Lapis

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
vandeweerdtim
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 39
Lid geworden op: dinsdag 13-10-2009, 21:02
Ervaring: Semiprofessioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Spanje
Contacteer:

Lapis

Bericht door vandeweerdtim »

Ik kocht een lapis lazuli om te verkopen in onze shop, na enkele weken in de vitrine is hij aan de ene kant helemaal verbleekt, komt dit doordat het geen ?chte lapis is of moet je gewoon opletten dat de zon er niet rechtstreeks op kan schijnen? Mocht het geen echte zijn dan is het toch wel verdorie goede imitatie.Ik heb hetzelfde voorgehad met een turkoise maar dat was duidelijk geperste imitatie.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Less is more!!!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

is het mss geverfd, opgehemeld qua kleur door andere technieken.
Maar het wordt als pigment voor schilderijen gebruikt en dan moet het toch niet faden!

Introduction. Lapis lazuli is one of the oldest of all gems, with a history stretching back some 7000 years or more. This mineral is important not just as a gem, but also as a pigment, for ultramarine is produced from crushed lapis lazuli (this is why old paintings using ultramarine for their blue pigments never fade).

bron
http://www.palagems.com/lapis_lazuli_bancroft.htm
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Lapis wordt ook wel eens in een verfbadje gedaan heb ik me laten vertellen
.
The most common enhancement for lapis lazuli is dying (staining), where a stone with white calcite inclusions is stained blue to improve the color
Van dezelfde pagina.
"Quality is a habit not an act"
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 6099
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Bericht door Erika »

ja he ik dacht dat ik die ook had geplakt hier maar dat niet.

Die bedoelde ik ook erbij. dank smidje
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

ongeveer 95 % van de lapis die je op beurzen ziet is geverfd. Bij het kopen let ik er altijd op of er nog een beetje wit in zit (calciet) en er nog pyriet zichtbaar is, anders heb ik al gauw mijn twijfels. Ongeverfde Lapis van top kwaliteit is erg duur.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
smidje
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 552
Lid geworden op: zondag 24-01-2010, 14:06
Ervaring: Overig
Woonplaats: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door smidje »

Cees,

Hoe zit het met het verkleuren door (zon)licht van natuurlijke lapis?
"Quality is a habit not an act"
dmj
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 79
Lid geworden op: donderdag 04-02-2010, 18:41
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Den Haag

Bericht door dmj »

Kan net als bij turquoise een goede slijper zal materiaal hebben wat beter bestand is tegen de zon wel is dit in prijs duur Rond de 20 euro per ct
Every great man was thought to be insane before he changed the world. Some never changed the world, They were just insane...
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Bijna niet merkbaar, maar elke natuurlijke steen wordt bleker als deze wordt blootgesteld aan fel zonlicht. de stukken lapis die ik in mijn verzameling heb zijn ongeveer 30 jaar in mijn bezit, ze hebben echter nooit voluit in het felle zonlicht gelegen, verkleuring is derhalve door mij ook niet waarneembaar. In het geologisch museum in Leiden is er rekening mee gehouden dat de stenen die geexposeerd zijn, niet bloot gesteld worden aan fel zonlicht, wegens de mogelijkheid dat van bepaalde stenen de kleuren langzaam bleker kunnen worden. Bij het dragen van sieraden heb je daar doorgaans geen last van, de blootstelling aan fel zonlicht is dan vaak maar van korte tijdsduur en verkleuring vindt heel langzaam plaats.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Okapi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: vrijdag 10-04-2009, 12:57
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Okapi »

Kan net als bij turquoise een goede slijper zal materiaal hebben wat beter bestand is tegen de zon wel is dit in prijs duur Rond de 20 euro per ct
Je bedoelt 20 eurocent per gram neem ik aan... Tenminste, dat was de prijs een paar jaar geleden, nu zie je bijna geen lapis meer op de markt.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Nou ik heb in Rijswijk op de expobeurs 2 weken geleden nog zat geverfde lapis te koop gezien.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
dmj
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 79
Lid geworden op: donderdag 04-02-2010, 18:41
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper
Woonplaats: Den Haag

Bericht door dmj »

Okapi 20 euro cent per gram krijg Je niet veel voor top lapis mooie kleur steen van 12 bij 10 voor zegelring is 100 euro inkoop tuurlijk Koop je voor 2 euro een normale cab maar als je echt mooie stenen wil is het niet goedkoop
Every great man was thought to be insane before he changed the world. Some never changed the world, They were just insane...
Gebruikersavatar
Okapi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: vrijdag 10-04-2009, 12:57
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Okapi »

Nou ik heb in Rijswijk op de expobeurs 2 weken geleden nog zat geverfde lapis te koop gezien.
Ik had het over goed slijpmateriaal, dat is nu al een paar jaar niet meer in de aanbieding bij de gebruikelijke beurzen.

Ik kan mij voorstellen dat een groot stuk van uitzonderlijke kwaliteit omgerekend een bedrag van 20 euro per karaat opbrengt (kan ik mij eigenlijk niet voorstellen, zie bijvoorbeeld http://www.gemrockauctions.com/auctions/lapis-lazuli/ ). Je betaalt dan voor de exclusiviteit van het stuk. Een zelfde kwaliteit maar dan veel kleiner, veel vaker in de handel, zal per gewicht veel minder opbrengen. Laten we de waarde van de Koh I Noor op 50 miljoen euro schatten (wss veel te laag ingeschat), Betekent dat dat een diamant van 0,1 karaat van zeer goede kwaliteit bijna 46000 euro waard zou zijn? Dacht het niet.

Even terugkomend op de vraag van de topic opener: waarom verkleurt de steen? Lapis is gevoelig voor direct zonlicht, maar zal zo snel niet verkleuren. Gekleurd materiaal daarentegen kan wel weer snel verkleuren in direct zonlicht, zie ook: http://www.jewelinfo4u.com/Lapis_Lazuli ... guide.aspx
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Even een plaatje erbij van lapis

Afbeelding
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1340
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Bericht door @tjuh »

ik vraag mij trouwens af of deze nu ook al nagemaakt worden van glas...geverfd had ik wel verwacht maar ik heb een stel kralen gekocht (4 van 18mm) en ik heb er toch een slecht gevoel over...ze klinken te knikkerig voor mij....dus als iemand het weet....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Bericht door Cees »

Ik heb ooit eens naar goede kwaliteitskralen van lapis gezocht. Voor 1cm onbehandeld werd ? 10,-- per kraal gevraagd. Goedkoop is zeker bij lapis vaak een indicatie dat het geen natuurlijke steen is.
Hardheid 5,5 soortelijk gewicht 2,7-2,9 breuk schelpvormig
Vaak zit er kalkspaat (wit) en wat pyriet in lapis-lazuli
Streep op een kalkplaatje of ouderwetse stop lichtblauw.
Glans zijdeglans.

Glas heeft ook een hardheid van 5,5 soortelijk gewicht 2,5 kortom deze beide waardes liggen wel erg dicht bij die van lapis .

Mogelijk dat er met een loep te kijken is of er kleine luchtbelletjes in de steen zitten, als dit het geval is dan is het zeker glas.
Als imitatie vind ik in een oude edelsteencursus Blauw avonturijnglas; dit product bevat koperdeeltjes met een driehoekvorm; de sterke glasglans doet dit product onmiddelijk door de mand vallen.

Hoop dat deze aanvullende info wat voor je toevoegt
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Plaats reactie