parel uit bakje halen (die nog niet is gelijmd)

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Plaats reactie
Goldie80
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 6
Lid geworden op: donderdag 27-05-2010, 13:39
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: Gouda
Contacteer:

parel uit bakje halen (die nog niet is gelijmd)

Bericht door Goldie80 »

Hallo allemaal,

Ik heb een lastigheidje, hopelijk iemand van jullie een handigheidje.
Ik ben een witgouden ring aan het maken met daarin een halfrond bakje (gemaakt van een afgezaagd bolletje) in dit bakje komt een parel. Om te passen of de parelstift goed zit en het bakje mooi om de parel heen sluit, doe ik tijdens het maken de parel regelmatig in het bakje... Maaaar ik krijg 'm er niet meer uit! Ik heb het geprobeerd met een waspik, trilbad en zelfs geprobeerd om er met seconde lijm een stokje op te lijmen zodat ik 'm er toch nog uit kon halen.

Heeft er iemand misschien een tip? Een gaatje onderin boren zodat ik de parel eruit kan wippen is in dit ontwerp helaas geen optie.

Iemand ideeen?
Gebruikersavatar
Okapi
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 38
Lid geworden op: vrijdag 10-04-2009, 12:57
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Okapi »

Ken je soms iemand die stenen slijpt? Vragen of die een stokje op de parel kit zodat je die er uit kunt trekken (de verbinding is een stuk steviger dan met de waspik).
Gebruikersavatar
Willem Parel
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 4123
Lid geworden op: woensdag 20-02-2008, 14:14
Ervaring: Professioneel goudsmid

Bericht door Willem Parel »

even de ring op de triboulet schuiven en dan een harde tik met de hamer op de triboulet geven(niet op de ring !!) (ring op de kop houden), valt ie er zo uit denk ik.
Zo haal ik vaak met succes stenen e.d. die klem zitten er weer uit, hopelijk heb je niet met die seconde lijm geknoeit !!!
Bij het scheppen van het schone wordt veel geleden....
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

amonia lost de seconde lijm op, ik weet alleen niet hoe de parel er op reageert.
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Ammonia bleekt de parel uit en verdroogt 'm.

Heb je een polijst trommel?
Zoja dan gewoon een uurtje trommelen en valt die er vanzelf uit.

Secondelijm is de pest op een parel.
Secondelijm werkt door aantrekken van water / vocht uit het te lijmen object vandaar dat het de huid zo super lijmt. Maar parels / bloedkoraal/ opaal bevatten ook water en worden tamelijk grofstoffelijk aangetast.

Even flink beademen maakt een secondelijm verbinding 10 X sterker. En sneller trouwens.
Voor de lastig te lijmen verbindingen. :wink:

Kan je geen steen lichtertje maken om het gaatje een fractie groter te maken?
Een steen lichtertje ziet eruit als een fijne schroevendraaier maar aan beide zijden iets bol geslepen zodat er een eliptische scherpe vorm aan de bovenkant ontstaat die je in vrijwel iedere zetting kan duwen zonder de steen te beschadigen.
Hoogglans gepolijst natuurlijk.

Werkplan; neem een oude greinen draaier ( nieuw mag ook, heft deel) slijp 'm grof voor als een zeer dunne platte schroevendraaier, daarna de platte delen een lichte ronding geven op het platte deel, nu ontstaat vanzelf een afgeronde scherpe bovenkant, strak polijsten en een super hulpstukje om stenen te lichten. Glad omzettingen en chatons, even ertussen wiebelen en 95% van de stenen komt probleemloos los.

Het is maar een idee.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Plaats reactie