Stenen met een hardheid van 7 en stof

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Stenen met een hardheid van 7 en stof

Bericht door Flora »

Hoi allemaal,

Even een vraag voor degenen die veel verstand hebben van stenen: kunnen stenen met een hardheid van 7, uit de kwartsgroep, bekrast worden door het in stof aanwezige kwarts? In mijn boek (Gids van Edel- en Sierstenen van Walter Schumann) staat van niet. Dit zou alleen voor stenen met een lagere hardheid gelden. Op de meeste websites staat ook van niet, maar op sommigen staat weer van wel (of het staat vaag aangeduid). Wie weet het zeker?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Dit is een theoretische vraag. Persoonlijk ben ik van mening dat stof ook substanties kan bevatten die een hogere hardheid hebben dan hardheid 7. Dus denk ik dat stenen kunnen beschadigen van stof. In de stad zie je ook wel oude herenhuizen met een trap of stoepje ervoor van basalt ook niet de zachtste steen, maar ook deze zijn in de loop der jaren afgesleten.

In de praktijk zal het echter allemaal nog wel niet zo een vaart lopen denk ik dat stenen grote schade oplopen door stof. Anders zou de barnsteen die ik meer dan 30 jaar geleden geslepen heb zo zoetjes aan opnieuw geslepen moeten worden :D , maar de glans zit er nog goed op.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Dank je voor je antwoord. In alle vakliteratuur staat dat stenen met een hardheid van 7 en hoger sowieso safe zijn, dus ik ga daar van uit, maar ik wil toch graag meningen van anderen weten.
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

In stof zitten bijna altijd zanddeeltjes.
En zanddeeltjes bestaan bijna altijd uit kwarts.
En kwartsdeeltjes kunnen een hardheid hebben van 6 tot 7.5.
Dus kunnen stenen zoals amethist citrien en bergkristal hierdoor bekrast worden.
Groet Petra
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Bedankt voor je antwoord, ik dacht dat kwarts altijd een hardheid heeft van 7. Dit wist ik dus nog niet.
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Ik slijp erg veel edelstenen.
en je komt er dan achter dat in 1 en de zelfde steen verschillende hardheden zitten. Dit is ook de reden dat grotere stenen die geslepen worden altijd met de hand worden gedaan juist door die verschillende hardheden.
B.v de ene facet slijpt vlugger af dan b.v de naast gelegen facet. Dit verklaart de verschillende hardheden en kan dus nooit zuiver machinaal worden geslepen.
Dus ook kwarts bevat in 1 en de zelfde steen verschillende hardheden.
Petra
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Hoi Petra, leuk dat je hier zoveel vanaf weet. Wat je zegt is ook wel logisch. Kan stof veel schade aanrichten? Want de meeste stenen die ik heb (en veel daarvan heb ik al behoorlijk lang, verwerkt in sieraden maar ook sierstenen) glanzen mooi.
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Edelstenen altijd met een schone pluisvrije doek afnemen.
Als je water gebruikt, gebruik dan gedistileerd water. Dan weet je zeker sat je geen krassen krijgt.
als ik kwartssoorten slijp krijg ik bij het polijsten ervan met gewoon water vaak diepe krassen en doe ik het met gedistileerd water no problem.
Bij hardere soorten dus boven 8 is dit niet zo aan de orde.
wel kunnen sommige harde steensoorten wel aangetast of ge etst worden door in de lucht aanwezige zuren.
Dus stenen altijd in luchtdichte doosjes bewaren.
wat ik al eerder reeds vertelde over verschillende hardheden in een steen komt door in de steen aanwezige mineralen of metalen. En als je een steen goed bekijkt zie je altijd wel kleur verschil tussen verschillende kanten. Dit komt doordat metalen of mineralen soms aan de ene kant meer aanwezig zijn dan de andere kant. Dit verklaart ook de verschillende hardheden in een en de zelfde steen.
Verder ook de dichtheid van de steen door de druk die op een steen is uitgeoefend.
Voorbeeld: kwarts bestaat uit selicium en onder andere aluminium en ijzer. variteiten zijn bv jaspis, amethist rookkwarts, opaal, bergkristal. onderling hebben ze daardoor een verschillende hardheid.Als er staat dat kwarts een hardheid heeft van 7 is dat maar relatief.
De schaal van mohs is maar een hulpmiddel.
bv tussen harheid 9 en 10 zit een wereld van verschil.
Een steen heeft altijd een minimum en een maximum aan hardheid.
Petra
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Hoi Petra, weer bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Veel van de dingen die je zegt ken ik uit boeken, maar er valt duidelijk ook nog veel te leren. Misschien een rare vraag, maar weet jij hoe het dan zit met doorboorde trommelstenen waar een katoenen waxkoord doorheen zit? Kan daar stof aan blijven hangen en kan de steen dan slijten? Het lijkt me niet, ik bewaar die stenen ook in juwelenzakjes, maar nu vraag ik het me toch af. Het zal wel meevallen...
Gebruikersavatar
pvniel
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 131
Lid geworden op: vrijdag 05-09-2008, 12:38
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door pvniel »

Flora zo,n vaart zal het niet lopen.
Ik slijp ook edelsteenbeads waardoor ik een gat boor van 4,5 mm waarin ik een zilveren bus fixeer. en daar worden mijn stenen ook niet dof van. Af en toe in een trilbadje met groene zeep doet wonderen.
En waxkoord is zuurvrij dus heeft geen invloed op de steen.
Petra
Een goed antwoord is nooit weg. En edelstenen facetteren en sieraden ontwerpen is een passie voor mij.
Flora
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 178
Lid geworden op: zaterdag 08-01-2011, 20:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Bericht door Flora »

Hoi Petra, dat dacht ik al, dankjewel.
gemma
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 4
Lid geworden op: donderdag 08-03-2012, 15:08
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Joure
Contacteer:

Bericht door gemma »

Alles met een hardheid 7 kan bekrast worden door 7 en hoger. Onze bouwmaterialen bevatten in elk geval kwarts en soms nog handere mineralen. Dus ja stof dat van bouwmaterialen afkomstig is kan stenen met een hardheid 7 bekrassen. Maar het krasje wordt kleiner dan het stofdeeltje. Dus als het stof is met een hardheid groter dan 7 maar heeeeeeeeeel erg klein is dan zien we dat niet. Maar als het zandkorrels zijn met tourmalijn en korund dan zien we dat wel.
Ik ben secretaris van de edelsteen vereniging Gemma en tevens edelsmid bij LYAM edelsmeden
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Om het dan toch over hardheden te hebben :P Diamant zoals wij het kennen, is niet meer het hardste materiaal. Een materiaal dat nog harder is (zo'n 18%) is Wurtzite boron nitride. Als het daarmee nog niet genoeg is komt het volgende materiaal dat bestaat onder de naam Lonsdaleite (naar de ontdekster Kathleen Lonsdale). Lonsdaleite heeft een hardheid van 7-8 op de schaal van Mohs maar puur (gemaakt door wetenschappers) Lonsdaleite heeft een hardheid van .....15 ....A.U.B.!! =D> Adamas kan hiermee dus een stapje opzij doen voor het nieuwe Lonsdaleite.

Groetjes


Abo
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Bij het slijpen van stenen zijn er meer zaken van belang dan hardheid. Er zijn stenen die dwars op de kristalrichting een andere hardheid hebben dan met de kristalrichting mee. Ook onzuiverheden in de steen kunnen zorgen voor een andere hardheid. Een andere factoor die mee speelt bij het slijpen van stenen in de taaiheid, de cohesie tussen het materiaal, hierdoor slijpt de ene steen makkelijker dan de andere. De schaal van mohs is ook geen lineaire schaal zoals een lineaal, hierdoor kan hardheid 7 een wat rekbaar begrip zijn.

Kan ik over een tijdje mijn diamantzaagblad daar ook mee bekleden :D
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Abo
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 778
Lid geworden op: donderdag 13-12-2012, 10:22
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Abo »

Dat klopt helemaal, de schaal is eerder logaritmisch van aard. Het verschil tussen topaas (Mohs 8) en korundum (Mohs 9) is ongeveer een verschil van 200. Tussen korund en Diamant (Mohs 10) is pakweg 5 keer groter dan het voorbeeld topaas - korund. Als je dan bedenkt hoeveel het verschil is tussen Mohs 10 en 11 om niet te spreken van 15.
Dichtheid kun je vergelijken met goud dat je wil zagen. Op zich is goud heel zacht maar je zaag loopt er gewoon in vast omdat de dichtheid van goud zo enorm is terwijl ijzer harder is maar zich veel beter laat zagen.

Wat je zaag betreft, ik zal het je laten weten :P

Alvast fijne feesten \:D/
Plaats reactie