Parel doorzagen

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Liesamaria
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 24-06-2018, 22:37
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Parel doorzagen

Bericht door Liesamaria »

Hallo,

Kan je een parel (rond, uit een collier) gewoon doorzagen zonder dat deze schilferd ofzo ? Is er iets waar ik rekening mee moet houden? Een klant wil dan graag zo 1 helft laten verwerken in een ring alsof het een steen is, dus in een zetting.
De parel heeft een grote emotionele waarde dus zomaar een nieuwe parel kopen die er geschikt voor is, is geen optie :)

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Parel doorzagen

Bericht door @tjuh »

oefen dan sws op een andere parel eerst!
maar ik zou dan denken aan een cirkelzaagje/diamant coated disc om 'm met water koeling door midden te zagen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Parel doorzagen

Bericht door Cees »

ik heb er geen ervaring mee, maar als ik het zou moeten doen dan zou ik een fijn zaagblad nemen en die inspannen in de goudsmid zaagbeugel.
Tevens zou ik hem niet door de midden zagen, maar iets lager zodat je meer parel over houdt. Op fijn schuurpapier is hij dan wel op de juiste hoogte te brengen, je moet toch je zaagsnede weg schuren.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Parel doorzagen

Bericht door Erika »

Parel is best hard, zal wat parelmoer gaan schilferen. Zal ook liggen aan de kwaliteit van de parel, wel soort kern er is gebruikt en hoe lang de parel in de oester heeft mogen zitten
Dun diamantschijfje zal zeker lukken. Cirkelzaagje en dan net onder het midden zodat het de andere helft mooi halfrond wordt.

daarbij moet je de klant ook vertellen dat een parel in een ring altijd dof wordt door dragen. Een parel is zacht 2.5 tot 5 op de schaal van mohs. Diamant is 10 . Ook is een parel , door die geringe hardheid en de brosheid van het parelmoer, niet makkelijk te zetten. Vandaar dat ze menigmaal worden ingeboord en gekit met parelkit of twee compomenten lijm
Als het een parel is van grote emotionele waarde, zal ik dat soort dingen wel meegeven aan de klant. Of de ring zo ontwerpen dat er zo min mogelijk te stoten valt aan de ring.

En misschien beter dan ook de parel te verwerken zoals deze is, om zo min mogelijk risico te lopen, Stuk is stuk...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

Re: Parel doorzagen

Bericht door Marja »

in aansluiting op Erika: zetting maken zodanig dat de boorgaten in de zetting vallen.

MArja
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Parel doorzagen

Bericht door @tjuh »

Marja schreef:in aansluiting op Erika: zetting maken zodanig dat de boorgaten in de zetting vallen.

MArja
of een buisje in het boorgat (gat dus eventueel conisch iets verwijden) om een extra steentje te zetten...
Plaats reactie