.

Het solderen van brons kan met zacht en met hardsoldeer.

Ik zou zondermeer kiezen voor zilverhardsoldeer.
Als hardsoldeerzilver zou ik bij brons kiezen voor L-Ag55Sn.
Dit is een messing met 55% zilver erin.
L-Ag55Sn is een hardsoldeerzilver gemaakt om mooi te vloeien.
De cappilaire werking is fabuleus.
Zilverhardsoldeer geeft een enorm sterke verbinding.
Deze hardsoldering is ook goed smeedbaar.
Brons is heel goed soldeerbaar.

Soldeerpoeder gebruik ik zelden, maar werkt goed.
Verschil tussen poeder en pasta,
Poeder aanmaken tot een papje met spiritus, methanol, bronwater of schoon kraanwater.
Nadeel het blijft niet zo mooi zitten als pasta.
Weet je dit niet, weet je niet beter.
Pasta is vaak strijkklaar.
Ik kwast het pasta zuinig op en in de soldeernaad.
Alles wat daar buiten komt wordt knoei.

Brons smelten is een ander verhaal.
Heb je daar plek voor? Het stikt en het walmd.
De dampen bij het smelten zijn niet echt gezond.
Ben je ingericht op het smelten van metaal moet dit geen probleem zijn.
Brander,
Je hebt veel en vrij lang hitte nodig. Een dikke 1000 graden Celsius.
Een kroes in een beschutte omgeving,
een smeltoven op elektrisch
een smeltoven op gas
een oven op inductie.
Forse branders die genoeg hitte leveren zijn voor weinig geld te koop.
Heb je een beetje verstand van zake kan het misschien ook tweede hands via MP.

Ik heb even gekeken,
100% zilver is vandaag 740 euro per kilo in baar
brons rond massief 23 doorsnee x 500 mm lang 55,70 euro
brons rond massief 36 doorsnee x 500 mm lang 127,91 euro
Brons is vaak bij metaalopkopers te koop tegen kiloprijs.

Succes Marijke
Heb je vragen
is er hier altijd wel iemand die een antwoord heeft.
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Sieraden maken van brons

Berichtdoor @tjuh » woensdag 02-06-2021, 23:57

Brons was zeker geen prettig materiaal om mee te werken (1,5mm dik).
Veel sneller uitgloeien bij walsen (+ het kost nogal wat kracht)
en zagen kostte ook meer moeite.

Dus voor mij een eenmalig project! maar resultaat was ik erg blij mee :tandpasta:
Bijlagen
P1050362.JPG
joep
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 193
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Sieraden maken van brons

Berichtdoor joep » donderdag 03-06-2021, 17:52

Bronzen sieraden

En zo liggen ervaringen ver uit elkaar.
Ik vind brons echt geen probleem net als ook aluminium, rvs, inconel etc.


Dit bronze ringetje heb ik vandaag als klein simpel voorbeeld gemaakt.
De ring is hier niet uit strip maar als draaiwerk.
De ring kan ik op iedere gewenste grote maken,
binnenmaat, buitenmaat en breedtemaat.
De ringsteek ik met een beiteltje op de juiste breedte af.
Het oneindig teken heb ik met een klein klompje zilversoldeer aan elkaar gesoldeerd.
Deze hardsoldering gedaan met een miezerig klein vlammetje.

En een zeer sterke hardsoldering.

Veel plezier
Joep
Bijlagen
20210603_112412a.jpg
20210603_111547a.jpg
20210603_110950a.jpg
20210603_110354a.jpg
Sinterklaas
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 173
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: Sieraden maken van brons

Berichtdoor Sinterklaas » donderdag 03-06-2021, 19:25

Zonder draaibank ga je er toch echt snel anders overdenken hoor Joep :)
Brons is wel te doen met de hand maar vergeleken met zilver of goud word ik er niet gelukkig van.
joep
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 193
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: Sieraden maken van brons

Berichtdoor joep » donderdag 03-06-2021, 19:45

Brons is wel te doen met de hand maar vergeleken met zilver of goud word ik er niet gelukkig van.

Niet alles
is voor iedereen een probleem.
Ieder zijn of haar eigen ding.
Sommige mensen willen vooruit en meer.

Ik hou er van een probleem te verhelpen of omzijlen.
Ik zie een probleem als een echte uitdaging.
Vaak komt hier ook uniek werk uit voort.

Wat iedereen hier aan kennis, kunde en gereedschappen heeft,
Dat weet ik niet.



Verder hou ik er niet van lezers van berichten hier bang te maken.
(Zeker niet nieuwe leden.)
Dat demotiveerd enorm.
Nieuwe leden haken soms hier op af.

Gewoon verder.
Ben je het niet eens met mij?
Prima...


Veel plezier,
Joep

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten