Barnsteen schoonmaken

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Barnsteen schoonmaken

Bericht door Eva »

Hallo,

Ik heb een ketting liggen van mijn schoonmoeder die een aantal jaren geleden is overleden.

Het is barnsteen ieder afzonderlijk in een zilveren zetting met wat versiersels, hiervan wil ik graag voor ieder van de kleindochters een hanger maken.... maarrrr

Schoonmama hield van parfum en lotion en niet van schoonmaken, dus no way dat ik hier iets mee ga doen voordat het schoon is... Ik zie een vrij forse laag van vuil.

Hoe kan ik dit het beste schoonmaken zonder dat ik de barnsteen verknoei? Een lauwwarm badje met iets van een zachte zeep zoals driehoek oid? Kan daar ook wat ammonia bij? Kan dit dan ook nog in het trilbad of beter van niet?

Groet Eva
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Hoi Eva, ik heb geen ervaring met barnsteen en amonia hoe dat op elkaar reageert.
Zelf zou ik beginnen met een tandenborstel en wat zeep of afwasmiddel en dan alles lekker borstelen. Water niet al te warm max 50 graden liever iets kouder en dan alles schoon borstelen.

Stoomreiniger is zeker uit den boze want dit wordt te warm.
Ultrasoon heb ik geen ervaring mee maar zou ik zelf wel aandurven mits niet te warm, mengsel van water met afwasmiddel. Het ergste wat kan gebeuren is dat het oppervlak van de barnsteen iets etst, maar bij een mengsel van water met afwasmiddel verwacht ik dit niet.
Mocht het oppervlak toch wat dof worden dan is dit is met een leren lat met polijstpoeder (aluminium oxide), of als dat niet vooradig is, met polijstvet wel weer goed bij te werken. Barnsteen is erg zacht en laat zich makkelijk polijsten, belangrijk is wel om te zorgen dat je bij het polijsten de steen niet warm laat worden, mocht je het met de hangmotor willen gaan doen dan zou ik een wolbuffen adviseren.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Eva
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 172
Lid geworden op: zaterdag 01-03-2014, 18:03
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Valkenburg (zh)
Contacteer:

Bericht door Eva »

Hoi Cees,

Water en afwasmiddel kom ik inderdaad al een heel eind mee. Ze moesten wel een flinke tijd weken (brrrr).

Eerlijk gezegd heeft de behandeling van schoonmama de stenen al dusdanig aangetast dat alles wat ik nog doe het niet heel veel erger kan maken. De stenen zijn inderdaad verschrikkelijk dof en de hele oppervlakte is ruw, jarenlange inwerking van parfum e.d. vermoed ik.

In het besef dat er niet veel meer aan te verknoeien is ben ik ze inderdaad aan het polijsten, dit geeft een verrassend goed resultaat!

Ik ga ook eens uitproberen wat de aluminiumoxide doet..

Dank! Eva
Als je waagt, groeit je moed. Als je aarzelt, groeit je vrees.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

De meeste stenen polijst ik met aluminium oxide. Als je het machinaal doet, dan is het fijn om te weten dat als je het leer met aluminiumoxide behoorlijk vochtig houdt barnsteen onderslijpt. DWZ dat je dan eigenlijk aan het slijpen bent en nog niet aan het polijsten, krassen kunnen dan ook weggeslepen worden, kijk uit want bansteen is erg zacht. Polijsten doe je met leer wat je eerst met enkele druppels bevochtigd en daarna wrijf je het aluminium oxide op / in de plooien van de ruwe kant van het leer.

Mocht het niet lukken dan ben je welkom bij mij om het samen even op te knappen.

Veel succes Cees
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Gewoon polijsten met hexenvet.
Homo sapiens non urinat in ventum
Plaats reactie