Alternatieve bewerking van stenen

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Herman
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 653
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Alternatieve bewerking van stenen

Bericht door Herman »

Het zal zo’n 20 jaar geleden zijn dat ik op een stenen ( Mineralen ) beurs verzeilt raakte en gegrepen werd door de schoonheid van al die kleuren en vormen waarin men de stenen gegoten had .
Er opende zich voor mij een heel nieuw perspectief om stenen toe te gaan passen binnen het kader van de hobby’s die ik al uitvoerde ; interessant hierbij was dat ruwe brokken steen voor relatief weinig geld te koop werden aangeboden , het werd dus een nieuw avontuur om brokken steen te gaan bewerken en vervolgens om daar sierstenen en sierraden van te gaan maken .
Echter er diende zich direct een probleem aan , werk ruimte , de plaats die nodig is voor een stenen zaag machine , slijp machine en polijst machine ; niet dat mijn werkplaats zo klein is maar het stond gewoon vol . Maar gelukkig vond ik de ideale oplossing in de vorm van mijn hout draai bank
Deze hout draai bank is een door mij weinig gebruikt maar niet te missen apparaat , met een variabel toerental een klauw kop en een stevig draag stel waar je van alles op en aan kunt monteren ; maar het is oppassen geblazen met water iets waar je ongetwijfeld mee te maken krijgt als je stenen gaat bewerken .
foto nr 1
IMG_1187 kl 1 A.jpg
Voor het zagen en het slijpen van de stenen heb je een as nodig waar je het een en ander op kunt monteren, je bent hier natuurlijk afhankelijk van de diameter van de gaten in je diamant zaag en slijp stenen ; van daar dat ik enkele verschillende assen heb laten maken met verschillende diameters .
foto nr 2
IMG_1188 cor kl 2 A.jpg

De diameter van het zaagblad wordt enigszins bepaald door de afstand tussen de as en het draagstel .
Er zijn ongetwijfeld verschillende methoden om de losse zaagtafel op een gemakkelijke manier aan het frame van de draaibank te bevestigen , ik heb gekozen om de altijd verticaal staande drager te gebruiken , de volgende foto’s geven een beeld van deze zaag tafel constructie .
samen 345 A .jpg

Het half ronde gedeelte is de bak waarin de zaag rond draait , deze bak wordt gemonteerd onder de tafel als deze geplaatst is en bevat water dat het zaagblad moet nat houden tijdens het zagen .
Al deze metalen heb ik gezocht op een sloperij de kosten zijn dus minimaal het is alleen zaak dat de constructie zodanig gemaakt wordt dat na het plaatsen ( tijdsduur ~~ 10 min ) er niets ergens tegen iets aanloopt .
Het zaag tafel blad helt iets naar voren d.w.z. al het overtollige water en modder stroomt in principe naar voren en wordt opgevangen in een gootje dat rond om de tafelblad is bevestigd , vanuit hier wordt het water dmv een slangetje gevoerd naar de bak onder de tafel . Boven de zaag bevindt zich een plexiglas plaat waarin enkel kleine gaten zitten , een water reservoir voorzien van kraantje en slangetje dient als water toevoer tijdens het zagen ; de plexiglas plaat dient om zoveel als mogelijk spetters op te vangen , dat dat niet altijd even efficiënt verloopt is te zien aan de achter want .
Afgezien van enkele kleine onvolkomen heden , heeft deze zaag tafel in de afgelopen 20 jaar vele kilo’s stenen van vorm doen veranderen . Om de draaibank niet te laten leiden door water spetters spuit ik voor dat ik ga zagen alle blanke onderdelen heel even in met een beschermde spray .
Voor het bewerken van stenen met een Ameril slijp steen heb je ook weer een as nodig , mochten de diameter van de as iets te klein zijn dan kun je met een opvul buisje de ruimte compenseren . Om de draaibank te beschermen tegen water spetters heb ik van afval stukken plexiglas een werk bak geconstrueerd waar de as met steen doorheen loopt ,deze werkbak wordt dmv 4 klemmen op de metalen geleiders bevestigd , ( tijd ~~ 1 min ) zie foto nr 6
samen 67 A .jpg
Ook hier maken we gebruik van de water toevoer die hier duidelijk in beeld is , via het fiets ventieltje wordt het water toegevoegd aan de steen , een spatlapje zorgt er voor dat mijn gezicht schoon blijft .Op de bodem van de bak heb ik een stevig stuk schuimplastic liggen , dat heeft een 2 ledige reden ; het zuigt veel modder mengsel op en soms dan glipt een steen uit mijn vingers en zou dan hard tegen de boden slaan , door deze laag schuim voorkom ik dat stenen beschadiging oplopen .
Omdat de draaibank een klauw kop heeft kan ik ook een schijf met een haakse as zoals foto nr 8 laat zien gebruiken voor het slijpen en polijsten ; Ik heb voor deze kunststof schijven heb ik ( pertinax ) gebruikt .
Op deze schijven kan ik van alles plakken wat slijpt of polijst , deze methode is zeer prettig als het gaat om het verkrijgen van een strak vlak steen oppervlak
samen 891011 A.jpg
De foto’s 9 en 10 laten slijp materialen zien die vast gelijmd zitten op een drager , foto nr 11 laat losse slijp en polijst schijven zien die dmv dubbel zijdig plak band of met een lijm spray bevestigd worden op een drager en snel verwisselbaar zijn
Daarnaast werk ik met houten doppen , holle en bolle die ik ook direct in de klauw kop geplaatst plaats worden , deze doppen zijn voorzien van een klein geplakt plaatje polijst materiaal , handig voor holle of bolle stenen .
Ook maak ik gebruik van verschillende houten tollen die bekleed zijn met vilt waarop een polijst poeder wordt aangebracht , je hebt hierbij meer zicht op het te bewerken oppervlak .
samen 1213 A.jpg
Wat ik U hiermee heb willen laten zien is dat er een alternatief is voor het verwerken van steen tot siersteen zonder dat je de daarvoor bestemde machines moet aanschaffen . Het uitgangs probleem was , ruimte gebrek , door het toepassen van deze werk wijze is dat probleem hier mee opgelost , daarbij is gebleken dat het omschakelen van de verschillende technieken en het doen verlopen van de verschillende slijp stappen erg gemakkelijk en snel verloopt ., De kosten die ik gemaakt heb om tot deze constructies te komen heb ik niet precies bijgehouden , ik schat deze op 100~~150 euro inklusief zaagblad ,slijp stenen en polijst materiaal de constructie van alles was voor mij zelf ; maar dat is niet een reden geweest om deze werkwijze te ontwikkelen .
Als voorbeeld wil ik graag enkele foto’s laten zien van 2 stenen die m.b.v. deze machine tot stand zijn gekomen uit 1 brok ( Mocaiet ) waar ik 12 euro voor betaalde .
141516 A.jpg
Misschien dat ik met dit schrijven iemand op een idee heb gebracht of dat er iemand meer info wil hebben om daar misschien later gebruik van te gaan maken , voor vragen kun je altijd bij mij terecht .
Groeten herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Plaats reactie