Baby armbandje bloedkoraal

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Baby armbandje bloedkoraal

Bericht door Eva »

Hallo allemaal,

Ik kreeg de vraag om een babyarmbandje te maken van kleine kraaltjes bloedkoraal. Het meiske is 1 maand.

Nu had ik gedacht om het armbandje met nylondraad te knopen en er een karabijnslotje aan te zetten.

Ik zie ook allerlei armbandjes die worden geregen met gecoat metaaldraad en afgewerkt met knijpkralen enzo.

Zelf heb ik het gevoel dat een geknoopt armbandje veiliger en steviger is. Iemand hier ervaring mee?

Eva
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
jules-66
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 75
Lid geworden op: vrijdag 11-04-2014, 11:56
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: steenwijk

Bericht door jules-66 »

lijkt me ook dat je wat extra oogjes aan het einde moet maken, aangezien het kind 1 maand is en ze snel groeien :mrgreen:
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

babyarmbandje

Bericht door Marja »

Ik zou knopen met stevig pareldraad ipv nylon en als verlengkettinkje stukje jasseron van gesloten oogjes te gebruiken. Dit er liever pas aanzetten als het nodig is. Slotje en oogje ook met gesloten oogjes. OF tzt het armbandje overknopen als eht langer moet...

Marja
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Bericht door Eva »

Marja, waarom zou je de zijde gebruiken ipv nylon?

Ik had idd bedacht pas een verlengkettinkje eraan te zetten als het nodig is. Goede om daar jasseron voor te gebruiken, lekker stevig.

Gesloten oogjes ook een goede om op te letten.
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Marja
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 181
Lid geworden op: maandag 27-07-2009, 20:41
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Amersfoort

babyarmbandje

Bericht door Marja »

omdat nylon minder goed knoopt
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ik heb geleerd nylon te gebruiken bij kinderbandjes. dit omdat dit steviger is.

Ik knoop kleine kralen ook wel eens om de 3 kralen.
Dit omdat de klant het niet mooi vind of te duur vind worden...
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Bericht door Eva »

Het vraagstuk nylon of zijde blijft me bezig houden (ook met andere knoopopdrachten).

Zijde vind ik fijner werken en het eindresultaat mooier, maar als ik de snoeren na een tijdje terug zie, dan zijn die met wat zwaardere kralen al best ?uitgezakt?. Ik ben nu een aantal granaatsnoeren met kralen van 10mm op nylon aan het knopen om te zien of dat beter in vorm blijft. Het zijde draad laat ik toch altijd een nachtje uitrekken met een flink gewicht eraan, ik had gehoopt dat dit de meeste rek eruit zou halen..

Ook vind ik zijde zo kwetsbaar als je wat lomper met een snoer omgaat, zoals altijd omhouden bij douchen of bij armbanden bij handen wassen/afwassen. Zijde lost langzaam op door zeep (bij kleding in ieder geval). Bij zo?n baby armbandje is dat nu net wat je niet wilt!

Ik vraag altijd bij goudsmeden of mensen die rijgen en knopen wat ze gebruiken en veel geven aan voornamelijk met nylon te werken omdat veel klanten niet goed omgaan met de sieraden en dus de snoeren op zijde snel achteruit gaan... en zij worden er dan op aangekeken.

Ik heb nu een snoer liggen met parels van 12 mm, ik zit dus te dubben of ik nylon of zijde ga gebruiken hiervoor... Totale lengte wordt ongeveer 42 cm... Wik en weeg....
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Plaats reactie