French Wire/Bouillondraad/Spiraaldraad snel stuk, andere opties?

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Janine Stmd

French Wire/Bouillondraad/Spiraaldraad snel stuk, andere opties?

Bericht door Janine Stmd »

Ik maak sinds een poosje sieraden met natuursteen/parel kralen. Heb inmiddels een hoop geleerd, maar loop nu tegen een probleem aan bij de bevestiging van een sluiting waar ik geen goede oplossing voor kan bedenken. De armband bestaat uit Aquamarijn kralen, geregen op een Griffin staaldraad met goldfilled spacers en een goldfilled karabijnsluiting. Door het gebruik van goldfilled materialen ben ik behoorlijk beperkt in de mogelijkheden wat onderdelen betreft omdat er simpelweg niet zoveel in verkrijgbaar is. Ik wil de sluiting zo netjes en professioneel mogelijk afwerken. Heb bouillondraad geprobeerd om de draad netjes weg te werken en te beschermen, maar het valt me op dat dat er na een paar dagen dragen al rommelig/sleets uit gaat zien. Dat vind ik niet acceptabel, wil kwaliteit leveren. Echt super jammer, want als het ongedragen is ziet dat er prachtig strak en simpel uit, precies hoe ik het graag zou willen. Ik heb al diverse dingen geprobeerd om het bouillondraad te omzeilen, maar ook dat was allemaal geen succes. Zogenaamde hoefijzertjes/draadgeleiders zijn geen optie omdat ze lelijk groot en grof zijn in verhouding tot het slot. Kalotjes vind ik zo’n bijou-achtige uitstraling geven, dus ook niet “clean” genoeg. Lange intro maar mijn vraag is: doe ik iets verkeerd of verwacht ik teveel van bouillondraad? Is er een andere methode (combinatie staaldraad/goldfilled) die er simpel en strak uitziet? Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: French Wire/Bouillondraad/Spiraaldraad snel stuk, andere opties?

Bericht door @tjuh »

zijn er geen goldfilled krimpbeads? dan maak je een lusje aan het uiteinde van je staaldraad (met slot onderdeel) en zet dat vast met een krimpbead
of wellicht buisslotjes? wellicht ook goldfilled te vinden?

een foto van het deel dat je niet mooi vind zou ook handig zijn.
Janine Stmd

Re: French Wire/Bouillondraad/Spiraaldraad snel stuk, andere opties?

Bericht door Janine Stmd »

Ik zet de draad inderdaad vast met goldfilled knijpkraaltjes. Een zichtbare lus van staaldraad vind ik er niet professioneel genoeg uitzien. Nu heb ik wel een andere oplossing bedacht, maar ik ben bang dat de staaldraad snel door zal slijten zonder enige vorm van bescherming. Mijn laatste hersenspinsel is dat ik gebruik maak van een zo klein mogelijk oogje (losgeknipt van een ankercollier) waar ik de draad strak doorheen trek en vastzet met een knijpkraal. Dan zie je de draad bijna niet en kan ik bouillondraad omzeilen. Vervolgens kan ik aan het kleine oogje mijn slot monteren. Ziet er mooi uit, maar ik betwijfel zeer of de draad dat een paar jaar houdt...

Fotootje wil ik wel plaatsen, maar ben er nog steeds niet helemaal uit hoe dat precies werkt :schaam:
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: French Wire/Bouillondraad/Spiraaldraad snel stuk, andere opties?

Bericht door @tjuh »

staal zal minder snel slijten dan een oogje van non ferro metaal. Dus je zwakke punt is daar het oogje. Maar een klein lusje waar het slot aanhangt, zie niet erg veel verschil met de variant met het extra oogje. maar daar helpt een foto vaak wel.
en slijtage hou je altijd, ligt er ook een beetje aan of het een sieraad voor dagelijks gebruik is, oftewel...slaapt de drager er mee?

foto toevoegen, zodra je je post aanmaakt zit er onder het tekstveld een tabblad met bijlagen, deze klik je aan en de rest wijst zich vanzelf denk ik.
Janine Stmd

Re: French Wire/Bouillondraad/Spiraaldraad snel stuk, andere opties?

Bericht door Janine Stmd »

Dank je wel voor het meedenken @tjuh, ik heb besloten te gaan werken met een heel klein zichtbaar lusje van ijzerdraad. Dat is binnen het haalbare de beste optie denk ik.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: French Wire/Bouillondraad/Spiraaldraad snel stuk, andere opties?

Bericht door Cees »

Of mogelijk op een andere manier vastzetten je draad. heb je al gedacht aan inlakballetjes
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: French Wire/Bouillondraad/Spiraaldraad snel stuk, andere opties?

Bericht door Marja »

Bij https://www.thecuriousgem.co.uk/ hebben ze veel goldfilled en verzendkosten zijn ca 4 euro en vanaf 100 euro krijg je 5% korting.

VIa Almafindings kan je bij Rio GRande in VS bestellen. Dan gaat de dollarprijs x 1,4 en daar komt nog btw boven op.

Marja
Plaats reactie