Synthetisch of natuurlijk saffier

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels

Synthetisch of natuurlijk saffier

Synthetisch, want alle pracht, voor minder geld
5
26%
Synthetisch, saffier is saffier
1
5%
Natuurlijk, de imperfecties maken de steen mooier
6
32%
Natuurlijk, anders kun je net zo goed glas gebruiken
2
11%
Synthetisch, want....
0
Geen stemmen
Natuurlijk, want....
5
26%
 
Totaal aantal stemmen: 19
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Kyaniet is wel een zachte steen dus kwetsbaar, iets om rekening mee te houden bij het ontwerp.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Ach er zijn heel veel mooie blauwe stenen; Topaas, Tourmalijn, aquamarijn, diamant en zo zijn er nog legio welke allemaal hun eigen charme hebben.
En de vraag synthetisch of echt, nou doe mij maar echt of anders niet. Synthetisch vind ik aardig om mee te oefenen met zetten, want het kost niet zoveel. Ook voor sieraden voor mensen met een kleine beurs is het mogelijk een alternatief, maar voor mij echt niet.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 456
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Bericht door Briolet »

0059099 schreef:Beschouwen jullie cultiv? parels ook als nep?
Cultiv? parels zijn in mijn beleving inderdaad nep parels, maar 'echter' dan volledig glazen parels. Het blijft een gevoel.

Hetzelfde als synthetische saffier. Maar let op, vroeger werd synthetische blauwe spinel ook wel eens synthetisch saffier genoemd. Dus eigenlijk is dat weer 'nep' synthetische saffier :)

Voor kleine steentjes tot een paar mm zou ik altijd voor echt gaan. Gewoon omdat dat echt is en een beter gevoel geeft.

Bij stenen boven een cm wordt het prijsverschil toch groot en moet je ook naar het budget kijken en of het je uitmaakt of het synthetisch is. Bij synthetisch heb je wel altijd de 'optimale' kleur en bij echte stenen in die grootte heb je snel de neiging om maar voor een mindere kleur te gaan in verband met de prijs.

Persoonlijk zou ik voor echt gaan. Dan maar een ander type blauwe steen die anderen hierboven al noemen. Oorhangers hebben niet veel te verduren, dus kun je daar gerust zachtere stenen voor gebruiken.
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

Briolet schreef:
0059099 schreef:Beschouwen jullie cultiv? parels ook als nep?
Cultiv? parels zijn in mijn beleving inderdaad nep parels,
Ter informatie, cultiv?parels worden wel door oesters aangemaakt, er wordt een kern in de oesterschelp aangebracht en doordat deze kern de oester irriteert zet deze er parelmoer op af en zo onstaat een parel, net als bij een ori?nt- (wilde-) parel.
Deze laatste zul je echter weinig tegenkomen en zijn onbetaalbaar.
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Briolet, wist je dat ook die echte saffieren voor 90% behandeld zijn, ofwel met hitte of bestraald voor de kleur? Dus wat is echt!!!
Wil je bv een echte, onbehandelde en hand geslepen mooi. blauwe saffier dan is die bijna onbetaalbaar.
Alleen al voor zo'n stukje ruwe steen waarvan je bijna de helft wegslijpt betaal ik een godsvermogen. En dan ook maar hopen dat ie onder het slijpen en polijsten niet barst.
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
Plaats reactie