Spiraal maken in zilver

Alles over overige materialen
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Spiraal maken in zilver

Berichtdoor goldenwonder » vrijdag 06-07-2012, 20:33

Afbeelding

Ik moet een logo in 3D in het zilver gaan maken voor een bedrijf dat transportbanden en productie trajecten ontwerpt voor de industrie. Nu wordt de buis gemaakt van RVS, maar de spiraal zal in het zilver gemaakt moeten worden. De hoogte van het object zal rond de 10 cm worden. Een spiraal van een massief stuk zilver zal dus te zwaar en te kostbaar worden. Maar hoe maak je nu een mooie gelijkmatige spiraal uit plaat? Wie van jullie heeft hier idee?n over? Kom er zelf niet helemaal uit en moet dus even op weg geholpen worden.
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Leonie
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 58
Lid geworden op: zondag 26-09-2010, 2:10
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Berichtdoor Leonie » zaterdag 07-07-2012, 0:26

Wat zijn de afmetingen dan? Klinkt groot!
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4141
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » zaterdag 07-07-2012, 9:30

Alleen uit plaat? hoe dik? of toch hol en rechthoekig?
Vertel even wat meer, net wat Leonie zegt, wat afmetingen van alleen de spiraal, dan kunnen we meedenken.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor goldenwonder » zaterdag 07-07-2012, 9:50

Het logo zal in dezelfde verhouding worden als de afbeelding. Dus 10 hoog zal ook ongeveer 10 breed gaan worden. Spiraal uit plaat opgebouwd, maar denk wel aan hol of rechthoekig. Maar ja....hoe maak je nu een mooie spiraal. Denk zelf aan het maken van een L-profiel. Daarvan de " bovenplaat " ongeveer 10 mm breed, uit strip van ongeveer 1,2 mm dik om goed rond te kunnen buigen. De "staande" strip van ongeveer 15 mm hoog, 0,8 dik er dan weer tegenaan solderen tot een L-profiel.

BTW....krijg net de opdracht om de offerte uit te breiden naar 2 objecten, want het gaat om 2 directeuren
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Berichtdoor Janna » zaterdag 07-07-2012, 10:29

Misschien zou je een U-profiel of een halfrond stuk strip (scharnierank?) kunnen maken, en dat rondbuigen/rondslaan om iets stevigs van hout of staal? Allebei de profielen met het open gedeelte (pootjes) tegen de binnenvorm aan, zodat je kunt slaan op het platte of bolle gedeelte.
Of gaat dat kantelen, denk je?
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1131
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Berichtdoor Ari » zaterdag 07-07-2012, 10:29

Een logo is doorgaans behoorlijk plat, en zo kijk ik er ook een beetje tegenaan. Of draait de spiraal echt helemaal rond en wordt het object 10 x10x10

In dat geval zou ik hem uit laten uitprinten, in 2 delen, temeer omdat er meer dan 1 exemplaar gemaakt gaat worden.
Dan kun je ook nog eenvoudig een offerte doen in onedel voor het personeel. :D


Ari
Laatst gewijzigd door Ari op woensdag 11-07-2012, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frans
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 36
Lid geworden op: maandag 20-07-2009, 10:53
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Hilvarenbeek

Berichtdoor frans » zaterdag 07-07-2012, 13:30

ik denk dat Jerry Hoogeman je wel op weg kan helpen met wat tips omtrend het wikkelen van buizen.
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor goldenwonder » zaterdag 07-07-2012, 15:01

Ari schreef:Een logo is doorgaans behoorlijk plat, en zo kijk ik er ook een beetje tegenaan. Of draait de spiraal echt helemaal rond en wordt het object 10 x10x10

In dat geval zou ik hem uit laten uitprinten, in 2 delen, Rick, temeer omdat er meer dan 1 exemplaar gemaakt gaat worden.
Dan kun je ook nog eenvoudig een offerte doen in onedel voor het personeel. :D


Ari


Ari, Het zal inderdaad helemaal 3D worden dus 10x10x10
Dit is wat er buiten bij het bedrijf staat.
Afbeelding
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk
Gebruikersavatar
lucskepc
Actief lid
Actief lid
Berichten: 231
Lid geworden op: donderdag 24-06-2010, 15:34
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Willebroek, Belgie
Contacteer:

Berichtdoor lucskepc » zaterdag 07-07-2012, 16:30

ik heb nu niet echt heel veel ervaring, maar waarom geen rechthoekige of vierkante buis, opvullen met iets dat nadien gemakkelijk verwijderbaar is, maar toch helpt alles in vorm te houden (ik dacht eens op het forum iets gelezen te hebben van een metalisch artikel met heel laag smeltpunt. Dan rond houten kern wikkelen/hameren, vulling terug uithalen en bevestigen aan de RVS buis.
eventueel, als je iemand kent met een draaibank, kan je ook een houten kern laten maken waarin de spiraal al gefreesd is, en je de buis dus eigenlijk in de glijbaan inhamert.
Na elk uur..... komt er weer eentje
Tijmen
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 754
Lid geworden op: dinsdag 05-02-2008, 21:45
Ervaring: Geen ervaring
Woonplaats: Singapore-Zuid
Contacteer:

Berichtdoor Tijmen » zondag 08-07-2012, 0:48

strek-stuik machine voor plaatwerkerij?? Kun je heel mooi plaat mee buigen
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4141
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » zondag 08-07-2012, 10:21

Ik zat ook te denken aan rechthoekige buis en dit vullen met Alloy 70..(of was het 75...) en dan spiraalsgewijs on een houten mal draaien.
Ik zag op YouTube een houtdraaier die van die groeven in het hout draaide in spiraalvorm.
Als je iemand kunt vinden die dat kan kun je het zo door de groeven draaien lijkt mij. (even making a spiral intoetsen op YouTube)
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1131
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Berichtdoor Ari » zondag 08-07-2012, 16:19

als ik het zo bekijk dan zou ik denken aan doorgezaagde rondellen.
dus niets forceren, want met dat profiel gaat je dat waarschijnlijk met die breedte niet lukken.

ari
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4141
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor Willem Parel » zondag 08-07-2012, 18:57

Ari schreef:als ik het zo bekijk dan zou ik denken aan doorgezaagde rondellen.
ari


Je bedoeld een rand van rondellen afzagen en deze aan elkaar solderen op de korte kant, daar zat ik namelijk ook aan te denken maar dan is ie toch weer massief en dat wil Goldenwonder niet.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
Ari
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1131
Lid geworden op: donderdag 14-12-2006, 9:05
Ervaring: Overig

Berichtdoor Ari » zondag 08-07-2012, 21:24

Willem Parel schreef:
Ari schreef:als ik het zo bekijk dan zou ik denken aan doorgezaagde rondellen.
ari


Je bedoeld een rand van rondellen afzagen en deze aan elkaar solderen op de korte kant, daar zat ik namelijk ook aan te denken maar dan is ie toch weer massief en dat wil Goldenwonder niet.


Ik dacht meer aan 2 rondellen per omloop met een strip op de kopse kant, even voorpukken :D alleen die strip is nog een lastige, want die is niet recht toe recht aan, als je begrijpt wat ik bedoel.

ari
Gebruikersavatar
goldenwonder
Actief lid
Actief lid
Berichten: 417
Lid geworden op: dinsdag 27-11-2007, 13:15
Ervaring: Professioneel goudsmid

Berichtdoor goldenwonder » maandag 09-07-2012, 15:26

Ook ik heb al gedacht aan 2 rondellen van dezelfde diameter. Rest-zilver komt wel weer op. De "rechtop" staande strip wordt een ander verhaal hoewel ik denk dat dit wel zal lukken. Ik ga dit in ieder geval eens proberen met een vel fotokarton. Wat een uitdagingen weer. Blij dat er nu mensen mee brainstormen !!!

Tijmen, de strek stuik-machine is ook een mooi apparaat, maar weet niet of dit ook in ons vak het juiste resultaat geeft
Orotig laser solderingen, gecompliceerde juwelenmontages en zetwerk

Advertentie

Terug naar “Overige materialen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast