Bloedkoraal/koraal

Alles over de eigenschappen en verwerkingsmogelijkheden van (edel)stenen en parels
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bloedkoraal/koraal

Bericht door Janna »

Beste forummers,

In opdracht van familie maak ik (voor m'n eigen moeder) een sieraadje. Hier wil ik graag bloedkoraal in verwerken, of in ieder geval iets roods en moois dat daar op lijkt.
Nu vind ik het leuk om elke keer dat ik iets tegenkom (ik ben nog in opleiding) er meer over op te zoeken. Over bloedkoraal vind ik echter niet zoveel info op het internet of in de boeken van school.

Ik heb thuis een zooitje mini stokjes (grillig) en een cabochonnetje (nagenoeg helemaal glad, maar wel met een breuklijntje en wat kleurverschil). Alles gekregen, dus onbekend of het echt is of niet.
Vandaar hier mijn vraag: hoe onderscheid je echt van geperst en imitatie? Is het met een loepje te zien, bijvoorbeeld aan de grilligheid en de kleur? Of zijn de imitaties ook grillig? Zie je altijd gaatjes als het om echte gaat, of kan een gladde cabochon ook echt zijn? Of zou het dan geperste bloedkoraal zijn?

Ook ben ik benieuwd of iemand weet of het meeste dat op internet te koop is (bijv bij Bijou Moderne en de vele kralenwebshops) echt is of imitatie, het lijkt vaak zo goedkoop.
Moet het er altijd bij staan als het imitatie is?

Dank jullie wel alvast, ik ben benieuwd.

Janna
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Misschien een beetje veel vragen in een keer.
Ik ben ook al blij met 1 antwoord, ik hoop dat iemand iets kan vertellen over hoe je echte/imitatie bloedkoraal kunt herkennen.

Of een tip voor een boek over dit onderwerp? (imitatie/echt)
Ik heb de Tirion gids in huis en ook het boekje van de Vakschool.
In de Tirion gids lees ik dat er imitaties bestaan van glas, hoorn, rubber, bot en plastic.
De laatste is vast wel herkenbaar, evt. mbv een verhit speldje, maar in de praktijk lijkt het me bij de rest erg lastig om te zien. Je wilt niet elk steentje moeten doorzagen, toch? :wink:
Gebruikersavatar
louise
Actief lid
Actief lid
Berichten: 389
Lid geworden op: maandag 19-02-2007, 23:30
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Woonplaats: LEIDEN

Bericht door louise »

Gladde cabouchons kunnen best echt bloedkoraal zijn daar die vaak in ringen of hangers worden verwerkt en zijn over het algemeen mat van kleur =, de oudere stenen neigen eerder naar bruinachtig oranjerood .Om het te herkennen is het een kwestie van vaak zien en ervaring :wink:
een mens is nooit te oud om te leren
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Idd veel vragen en de antwoorden zijn nog veel moeilijker.
Nee er is geen simpele manier echt van imitatie te onderscheiden.
Ervaring en inzicht.
Een wattenstokje met aceton geeft al snel een beeld of het gekleurd is dan wel plastic.
Maar dan nog.

Vraag het eens aan je edelsteenkunde leraar( es) .

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Bedankt voor de tips en uitleg allebei.
Ik begrijp dat het niet zo ??n twee drie te beantwoorden is. Ik zal het wel al doende leren herkennen. Ik krijg geen les meer op de vakschool (bezig met afsluitende stage), dus kan het m'n docent helaas niet vragen.

Ik heb nu kleine bloedkoraalkraaltjes in huis (van bijou moderne) en die vertonen kleine streepjes. Ik neem aan dat dit echte is. Ook zie je hier en daar, maar niet bij alle kralen, kleine putjes/gaatjes of onregelmatigheden in het oppervlak. Ik neem aan dat je dit bij imitatie niet hebt, maargoed, dat weet ik dus niet zeker. Mensen kunnen soms erg hun best doen om hele goede imitatiestenen te maken, maar misschien vooral bij stenen/mineralen en niet zozeer bij koraal?

Mocht ik nog iets te weten komen, zal ik het wel posten. Misschien nog eens interessant. :)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Zeker met bloedkoraal is er erg veel kaf onder het koren.
Het uiterlijk zegt niks en ook weer alles.

Het zijn de details die het 'm doen.

Ervaring en ga toch even naar je leraar terug. Als je het niet vertrouwd is het meestal mis.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Hmm.... ik denk niet dat m'n lerares nog weet wie ik ben, haha. Is alweer een tijdje terug, al die leerlingen lijken op elkaar. ;)
Als ik nog eens op school ben, zal ik wel een poging wagen, maar ik weet niet of het een vraagstuk voor in de gangpaden is. :)
Lapidee schreef: Het uiterlijk zegt niks en ook weer alles.
Grappige opmerking. Als je een mooi sieraad wilt maken, maakt het ook eigenlijk (voor het uiterlijk) niet uit of het nou een mooi stukje koraal is of een mooi stukje gelakt hout. Toch is het interessant om het verschil te weten. Ik merk ook dat klanten vaak afknappen op synthetisch/imitatie. Het is natuurlijk heel bijzonder dat een edelsteen zoveel (miljoenen) jaren oud is en door de aarde 'gemaakt'. Maar het synthetische proces vind ik weer een knap staaltje mensenwerk. :) Ik wil ook wel zo'n druppelmachine in m'n werkplaats. ;)
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

Het uiterlijk zegt niks en ook weer alles.
Hiermee bedoel ik het uiterlijk van de steen met streepjes, putjes, structuur en dan wel onder een goede loupe dan wel microscoop.

Niet het sieraad op zich, ik heb vandaag de meest weerzinwekkende ring afgeleverd van m'n carri?re. Maar de klant was er dol gelukkig mee.
Nee geen foto, ik was bang dat m'n lens zou scheuren.

Ruud
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

:D Meest weerzinwekkende ring van je carriere.
Dat maakt wel heel nieuwsgierig!

Misschien wel beter de meest weerzinwekkende, dan een hele saaie? :wink:
Gebruikersavatar
KarinN
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 52
Lid geworden op: dinsdag 09-11-2010, 23:23
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Bericht door KarinN »

Meest weerzinwekkende ring van je carriere.
Dat maakt wel heel nieuwsgierig!
Dat had ik ook.
Dus Ruud: foto!
foto!
foto!
foto!
foto!
foto!
Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen...
Gebruikersavatar
Lapidee
Rust zacht
Berichten: 2601
Lid geworden op: zaterdag 25-11-2006, 23:34
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Den Haag

Bericht door Lapidee »

:mrgreen: Hij is al afgeleverd \:D/

27 gram 14 K heren ring met witgouden plaat er op met 3 kindertanden in geelgoud zetkast en het witgoud volgezet met briljant ca 0,5 karaat
Kennis vergaren is een hobby, toepassen de kunst!
Gebruikersavatar
radiorobbie
Actief lid
Actief lid
Berichten: 356
Lid geworden op: maandag 06-07-2009, 12:29
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Olst
Contacteer:

Bericht door radiorobbie »

Misschien een leuk nieuw topic, gedrochten foto's :mrgreen:
Wel achter het afgeschermde gedeelte, want anders kunnen we straks de opdrachten niet meer aan

Alhoewel mijn toestel meestal ook dienst weigert.....

Rob.
Homo sapiens non urinat in ventum
Gebruikersavatar
Janna
Actief lid
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: zaterdag 12-04-2008, 13:39
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: Leiden
Contacteer:

Bericht door Janna »

Pas maar op met zulke rijtjes, voor je het weet heb je ook goldsmith-leaks. ;)
Sann
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 11
Lid geworden op: zondag 23-01-2011, 14:36
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Nieuw- en Sint Joosland
Contacteer:

Bericht door Sann »

Echte bloedkoraal mag niet meer gedolven worden, dus alles wat je nieuw koopt als bloedkoraal is GEEN bloedkoraal!
Als je echte bloedkoraal wilt kun je beter op marktplaats o.i.d. kijken voor antieke sieraden. Maar meestal hangt daar wel een prijskaartje aan ;)

Wij verkopen in ons sieradenatelier ook koraal, is wel echt koraal, maar dus wel gekleurd, lijkt sprekend op bloedkoraal, maar we zeggen het er altijd bij dat het niet echt is.
Maar het is niet zo dat je het er even afpoetst met aceton of spiritus ofzo. De kleur blijft er wel echt mooi op zitten.
Alleen als je het doorzaagt zie je dat t van binnen wit is.

Jammer dat veel winkels de klanten oplichten het gewoon zeggen dat het wel bloedkoraal is..
Nanou
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 37
Lid geworden op: zondag 19-02-2012, 16:11
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Bericht door Nanou »

Ik lees ook op internet dat bloedkoraal beschermd is. Nochtans heb ik net bij Bijou Moderne 'bloedkoraal' gekocht, en een dure prijs betaald :-(

Ik heb gehoord dat als je koraal in azijn legt en het lost op, dat het dan echte koraal is aangezien het kalk is. Nog niet uitgeprobeerd...
Plaats reactie