19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
Plaats reactie
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Bericht door Maryluz »

Hoi,
Ik probeer een geelgouden ring met daarover heen een witgouden scheen te solderen. Het is 14kt geelgoud met 19kt witgoud (zonder palladium) en met zacht geelgoud soldeer. De witgouden scheen heeft een schuin randje om het soldeer beter te laten vloeien. Wat is het probleem? Het Soldeer vloeit nauwelijks. Het soldeer verspreidt zich over de scheen, beide ringen worden roodgloeiend, maar het vloeit niet in het naadje. Zie ook de foto’s. Ik heb met harde vlam en zachte vlam geprobeerd, met blanka en met borax.

Wat doe ik misschien verkeerd?

Alvast bedankt voor de tips!
6A8F8A9A-9CC5-48D2-9727-A80951170FD2.jpeg
9D73C00E-B216-4CF7-AEF2-4FADFC274699.jpeg
marimar
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: woensdag 25-11-2015, 22:30
Ervaring: Professioneel goudsmid

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Bericht door marimar »

Ik had dat ook een keer met een witgoud legering met wolfraam waar een rood gouden draad in gesoldeerd moest worden. Bijoux Moderne adviseerde me vloeimiddel H-pasta te gebruiken. Daarmee ging het in ieder geval een stukje beter. Wel goed schoon werken, een strakke naad hebben en afdekken met blanka.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Bericht door Erika »

is het wel goed schoon binnen in de naad? even goed in ulstrasoon

En haal je de warmte wel, witgoud is roodgloeiend solderen over het algemeen , ga je heet genoeg ?
Blank is voor witgoud altijd wel een must dus ik zou 19 k waar nikkel in zit dit spul zeker gebrukken of boorzuur :)
Ik zou toch liever met hard of middel hebben gesoldeerd, Zacht is voor reparaties en als zwaktebod , in mijn wereld dan . Als er nu nog een reparatie , verkleinig/vergroting aan moet worden gedaan zit ik dus al met zachtsoldeer
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Bericht door Maryluz »

Dank voor je reactie. Goed om te weten dat roodgloeiend dus niet direct verkeerd is.
En ik had zacht soldeer gebruikt omdat dat eerder smelt en vloeit (hoopte ik). Zal het nu eens proberen met harder soldeer
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Bericht door Erika »

Ja maar sneller vloeien betekend niet altijd dat het beter is.....

Je probeert altijd zo veel mogelijk, zo lang mogelijk met hard t solderen en dat moet ook kunnen. Je solderingen die je doet, als je goed soldeert, gaan een vermenging aan met de omliggende metalen en zal daardoor weer een hogere smelttemperatuur krijgen. . Zachtsoldeer is in principe het laatste wat je kunt gebruiken. Dus als jij iets gloednieuw aflevert werk je met zulk hoog mogelijke soldeer. Dus hard en dan middel en je probeert zacht te negeren .


en witgoud is als snel roodgloeiend, maar dat lijkt me wel basiskennis als je in goud werkt b;)
Net zoals veiligheid en Waarborgwet (dus laten keuren) in de basis hoort denk ik :tandpasta:
Maar goed we helpen je graag hier want alles valt te leren natuurlijk,
Roodgoud solderen gaat ook weer aneders dan geel of wit :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Bericht door Maryluz »

Mijn ervaring met geelgoud is nog beperkt, witgoud nu voor het eerst. Dus ik kan zeker nog veel leren b:D
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Bericht door Erika »

Gewoon doen scheelt, mar de regel alles zo veel mogelijk met een zo hoog mogelijke smelttemperatuur solderen geldt voor alles. Dus of je koper soldeert of goud maakt het niet .
Zacht soldeer raak je als goudsmid bijna niet aan, behalve reparaties . Zo leerden we dat op de Vakschool schoonhoven. Zachtsoldeer mogen mijn cursisten eigenlijk ook niet gebruiken.


Is de capilaire werking voldoende oftewel heb je een strakke naad van 0.01mm ?
Dus de buiten ring soort geperst om de binnenring ?!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 154
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Bericht door Evert J@n »

en de vlam in de lengterichting op de scheen, niet dwars erop!
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Bericht door Maryluz »

Met dank aan de adviezen hier, én oefening baart kunst, het solderen is inmiddels gelukt!
Nog 1 probleempje: het geelgoud soldeer is op een plek doorgelopen over het witgoud. En omdat het witgoud een reliëf heeft, kan ik het er niet zomaar afschuren. Iemand tips hoe ik dat oplos?
0C937F3E-A439-46BD-A45C-C8C9E501D52A.jpeg
0C937F3E-A439-46BD-A45C-C8C9E501D52A.jpeg (16.17 KiB) 5263 keer bekeken
Sinterklaas
Actief lid
Actief lid
Berichten: 391
Lid geworden op: woensdag 02-12-2015, 21:07
Ervaring: Overig

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Bericht door Sinterklaas »

Je zult het reliëf moeten herstellen. Wat je kan proberen is om met een afgebroken freesje/boortje het op te ruwen. Als je dan de hele buitenkant doet ziet alles er hetzelfde uit.
Andere optie is om het te laten zitten en dan het witte deel rhodineren. Maar dat is prutswerk. Want als het rhodium slijt komt er dus op 1 plek geel te voorschijn.
Maryluz
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 25
Lid geworden op: vrijdag 02-06-2017, 21:48
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Contacteer:

Re: 19kt witgoud met geelgoud solderen lukt niet

Bericht door Maryluz »

Bedankt voor je reactie. Ik ga het dan inderdaad opnieuw opruwen.
Plaats reactie